Gå til innhold

[løst]P5B Dlx, E6400, Crucial D9GMH stanger tidelig

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har sitter på hardware som skal være meget klokkevillig. Problemet er at det stanger på 363 FBS. Setter jeg 364 kommer post halveis før den låser seg. Det nytter ikke å stille opp minne eller cpu vcore (heller ikke NB vcore eller max termination voltage).

Hardwaren er som følger;

Hovedkort: Asus P5B Deluxe Wi-Fi/AP

Prosessor: Intel C2D E6400 2,13 GHz

Minne: Crucial PC-5300 med D9GMH brikker (4g, altså 2 sett)

GPU: 8800GTX 720mb

Kjøling: CPU og GPU er vannkjølt.

Chipset er kjølt med standard out-of-the-box kjøleribbe med heatpipe og den lille Q-fan vifta.

Tempraturer er ikke et problem.

Jeg vet jeg skal få mer ut av systemet, men jeg fatter ikke hvorfor det stanger nå. Andre sitter jo med FBS'n oppi 400+.

Instillinger:

JumperFree Configuration

CPU Frequency: 363

DRAM Frequency: DDR2-726MHz

PCI Express Frequency: 101

PCI Clock Synchronization Mode: 33.33MHz

Spread Spectrum: Disabled

Memory Voltage: 2.10V

CPU VCore Voltage: 1.4000V

FSB Termination Voltage: 1450V

NB VCore: Auto

SB VCore (SATA, PCIE): Auto

ICH Chipset Voltage: Auto

CPU Configuration

Ratio: 8

Resten er disabled.

North Bridge Configuration

Memory Remap Feature: Disabled

Configure DRAM Timing by SPD: Enabled

Static Read Control: Disabled

Initiage Graphic Adapter: PEG/PCI

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forandring iallefall!

Satte de timingsa du skrev og nå booter den helt til der windows loades, men så kommer bluescreen, andre ganger fryser den før windows loaden kommer. Mao: ustabilt.

Jeg satt CPU Freq til 373 nuh forresten. Tips til hva jeg burde gjøre videre? Vil tro det burde være å høyne volt på noe - men hva? Både CPUn og RAMen er vel høye nok allerede?

Lenke til kommentar

Slik ser det ut nå, fikk bootet med dette:

post-121116-1176041818_thumb.jpg

På 373 ble det ustabilt og jeg kom aldri helt inn i windows.

EDIT: Hva i allverden? :p Tempraturen ligger på 34-35c og ikke 45 som det vises i det bilde der. Men resten stemmer.

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Det er tilogmed ustabilt i BIOS med 373.

Minnet og CPU skal definitivt ha nok volt nuh. Men det faktum at det er ustabilt hinter vel til mangel på volt? Hva med NB chippen? Jeg skjønner ikke at den kneler ved så lav MHz..

Lenke til kommentar

Du kan prøve å sette ned multiplier, som alla737 nevner for å se om det er CPU eller hovedkortet som stopper deg. Prøv MP6 og kjør opp bus hastigheten. Om det funker ligger gjerne problemet i CPU og det ikke fungerer er det mer usikkert.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Da er det neppe CPU eller en freak sammentreff hvor CPU og hovedkort stopper på samme hastighet.

Har ikke hatt det hovedkortet så det er litt vanskelig å komme med konkrete tips, men du kan kanskje prøve å stille opp spenningen til "ICH Chipset Voltage".

Prøv med bare 2 minnebrikker! Ikke sikkert kortet like 4 brikker og OC, men bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Da er det neppe CPU eller en freak sammentreff hvor CPU og hovedkort stopper på samme hastighet.

Har ikke hatt det hovedkortet så det er litt vanskelig å komme med konkrete tips, men du kan kanskje prøve å stille opp spenningen til "ICH Chipset Voltage".

Prøv med bare 2 minnebrikker! Ikke sikkert kortet like 4 brikker og OC, men bare spekulasjoner fra min side.

8333905[/snapback]

Pøs på med spekulasjoner, bare lærerikt og kjekt :thumbup:

Det jeg er usikker på er hvilken ytelsesforskjell det ligger i en 4-4-4-12 timing sammenliknet med en 5-5-5-15 timing - kan du komme med noe info der?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...