Kvikksølv Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Lenge har jeg irritert meg over betalingsmåten til de fleste populære MMORPG. Måndtlig betaling... Produsentene tjener nok til å farge rasshåra sine i gull. Dersom du spiller et spill med måndtlig betaling (standard ca 100kr pr mnd) i et år koster 1200kr! Andre nye, normale f.eks, RPG eller FPS-spill koster max 500kr, når det akuratt har blitt lansert. La meg ta Guild Wars som et eksempel. De er et av få MMORPG som ikek tar betalt i månden, og jeg er rimelig sikker på at det er mye av grunnen til deres suksess! Selv er jeg veldig fan av MMORPG-sjangeren og håper det kommer noen bra mmorpg uten måndtlig betaling snart. Og ikke kom her og støtt den måndtlige betalingen! det er rett og slett ulovelig Lenke til kommentar
X672 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Har absolutt ikkje noko imot måndelig betaling får ett MMO. 1200kr i året ja, men prøv å finn ett single player RPG som du speler lika masse som ett MMO... Pris per time så kjem nok ett MMO langt bedre ut enn ett single player spel. I mine øyne er GuildWars langt i fra ett MMO, i så fall vil eg kalle Diablo 2 ett MMO og. Greit nok GuildWars har suksess men trur ikkje det kjem i nærheten av World of Warcraft som du må betale abb. på. Endret 8. april 2007 av X672 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Har absolutt ikkje noko imot måndelig betaling får ett MMO. 1200kr i året ja, men prøv å finn ett single player RPG som du speler lika masse som ett MMO... Pris per time så kjem nok ett MMO langt bedre ut enn ett single player spel. I mine øyne er GuildWars langt i fra ett MMO, i så fall vil eg kalle Diablo 2 ett MMO og. Greit nok GuildWars har suksess men trur ikkje det kjem i nærheten av World of Warcraft som du må betale abb. på. 8333088[/snapback] Vet om MANGE single player spill jeg spiller lengre enn et MMO spill. F.eks GTA San Andreas, elder scroll IV osv. Endret 8. april 2007 av Andreas045 Lenke til kommentar
Stomperud Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Lenge har jeg irritert meg over betalingsmåten til de fleste populære MMORPG. Måndtlig betaling... Produsentene tjener nok til å farge rasshåra sine i gull. Dersom du spiller et spill med måndtlig betaling (standard ca 100kr pr mnd) i et år koster 1200kr! Andre nye, normale f.eks, RPG eller FPS-spill koster max 500kr, når det akuratt har blitt lansert. La meg ta Guild Wars som et eksempel. De er et av få MMORPG som ikek tar betalt i månden, og jeg er rimelig sikker på at det er mye av grunnen til deres suksess! Selv er jeg veldig fan av MMORPG-sjangeren og håper det kommer noen bra mmorpg uten måndtlig betaling snart. Og ikke kom her og støtt den måndtlige betalingen! det er rett og slett ulovelig 8333021[/snapback] Vell det fine med det er at ingen tvinger deg til å spille det. GW har en annen forretningsmodell. De lager nye tillegg oftere en andre MMO's så du betaler bortimot det samme årlig. Du kan la være å kjøpe tilleggene, men hvor mange gjør egentlig det ? Ok så det koster ca 1200kr årlig. Hvor mange timer spiller du det? ca 10-15 timer ukentlig ? (for enkelhet skyld si 400 timer pr år). 1200/400 = 3 kr timen er det dyrt ? For 1200kr kan du kjøpe ca 3 Single player spill(ca 400 pr spill). Dvs. du må da spille hvert enkelt spill 133t..... Jeg er enig i at det er litt enkel fremstilling. Det kommer jo ann på hvor mye moro du får ut av de 133 timene i forhold til 133 timer i den MMOen du abbonerer på? Men å kalle det dyrt er vell litt missvisende. For så si det slik. De årene jeg spillte AO fast "sparte" jeg penger. Jeg kjøpte knapt nok andre spill, i motsettning til ca 10-12 spill i året før. Og de spillene jeg ikke kjøpte da, som jeg "gikk glipp av", får jeg for 99 eller 199 nå, eller i samlepakker. Nå som jeg er uten en fast MMO igjen har mine "spill" kostnader gått opp igjen. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Det folk glemmer når de snakker om at MMORPG koster for mye i måneden er at utviklerene har faktisk brukt tid på å utvikle spillet, med ca. ingen inntekter. Ikke bare tenk på at de skal fortsette å jobbe med det, men at de har jobbet med det i kanskje 5 år. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Det folk glemmer når de snakker om at MMORPG koster for mye i måneden er at utviklerene har faktisk brukt tid på å utvikle spillet, med ca. ingen inntekter. Ikke bare tenk på at de skal fortsette å jobbe med det, men at de har jobbet med det i kanskje 5 år. 8333276[/snapback] Jepp, og penger må de ha till videre utvikling av nye og bedre spill. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Det vil alltid være de som klager over at noe er dyrt....noe vil alltid være for dyrt. Men argumentene faller for død grunn og ytres uten noe vekt. 1. Man har brukt MINST 2 - 3 år å utvikle spillet (ofte det dobbelte). 2. Denne typen spill krever konstant ettersyn av utvikler i form av server park (flere rundt i verden), folk som jobber med å hjelpe folk I spillet, Folk som jobber med å fikse spillet, folk som drifter support, folk som oppretteholder salget av nye og markedsfører det. 3. Man utvikler nytt innhold og addons. 4. Nye prismodeller var nødvendig for å sørge for at spill firmaer fortsatt tjente penger når man ser at det er konstant dyrere og dyrere å lage spill. Utviklingen på raskere CPUer og GPUer som kan pushe uante mengder polygoner og effekter gjør at tiden det tar å bygge ett spill har økt drastisk. Men tiden å få spillet ut kan ikke økes, derfor må man ansette flere folk. Dette betyr større team, høyere lønnskostnader. Argumentene dine er meningsløse og tullete....det finnes bare to mulig utviklinger. Eller en kombinasjon av de begge. Månedspris eller reklamefinansiert spill...eller begge to i ett og samme spill. Å tro at ett selskap skal tjene nok penger på salget av spillet til 500 kr å drifte det i 4 - 5 år....OG utvikle nytt innhold...er utopisk! Månedsprisene kan fint gjøres lavere kanskje...spesielt om man også legger til reklamefinansiering....men prismodellen har kommet for å bli i overskuelig fremtid. Den løser også ett av de største problemene i bransjen...piratkopiering. Desto flere spill som er avhengig av serverparker for handshake og bekreftelse av ekte spill...desto mer går inntektene direkte til produsentene..og destor tryggere grunnlag har de for å utvikle nye og orginale spill. Og for de som vil si CS, BF 2...osv...så er dette en helt annen sjanger spill. Men jeg kan nesten tippe at denne spill modellen også fint kan overføres til måneds finansiering om driften rundt dem lages mer comunity basert. Hvor slagene påvirker ett større bilde.... AKIRA Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Finner det helt greit med mnd's betaling, Vanligvis så er jo man bare kunde hos et MMORPG av gangen. 100kr i mnd er ingenting når man er gammel nok til å ha eget kort med visa... Lenke til kommentar
DNA Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Et stort MMORPG spill brukes LANG tid på å lage og koster mye å holde opp 100 servere + -. Det er også mye annet som er dyrt. For ALT det de gjør for deg så spør de bare om 100kr i mnd noe som er forståelig. Hvis du ikke forstår dette så spill GW eller hva enn du måtte finne på. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Lenge har jeg irritert meg over betalingsmåten til de fleste populære MMORPG. Måndtlig betaling... Produsentene tjener nok til å farge rasshåra sine i gull. Dersom du spiller et spill med måndtlig betaling (standard ca 100kr pr mnd) i et år koster 1200kr! Andre nye, normale f.eks, RPG eller FPS-spill koster max 500kr, når det akuratt har blitt lansert. La meg ta Guild Wars som et eksempel. De er et av få MMORPG som ikek tar betalt i månden, og jeg er rimelig sikker på at det er mye av grunnen til deres suksess! Selv er jeg veldig fan av MMORPG-sjangeren og håper det kommer noen bra mmorpg uten måndtlig betaling snart. Og ikke kom her og støtt den måndtlige betalingen! det er rett og slett ulovelig 8333021[/snapback] Du er nok nødt til å finne deg i å betale noen lusne kroner i måneden for fremtidige MMOGs.... Og les litt om det, så skjønner du også att det er nødvendig. Lenke til kommentar
Jext Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Når man spiller et spill som det foregår mengder av kalkulasjoner på serversiden, pluss jevnlige content oppdateringer og videreutvikling etc så er det jo helt klart at det er snakk om et månedsbeløp. 100kr i måneden, som er standard for de fleste mmorpg spill, er jo en helt triviell pris å betale for et spill på et slikt massivt nivå. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg skal vel si at jeg ikke liker å betale per måned for ett spill, men så liker jeg heller ikke å måtte betale sånn generelt sett. Derimot ser jeg hvorfor jeg må betale, for det første tar MMO's lengre tid å utvikle enn vanlige dataspill. Vanguard er jo ett eksempel hvor utviklerne måtte gi ut ett spill før det var klart rett og slett fordi alternativet var å gå konkurs. Andre, oppdateringer er mer enn dugnads prosjekt som bug fixing, de gjør rett og slett spillet større og mer omfattende. Tredje, servere. Serverne som kjører MMO's er mye kraftigere enn de som for eksempel matchmaking i ett RTS. Fjerde: In game support, 24 timer online support koster penger. De som driver med dette tar litt mer enn gratis spilletid som betaling er jeg redd. Og det er vel det? Ingen tvinges til å spille MMO's og om de ikke liker måten de finansieres på. Lenke til kommentar
Winniee Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Lenge har jeg irritert meg over betalingsmåten til de fleste populære MMORPG. Måndtlig betaling... Produsentene tjener nok til å farge rasshåra sine i gull. Dersom du spiller et spill med måndtlig betaling (standard ca 100kr pr mnd) i et år koster 1200kr! Andre nye, normale f.eks, RPG eller FPS-spill koster max 500kr, når det akuratt har blitt lansert. La meg ta Guild Wars som et eksempel. De er et av få MMORPG som ikek tar betalt i månden, og jeg er rimelig sikker på at det er mye av grunnen til deres suksess! Selv er jeg veldig fan av MMORPG-sjangeren og håper det kommer noen bra mmorpg uten måndtlig betaling snart. Og ikke kom her og støtt den måndtlige betalingen! det er rett og slett ulovelig 8333021[/snapback] Vell det fine med det er at ingen tvinger deg til å spille det. GW har en annen forretningsmodell. De lager nye tillegg oftere en andre MMO's så du betaler bortimot det samme årlig. Du kan la være å kjøpe tilleggene, men hvor mange gjør egentlig det ? Ok så det koster ca 1200kr årlig. Hvor mange timer spiller du det? ca 10-15 timer ukentlig ? (for enkelhet skyld si 400 timer pr år). 1200/400 = 3 kr timen er det dyrt ? For 1200kr kan du kjøpe ca 3 Single player spill(ca 400 pr spill). Dvs. du må da spille hvert enkelt spill 133t..... Jeg er enig i at det er litt enkel fremstilling. Det kommer jo ann på hvor mye moro du får ut av de 133 timene i forhold til 133 timer i den MMOen du abbonerer på? Men å kalle det dyrt er vell litt missvisende. For så si det slik. De årene jeg spillte AO fast "sparte" jeg penger. Jeg kjøpte knapt nok andre spill, i motsettning til ca 10-12 spill i året før. Og de spillene jeg ikke kjøpte da, som jeg "gikk glipp av", får jeg for 99 eller 199 nå, eller i samlepakker. Nå som jeg er uten en fast MMO igjen har mine "spill" kostnader gått opp igjen. 8333274[/snapback] 3 kr timen er ille! kjøp deg en fotball og ett par fotballsko, 1000 kr, holder i 3 år, får trening samtidig, sosial omgang, generelt sett mye mer ut av det enn wow, og det koster (om du spiller 5 timer fotball i uken) 1.3 kr timen. dvs det er 2.3x dyrere å drive med noe så usunt som wow! Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Winniee, du er en trist person. Uansett, om man bare skal gjøre hva som er billigst og sunnest så blir det strengt tatt svært få hobbyer igjen her i verden. Og hva om man ikke liker å spille fotball? Og om vinteren? Når det er dårlig og regner? Virker lite sunt å gå og pådra seg lungebetennelse. Lenke til kommentar
Winniee Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Winniee, du er en trist person. Uansett, om man bare skal gjøre hva som er billigst og sunnest så blir det strengt tatt svært få hobbyer igjen her i verden. Og hva om man ikke liker å spille fotball? Og om vinteren? Når det er dårlig og regner? Virker lite sunt å gå og pådra seg lungebetennelse. 8335239[/snapback] Fin innstilling. Poenget er at det burde ikke kostet så mye som det gjør å spille mmo som wow. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Fin innstilling. Poenget er at det burde ikke kostet så mye som det gjør å spille mmo som wow. 8335281[/snapback] Det er jo ikke mye? Lenke til kommentar
Winniee Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Fin innstilling. Poenget er at det burde ikke kostet så mye som det gjør å spille mmo som wow. 8335281[/snapback] Det er jo ikke mye? 8335288[/snapback] Hva mye er, er relativt. Jeg synes det er mye.. Lenke til kommentar
zoneman Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 seffølgelig er det relativt (er ikke alt det?) men jeg driver ikke å klager på at jeg ikke kan ditt og dat fordri det er for dyrt. Man må sette en pris på alt, Skal liksom ikke de som lager disse spillene tjene penger på det da? de skal drifte dette gratis bare for deg og meg å dermed ikke få penger til det de vil ha?. Lenke til kommentar
Winniee Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 seffølgelig er det relativt (er ikke alt det?) men jeg driver ikke å klager på at jeg ikke kan ditt og dat fordri det er for dyrt. Man må sette en pris på alt, Skal liksom ikke de som lager disse spillene tjene penger på det da? de skal drifte dette gratis bare for deg og meg å dermed ikke få penger til det de vil ha?. 8335440[/snapback] såklart skal de tjene penger på produktet de tilbyr. men det handler om prioritering, prioritering av penger og tid (fritid). Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Liker man det ikke så kan man la vær å spille, du må huske på at servere skal driftes, support drives 24/7, updates blir pushet ut hele tiden osv. Utviklingen koster mye mer enn utviklingen av et vanlig rpg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå