TufsaXX Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hei, min urgamle TV (Phillips FSQ Vision) sluttet for en tid tilbake å lagre kanaler når man skrudde den av, slik at jeg må søke opp kanalene på nytt hver gang jeg skrur den på. Noen som vet om kanalene blir lagret på et batteri elns inni pcen som man relativt enkelt kan bytte selv? Takker for svar Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Generelt sett så bør man _aldri_ mekke på tv selv om man ikke er utdannet/har erfaring med det. Man kan grille seg orntlig (faktisk livsfarlig) selv om tv'en ikke er koblet til nettet, siden det finnes noen syke kondensatorer inni der. Lenke til kommentar
TufsaXX Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Generelt sett så bør man _aldri_ mekke på tv selv om man ikke er utdannet/har erfaring med det. Man kan grille seg orntlig (faktisk livsfarlig) selv om tv'en ikke er koblet til nettet, siden det finnes noen syke kondensatorer inni der. 8332053[/snapback] Oops.. *skrur TV forsiktig sammen igjen* Kanskje på tide å skaffe meg en ny i stedet da Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Eg har to advarsler å komme med i den forbindelse 1. Samme som over. Kondensatorene i en tv er ikke leketøy, og kan gi tilsvarende, eller verre, effekt som å stappe fingrene i stikkkontakten.. 2. Selve tv'n må demonteres forsiktig og det er lett å ødelegge selve kretskortet inni der. Dette har eg selv gjort ved ett par annledninger da eg ikke fulgte regel nr 1. Resultatet ble en ny tv, så eg kunne like godt spart meg risikoen og bryet. Men eg var faktisk ute for det samme problemet som du har på en eldre tv. Løsningen min var å bruke en eldre VHS-spiller(for de som vet hva det er?) med innebygget tv-tuner og deretter koble denne til scart-inngangen i tvn. Problemet ble da løst ved at det var VHS-spilleren som husket kanalene. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hvis det er en av dem med K40-chassis kan du bytte batteriet på kontrollkortet. Hvis den er så ny at det er FSQ Vision er det nok 1,2 volt. De eldre K40ene hadde dobbelt så høy batterispenning. Det er et NiCad-batteri, koster ca. en femtilapp. Var jeg deg ville jeg byttet det, K40 er noe av det beste du kan få tak i innen TV. Spesielt hvis det er en HIFI mono eller Spatial Stereo. Hvis det er stereo bør du bruke en VHS HIFI-spiller som tuner, tilkoblet med scart-kabel. Stereodekoderen i K40 er av den gamle "Dobbel-FM"-typen, og den standarden har gått ut. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Og hvis du bytter batteriet, la den stå i standby i ca. et døgn etterpå så det får ladet seg skikkelig opp. Den husker forresten kanalene hvis du lar den stå i standby hele tiden, selv med defekt batteri. Jeg har selv en K40 Stereo i stua, og kunne ALDRI tenke meg å bytte den ut. Endret 8. april 2007 av larschroe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå