Miki Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Jeg tenker å kjøpe en bok for begynnere i C++. Ser at det jevnt over ikke anbefales nybegynnere å kjøpe Dummies-bøkene, noen sier rett ut at dette er dårlige bøker. Ved slike uttalelser savner jeg en begrunnelse, og lurer på om noen kunne gi meg det? Videre ser jeg at Accelerated C++ anbefales av mange. Hva er bra med akkurat denne boken? Og mindre seriøst, men like fullt *viktig*: uttaler man det se pluss pluss, se pluss en eller si pløs pløs? Takker for svar! Endret 8. april 2007 av Miki Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) C++ for Dummies (som forøvrig burde vært omdøpt til «C++ by Dummies») er en møkkabok uten like som ikke er verdt bussturen til/fra byen. Dette fordi den rett og slett forklarer (?) C++ på en idiotisk og tullete måte. Jeg opplevde det ihvertfall slik at det var vanskelig å lære noe som helst fra boka. Accelerated C++ anbefales av mange fordi den er alt hva C++ for Dummies ikke er. Den forklarer ting på en god og forståelig måte, og går gjennom ting i et fint tempo. Forfatterne lærer deg mye praktisk (f.eks. lærer man å bruke standard biblioteket veldig fort), som gjør deg i stand til å skrive funksjonelle programmer mye raskere. Jeg følte at boka ga meg et godt grunnlag for å lære mer om C++, og programmering generelt. Om man sier «se pluss pluss» eller «si pløs pløs» avhenger vel om man snakker norsk eller engelsk, heh. Jeg sier «se pluss pluss» "til vanlig", men jeg hadde nok sagt «si pløs pløs» hvis jeg skulle snakke engelsk. Forøvrig så står det mange «Customer Reviews» på amazon.co.uk: http://www.amazon.co.uk/Accelerated-C%2B%2...76044863&sr=8-1 http://www.amazon.co.uk/C%2B%2B-Dummies-St...76044963&sr=1-1 Ser faktisk ut til at noen har skrevet positivt om C++ for Dummies også.. Jaja, vi lever i en syk verden. Endret 8. april 2007 av staalezh Lenke til kommentar
ekorniminator Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg begynte først på c++ for dummies, og leste gjennom noen kapitler der. Deretter gikk jeg heller over på accelerated c++, forskjellen er at accelerated gir deg forståelse for det du holder på med (hater "sånn er det bare"-forklaringer). Og jeg forstod hvorfor den heter accelerated c++, den gir deg utrolig fort kunnskap til å produsere noe fornuftig. En annen ting med dummies-boken er at den har med mange elementer i programmene som ikke blir forklart i det hele tatt de første 100 sidene. Argumenter i hovedprogrammet ol. Accelerated forklarer alt etterhvert. Begynner med lette programmer og jobber seg logisk gjennom mye kunnskap. Misa like it Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Vel... Du trenger egentlig ikke en bok sånn sett. Jeg holder på å lære meg C++, skrev "C++" på google, første treff. Veldig bra og enkel gjennomgang, men igjen så er ikke C++ mitt første språk da. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jo. Hvis man skal lære C++ skikkelig, så trenger man en bok. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jo. Hvis man skal lære C++ skikkelig, så trenger man en bok. 8344506[/snapback] Ikke egentlig... En bok bare samler alle konseptene i pakke, alt vil du snuble over uansett når du først kommer igang. Lenke til kommentar
ekorniminator Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Men om man skal lære seg noe seriøst så er en bok mye bedre.. Så kan man bruke nettet som et suplement. Mye større sannsynlighet for at man får en pedagogisk opplæring og unngår hull, i hvert fall om man velger riktig bok Mulig jeg er litt gammeldags av meg, men jeg synes også det er langt mer behagelig å lese i en bok. Mens internett er jo suverent når det kommer til det å være oppslagsverk da! Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Det er nettopp det som er poenget. Man snubler ikke bare over alt. Et utgangspunkt må man jo ha. Mange konsepter og detaljer er ikke så lett å "få øye på", hvis man ikke allerede vet hva det er. Dette er veldig nyttig med bøker. Enig med ekorniminator i at Internet heller er et supplement og et oppslagsverk. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Det er greit nok det, men for en "Hobby-programmerer" så holder internett. Tar du steget et hakk videre, så kjøper man en bok. Det blir liksom litt bruk av internett til og begynne med siden mangen først hører om programmering på nettet. Bøkene er forholdsvis ganske dyre, så jeg anbefaler og sjekke det lokale biblioteket før du investerer i en "1000-kroners-bibel" Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 http://computer.howstuffworks.com/c.htm howstuffworks <3 Det er dog ikke C++ men C, grunnen til at jeg paster er bare for å vise at det finnes bra innhold på nettet om programmering Søk litt i google så finner du masse, jeg har begynt å komme inn i basicen til C mye ved å lese litt og se og leke med eksempelkode. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Hovedulempen med tutorials og mange ressurser på nettet er at en god del av disse lærer bort dårlig kodepraksis, gamle metoder eller følger en utdatert standard -- eller ganske enkelt bare lærer bort vranglære. Enkelte sider er bedre enn andre, men som nybegynner er det vanskelig å vite hva man skal stole på. Men hvis man absolutt ikke vil investere i en papirbok som f.eks. Accelerated C++, bør man i det minste finne en bok på internett, som f.eks. Thinking in C++. (Google it) Endret 12. april 2007 av Lstor Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hei kaster meg på her jeg Har en bok her, Sams teach yrself C++ Third edition er den fortsatt brukanes? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hvis den benytter seg av standard C++, lærer deg objektorientering og du selv er fornøyd med den, så duger den! Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Hei kaster meg på her jegHar en bok her, Sams teach yrself C++ Third edition er den fortsatt brukanes? 8375770[/snapback] Jeg lærte av Teach Yourself C++ in 21 Days (Second Edition) da jeg først begynte, og lærte grunnprinsippene greit. (Men jeg brukte mer enn 21 dager.) Ulempen med boken var at den var gammel, og ikke tok for seg den nyeste standarden. Jeg kikket på utdrag fra boken på amazon, og det gjør heller ikke tredje utgave. Derfor bør du unngå den også, og heller finne en mer oppdatert bok. Edit: Biff tartar Endret 13. april 2007 av Lstor Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 I tillegg til godt læremateriell er det aller viktigste trening i praktisk bruk. Angående C++ og vanskelighetsgrad, prøv ut Mozart programmeringssystemet ... http://www.ulb.ac.be/di/rwuyts/INFO020_200...di2003-book.pdf. Forøvrig et kjempegod bok for å lære seg programmeringsspråk generelt (men ikke som første språk.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå