Gå til innhold

Canon Ixus serien

Anbefalte innlegg

Halloen. Jeg skal ha nytt kamera. Har lest litt gjennom guider og fått en viss oppfatning for hva som er bra og dårlig.

Siden at jeg er så amatør, har jeg bestemt meg for å bare velge et ok merke i prisklassen mellom 2-3000kr.

Det som jeg lurer på, er Canon Ixus bra for en som første gang skal kjøpe et digitalt kamera og bare ta bilder for morroskyld?

Når jeg ser gjennom prisguiden, ser jeg at Ixus 75 er billigere enn 70, og 60 billigere enn 65. Hva står disse tallene for? Det er ikke slik at jo høyere tall, jo bedre, eller helt random? :) Jeg tenkte ikke å kjøpe gjennom internet, bare finne en butikk så jeg slipper frakt. Men ser at prisguiden her ikke stemmer med butikker.

Jeg bare tenkte at høy pris = bedre kamera, eller er det feil?

Spørsmålet er bare: Kan noen rangere Ixus seriene fra dårligest til best?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er få grunner til å velge Ixus 70/75 fremfor 60/65. Eneste forskjellen på Ixus 60 og 65 er at 60 har optisk søker, mens 65 mangler det, men har større skjerm. Dermed har 60 lengre batterilevetid, og at man kan omgå problemet med sterkt sollys som gjør at skjermen blir vanskelig å se.

Det finnes imidlertid mange andre gode merker. Så jeg vil anbefale at du kjøper i en butikk så du får se og prøve kameraene først. Ixus-serien er bra, men det finnes kamera i samme prisklasse om Ixus 70 og 75 med optisk bildestabilisator og vidvinkel tilsvarende 28mm. Dette er ting som Ixus 6x og 7x mangler.

Lenke til kommentar
Takk for svaret.

Noen konkrete tips valg av kamera da, utenom Ixus serien?

8334241[/snapback]

Panasonic Lumix FX01, til ca. 2500, med optisk bildestabilisator og vidvinkel på 28mm. Riktignok ikke like lyssterkt kamera, men avhengig av bruksområde kan det være et bedre valg. Pentax Optio A20 eller A30. De har ikke vidvinkel, men optisk bildestabilisator, og er mindre enn Panasonic'en. Har også noe bedre lysfølsomhet enn denne.

Finnes så mange kamera der ute. Full oversikt får man aldri, men ta en tur innom en godt utstyrt fotobutikk med godt utvalg, så får du en anelse ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...