Bønne Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) ... Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
Jung Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Er det glasfiberbåt vi snakker om? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hvis det er glassfiber-båt, og hvis det er hull i glassfiberen: Slip ned det ødelagte området pluss 15-30 cm rundt dette. La slipeflatene danne en jevn skråning ned mot hullet. Pass opp for glassfiberstøv (bruk støvmaske, øyebeskyttelse og hansker. Støvet består blandt annet av glass. Påse at alt er tørt (glassfiber trekker vann som en svamp) og rengjør med lynol. Legg på et tynt lag polyster med herder. Dekk med glassfiberduk. Påfør mer polyester herder, Rull ut all luft (blærer bobler etc) med aluminiumsrulle). Glassfibermatten skal være gjennmtrukken og miste sin hvite farve. Gjenta dette inntil hele hullet er dekket og området er bygget opp til full høyde blir mange lag). Slip området til det får en en jevn overflate. Benytte evt. polyester, kritt og herder som sparkel. Under dette arbeidet må du ha god utlufting og benytte hansker (polyester/herder tærer på fingere). Mal derpå med 2-komponents båtlakk for glassfiberbåter (Gelcoat benyttes bare mot støpeformen under støpingen og kan ikke benyttes ved reparasjoner). Blandingen av herder og polyester må blandes korrekt for å oppnå styrke og elastisitet. Blandingen utvikler varme. For mange lag uten full herding kan medføre at glassfiberen tar fyr. Filler m.m. benyttet for rengjøring mens man holder på er selvantennelig. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Mal derpå med 2-komponents båtlakk for glassfiberbåter (Gelcoat benyttes bare mot støpeformen under støpingen og kan ikke benyttes ved reparasjoner).8332460[/snapback] Nåja. Jeg har brukt gelcoat til å dekke over reparasjoner etter hakk, hull og riper. Dette går helt fint, og det er ikke noe i veien for å bruke dette. Gelcoat er som mye annet 2-komponent, og den er normalt en del tykkere i konsistens enn lakk. Den egner seg derfor godt til å reparere hakk og riper på vertikale flater, siden den ikke renner så lett. Den bygger også mer enn lakk, og vil derfor kunne brukes rett på skader av kosmetisk betydning, og dekke over disse relativt enkelt. På større skader, som din, er det imidlertid EKSTREMT viktig at du gjør ting skikkelig, som PerB beskriver. Ikke fyll et helt hull med gelcoat, det er IKKE hva det er beregnet for. Ellers trenger du ikke nødvendigvis bruke polyester, du kan like godt bruke epoxy. Det blir sterkere, og personlig synes jeg det er enklere å arbeide med enn polyester. Prinsippene for selve reparasjonen er imidlertid de samme. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 (endret) ... Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
alexander v Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 jeg har en pioner og den er det et hull i fronten og jeg må brukke glassfiber da Lenke til kommentar
alexander v Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 er mann en kul mann så kan du kjøre fort på båt jeg har en spidbåt pappan min har den Lenke til kommentar
alexander v Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Mal derpå med 2-komponents båtlakk for glassfiberbåter (Gelcoat benyttes bare mot støpeformen under støpingen og kan ikke benyttes ved reparasjoner). 8332460[/snapback] Nåja. Jeg har brukt gelcoat til å dekke over reparasjoner etter hakk, hull og riper. Dette går helt fint, og det er ikke noe i veien for å bruke dette. Gelcoat er som mye annet 2-komponent, og den er normalt en del tykkere i konsistens enn lakk. Den egner seg derfor godt til å reparere hakk og riper på vertikale flater, siden den ikke renner så lett. Den bygger også mer enn lakk, og vil derfor kunne brukes rett på skader av kosmetisk betydning, og dekke over disse relativt enkelt. På større skader, som din, er det imidlertid EKSTREMT viktig at du gjør ting skikkelig, som PerB beskriver. Ikke fyll et helt hull med gelcoat, det er IKKE hva det er beregnet for. Ellers trenger du ikke nødvendigvis bruke polyester, du kan like godt bruke epoxy. Det blir sterkere, og personlig synes jeg det er enklere å arbeide med enn polyester. Prinsippene for selve reparasjonen er imidlertid de samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå