Gå til innhold

Hvordan skal det kjøres her? (bilde inkl.)

Rognalf

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å ta en test på zensor.no, som er langt bedre enn teoriproven.no. Dessverre skjønner jeg ikke hvordan det skal kjøres på dette bildet. Greit nok, svaret på hvem som har vikeplikt er greit, det er jo alle, siden alle får noen på sin høyre side. Men hvordan skal det da kjøres?

vikeplikt.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastebilen skal krysse veibanen, og skal derfor vente til mopeden har passert. Mopeden må vente på bilen, siden h*n har vikeplikt. Dette skaper trafikkkort, men løses best med at bil C kjører først, deretter moped(bil B) og så lastebil(bil A).

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Sånn situasjonen i bildet er, så blir det helt fastlåst. Det er dette som skaper trafikkork.

For å løse opp i dette, er man avhengig at noen ikke lenger får vikeplikt. Det enkleste er om ett av kjøretøyene rygger litt, så det er "ute" av krysset.

Motorsykler har ikke revers, så for dem er det vanskelig å rygge. Lastebiler har dårlig sikt bakover, så de bør heller ikke rygge. Bilen derimot (kjøretøy C) bør rygge. Da har ikke lenger kjøretøy B vikeplikt og kan kjøre. Deretter lastebilen (kjøretøy A) og til slutt bilen (kjøretøy C).

Lenke til kommentar

Sånn eg forstår det har alle vikeplikt for den til høgre for seg. Lastebilen blinkar, det gjer ikkje dei andre, ergo skal dei rett fram.

Eg ville sagt at B eller C kjører først og A til slutt sidan den er størst og skal endre retning. I praksis kan kven som helst kjøre først, kjem eg opp i ein sånn situasjon så kjører eg, med mindre ein annan bil kjem meg i forvegen.

For å løse opp i dette, er man avhengig at noen ikke lenger får vikeplikt. Det enkleste er om ett av kjøretøyene rygger litt, så det er "ute" av krysset.

Motorsykler har ikke revers, så for dem er det vanskelig å rygge. Lastebiler har dårlig sikt bakover, så de bør heller ikke rygge. Bilen derimot (kjøretøy C) bør rygge. Da har ikke lenger kjøretøy B vikeplikt og kan kjøre. Deretter lastebilen (kjøretøy A) og til slutt bilen (kjøretøy C).

Kva om det er kø bak alle tre? Noko det ofte er der eg opplever denne situasjonen. Har aldri sett nokon rygge for å oppheve ein vikeplikt, ein kjører og så er det løyst.

Du kan vel ikkje få bot for brudd på vikeplikten i ein sånn situasjon?

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker fra kjøreskolen......for lenge siden så er god øyekontakt og intern enighet løsningen her.

Ingen riktig eller gale rekkefølger så lenge alle er enige i det.

Eller så vil jo førstemann til mølla være grei løsning.

Ser mopedisten at bilisten ikke ser ut til å stoppe vil jo det logiske være å bremse ned.

Er han i lastebilen hyggelig så venter han på bilen osv.

Er alle hestkuker blir det kolisjon og skylddeling, noe ingen er interesert i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det fornuftige er a, c og b.

Lastebilen(A) kan kjøre lenger frem.

Da kan bilen© kjøre forbi på baksiden av lastebilen, og har da ikke vikeplikt.

Men lastebilen kan ikke begynne å svinge før mopeden har kjørt. Mopeden får som sagt ikke noen vikeplikt når billisten har kommet seg vekk.

Eller er jeg helt på jordet?

Det viktigtigste er å passe på at trafikkantene samarbeider i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...