Gå til innhold

Telekonverter t Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 VR IF-ED

Anbefalte innlegg

Hei der ute.

Tenkte først på å anskaffe meg en Nikkor 80-400 f/4,5 - 5.6 D ED VR AF zoom,men etter og ha snust litt rundt her på nettet ser jeg at det kan være et litt dumt valg.

Masse dårlig kritikk iallefall

Har fått forståelse for at Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 VR IF-ED er et mye bedre objektiv,men den har ikke den zoomen jeg virkelig ønsker.

Derfor lurer jeg litt på om noen der ute har noen erfaring med eller om det i det hele tatt er mulig å montere telekonverter på dette objektivet.

Hva gjør evt denne monteringen med bildekvalitet o.l ?

Dersom jeg har forstått dette med telekonverter riktig så vil jeg med en 2x telekonverter få på et 70-200 objektiv noe tilsvarende som 80-400 mm i fokus lengde.

Tar jeg mye feil her gutter ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha undersøkt litt rundt om på netter ang samme tema for en tid tilbake, kom jeg frem til 1,4x TC vil fungere perfekt til dette objektivet. 1,7x TC vil i de aller fleste tilfeller også fungere bra, men vil redusere skarpheten litt. 2,0x TC anbefales ikke hvis kravet til skarphet er kritisk, men kan selvsagt brukes hvis kravet til brennvidde er viktigere. Vær også oppmerksom på tapet av blendertrinn ved bruk av TC.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer litt på hvor bra teleconverteren takler at man henger et objektiv på godt over kiloen på den.

8333150[/snapback]

Telekonverteren vil nok klare det, da kan det være værre med fatningen på kamera. Var litt skriverier her på forumet i fjor om at man måtte opp D200 for å bruke 70-200 sammen med TC, men vil tro at det ikke burde være problematisk med billigere kamerahus heller hvis man er normalt forsiktig.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer litt på hvor bra teleconverteren takler at man henger et objektiv på godt over kiloen på den.

8333150[/snapback]

Telekonverteren vil nok klare det, da kan det være værre med fatningen på kamera. Var litt skriverier her på forumet i fjor om at man måtte opp D200 for å bruke 70-200 sammen med TC, men vil tro at det ikke burde være problematisk med billigere kamerahus heller hvis man er normalt forsiktig.

8333223[/snapback]

Man bærer jo normalt kameraet i objektivet og ikke i huset når man har et så stort objektiv på så det er ikke noe problem. Så det er i såfall kameraets vekt som skulle knekt objektiv fatningen og ikke objektivets. Desuten er det ikke noe problem å bruke å bruke en 70-200mm med telekonverter. Det er jo som regel store tunge telezoomer man bruker telekonverter til så det er jo helt etter standarden. Tror det kan fungere fint sånn skarphetsmessig også, siden det er snakk om et veldig skarpt og godt objektiv, og i kombinasjon med Nikons sine telekonvertere vil det nok grei skarphet. Men telekonverter er selvsagt alltid et minus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...