Gå til innhold

Treg overføring mellom 2 harddisker

Anbefalte innlegg

Jess, jeg prøver å overføre filer mellom 2 IDE-disker. Den ene er koblet direkte på hovedkortet, mens den andre disken står tilkoblet et IDE-kontrollerkort.

Greia er at når jeg skal overføre filer mellom de to diskene så er overføringshastigheten mellom 2.5 og 3MB/sekundet.

Og det må jo være vesentlig lavere enn slik det faktisk skal være?

Har noen noe forslag på hva som kan være løsningen på problemet?

specs:

ASUS p5b hovedkort

WD200 GB disk

Hitachi 250gb disk

Windows Vista

Sunsway IDE-kontrollerkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er frista til å si det er windows vista som er problemet, men det er kanskje litt useriøst..

Men hastigheten burde være mellom 10 og 12 mb i sek.

Har du alltid hatt dårlig hastighet, spesielt når du kjørte et annet operativsystem. Det kan hende chipset driverne (både for hk og ide-kontroller) i vista ikke er gjennomarbeida.

Sjekk også hvilke prosesser som kjører mens du overfører. Har vært borti at Norton ol. sjekker alle filer som overføres og dermed bruker masse cpu som igjen resulterer til dårlig hastighet.

Lenke til kommentar
Jeg er frista til å si det er windows vista som er problemet, men det er kanskje litt useriøst..

Men hastigheten burde være mellom 10 og 12 mb i sek.

Har du alltid hatt dårlig hastighet, spesielt når du kjørte et annet operativsystem. Det kan hende chipset driverne (både for hk og ide-kontroller) i vista ikke er gjennomarbeida.

Sjekk også hvilke prosesser som kjører mens du overfører. Har vært borti at Norton ol. sjekker alle filer som overføres og dermed bruker masse cpu som igjen resulterer til dårlig hastighet.

8333306[/snapback]

Ser ut til at det er disken som står via IDE-kontrolleren som er den med problemer - får 20-30MB/sek til andre disker, men til den er det maks 3MB/sek...

Jeg husker dessverre ikke om jeg hadde problemet før jeg bytta OS..

Norton er ikke innstallert, så der er ikke problemet. Er ei heller noe som helst som benytter masse cpu.

EDIT:

Ser ut til at saken er løst - jeg fant en oppdatert vistadriver for kontrollerkortet, og nå får jeg 20MB/sek :).

Lenke til kommentar

Og da må man melde at saken ikke lengre er løst - men, jeg har en ide om hva som kan forårsake problemet.

I device info til pci kontrollerkortet, så står det at disken som kjører er i en Programmed I/O mode 0.

Betyr det da at den IKKE står i DMA-modus? Og hvordan får jeg satt disken i DMA?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...