Gå til innhold

Musikkpc/hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Jeg driver og skal bygge meg pc-basert hjemmestudio. Jeg har etterhvert fått ganske god oversikt over hva som funker til spill og lek, men er litt mer usikker på hva som er viktig i et hjemmestudio. Noen forslag?

Tenker da også på diverse innstillinger, BIOS m.m.

 

Har sett meg ut en maskin med disse komponentene, studiomonitorer kommer i tillegg.

 

Kabinett Chieftec Dragon Medium Tower DX-01BL-D-U

Hovedkort Asus P4PE/GL/F/S-ATA Hovedkort 478/533

Prosessor Pentium-4 2.4GHz PGA478 512kb PC533

Minne TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 x2

Harddisk WD Caviar 120GB IDE 7200RPM SE

Floppy NEC 3,5" 1,44MB FD1231H

Skjermkort Hercules 3D Prophet 9700PRO 128MB DDR

Skjerm Hansol 19" CRT 920D TCO-99 FLAT

DVD Asus IDE 16x/48x DVD-E616

CD-brenner Asus CD-brenner IDE 52x/24x/52x

Mus/tastaturLogitech Cordless Desktop Optical

Lydkort TerraTec Lydkort PCI DMX 6Fire 24/96

 

Kommer på cirka 17000-18000 tusen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisan!

Ikke helt svar på det du spør om men....tror det ikke har noe å si hvilken pc du benytter så lenge den har myyyye lagringsplass og RAM (usikker på hvor mye hvert enkelt musikkprog bruker)og takler mange operasjoner på en gang ;o)(realtime editing etc med filtre, modulasjon etc i sequenser mode)

MEN..har hørt at det å kombinere spill/internett pc med "musikk pc" er ingen god ide. De få jeg vet om har ikke engang pc`en koblet til nett for ikke å bli "infisert" osv. De har mye verdifult materiale på HD`en ;o)

Lenke til kommentar

Til en musikk/hjemmestudiopc ville jeg hatt mer og raskere ram (pc3200), mer diskplass (spørs jo hvor aktivt dette skal brukes, men ukomprimert 24/96-lyd tar fort veldig mye plass. To disker i RAID er kanskje noe å tenke på...?)

 

Skjermen tror jeg ikke er av de beste, men det er kanskje ikke av allverdens betydning. Og hva skal du med et så dyrt/raskt grafikkort? (eller skal pcen også brukes til andre ting, spill osv.?) Om dette blir en ren studiopc anbefales vel heller f.eks. Matrox G550 som koster en fjerdedel og er bedre på bildekvalitet. Kanskje et toskjermsoppsett kan være kjekt dersom du har behov for mye monitoring osv.

 

[ Denne Melding var redigert av: vebwa på 2002-12-17 13:46 ]

Lenke til kommentar

Du behøver ikke "killer RAM", men du vil ha behov for en del RAM minne. Bruker PC 2100 selv uten at det skaper noen problemer selv med en haug spor. Har bare 512MB dog, skal oppgradere etterhvert.

 

Jeg bygde min PC med tanke på litt spilling og musikk (komponering, HD recording, soft synths og sampler).

 

Så min ser slik ut:

 

NoiseControl NC2085 case, ferdig lyddempet

Enermax 350w PSU med manuell viftekontroll og 2 fans

ASUS P4B266 Hovedkort, flashet til siste BIOS ver.

512MB DDR, PC2100, Apacer

Intel P4 2.0 Northwood CPU

Abit Siluro Geforce 4 Ti4200 (for spilling)

Midiman Audiophile 2496 lydkort (for høy lydkvalitet)

WDC 80GB, 7200rpm HD (skal kjøpe en til for audio)

Lite-On LTR et eller annet, må returnerers.

Sort floppy som står i stil med kabinettet.

2x Cnet Fast Ethernet kort

 

HD´en er montert i en NoVibes ramme for minimal vibrasjonsstøy. Kan generelt aldri høre den.

 

Det jeg kunne tenkt meg utover en HD til og mer RAM minne, er et Firewire kort. Nå er det egentlig ikke ledige kortplasser igjen, men jeg vurderer å røske ut de 2 Cnet kortene og erstatte dem med et dobbelt Fash Ethernet kort (de som fungerer som en hub) for å spare plass.

 

OS: Win2k med SP3. Win2k forever.

 

Jeg noterte meg ditt valg av skjermkort. Selv valgte jeg Abit Siluro på grunn av lav viftestøy. Nå er det et problem med vifta på det, må vel gå tilbake for et bytte, men utover det er vifta veldig stillegående. Tror neppe du kan si det samme om det skjermkortet du har valgt.

 

MÅ du ha DVD? Hvis ikke, kutt den ut. En utgiftspost mindre. Gadd ikke å innstallere DVD i PC´en min da jeg ser filmer i stua på hjemmekino anlegget, og ikke her på rommet. Aldri hatt bruk for DVD her.

 

Generelt ser det jo bra ut. Blir en knallbra maskin det der! :smile: Sjekk uansett hvordan støyen er på det ATI kortet. Du kan jo alltids bytte ut kjølingen på det, om det bråker for mye.

 

Kjøp dempematter til kabinettet, det hjelper en del.

 

Kjøp NoVibes ramme til HD´en. Koster 300-400,- og er verdt hver krone.

 

Lydkortet høres ut som en grei deal. Har ikke hatt det så jeg vet ikke hvordan det funker.

 

[ Denne Melding var redigert av: Hidden på 2002-12-17 15:47 ]

Lenke til kommentar

Pc'en kommer til å bli brukt til mye forskjellig, men hovedfokuset er musikkdelen. Siden den kommer til å bli min eneste maskin, er jeg interresert i kunne kjøre litt DVD (DVD-spiller koster jo ingenting...), ha tilgang til internet (for nedlasting av drivere, patcher, updates, samt generell surfing), og vil også kunne koble av med litt spilling en gang i blant.

 

Målet mitt er en maskin som fungerer svært bra til musikk, men som samtidig er bra på andre ting (leking). Personlig er jeg av den oppfatningen at maskinen jeg har sett ut er kraftig nok til kjøre det meste av spill, selv den blir optimalisert opp mot musikk. Men i utgangspunktet er det bare et hjemmestudio for demovirksomhet og komposisjon, proffstudioer koster fort altfor mye mer...

 

Angående minne, går det helt greit å kjøre PC3200 på hovedkortet mitt? (Asus p4pe) Ser at i hvert fall på komplett.no så selges ikke PC3200 minne med CL lavere enn 2.5. Mener at det absolutt kan være en idé å gå CL på 2. (Twinmos leverer pc2700 med CL 2)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-17 13:31, skrev Gunnar Lium:

Jeg driver og skal bygge meg pc-basert hjemmestudio. Jeg har etterhvert fått ganske god oversikt over hva som funker til spill og lek, men er litt mer usikker på hva som er viktig i et hjemmestudio. Noen forslag?

Tenker da også på diverse innstillinger, BIOS m.m.


Har sett meg ut en maskin med disse komponentene, studiomonitorer kommer i tillegg.


Kabinett Chieftec Dragon Medium Tower DX-01BL-D-U

Hovedkort Asus P4PE/GL/F/S-ATA Hovedkort 478/533

Prosessor Pentium-4 2.4GHz PGA478 512kb PC533

Minne TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 x2

Harddisk WD Caviar 120GB IDE 7200RPM SE

Floppy NEC 3,5" 1,44MB FD1231H

Skjermkort Hercules 3D Prophet 9700PRO 128MB DDR

Skjerm Hansol 19" CRT 920D TCO-99 FLAT

DVD Asus IDE 16x/48x DVD-E616

CD-brenner Asus CD-brenner IDE 52x/24x/52x

Mus/tastaturLogitech Cordless Desktop Optical

Lydkort TerraTec Lydkort PCI DMX 6Fire 24/96


Kommer på cirka 17000-18000 tusen.


 

Hei Gunnar

 

Det ser ut til at du har valgt gode komponenter. Legg til en ekstra HD for all audiofiler, og bytt ut skjermkortet med et Matrox G550 dual, da dette er et stabilt kort, uten konflikter som påvirker lyd. P4PE er et foretrukket hovedkort, og husker jeg ikke helt feil, er det on board audio som disables i BIOS (viktig)

 

Mitt forslag vil være å bruke an 60 gb HD til system, og en 60 gb til Audio. Legg gjerne til lyd-demping til HD'ene. Bytt ut viften til CPU med en stillegående, og sørg for at kabinettet er så lydløst som mulig.

 

Kjør gjerne dual boot, slik at alle Studiorelaterte oppgaver ligger under eget OS, og spill, internett og lek under eget.

 

Topp det hele med en ekstra monitor siden audio sequensere bruker mye skjerm. Cubase f.eks er enkelt å dra over 2 skjermer.

 

Win XP er også foretrukket, og installasjonstips av XP for audio finner du her: http://www.musicxp.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...