Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SpeedTouch 858 bare søppel? (faller ut)

Anbefalte innlegg

Er på familiebesøk og her har de fått seg internett fra NextGenTel, levert med trådløs router med modem. Den første routeren han fikk var helt ubrukelig, etter å ha satt den opp etter kunstens regler falt den ut hele tiden. Med hjelp fra kundeservice ble den konfigurert nok en gang, men falt ut stadig vekk. Etter flere beskylninger om at feilen lå hos nettverkskortet på maskinen hans fikk han tilsendt en ny router/modem.

Dette fungerte bedre, men også her faller det ut stadig vekk.

Da jeg kom i går skulle vi bruke det litt og jeg satt på ping i bakgrunnen for å se hvordan tilkoblingen utartet seg. Den datt ut (kommer hyggelig melding fra windows) for nesten hver gang vi skiftet internett side.

Satt resten av kvelden i går å se igjennom konfigurasjonen til routeren, men dette er nok ikke min sterke side og jeg så ikke noe som virket ufornuftig.

Vi endret SSID navn og jeg brukte netstumbler til å se hvilke kanaler som blir brukt i nabolaget. Det er en go del nettverk i området, ca 10 stk og samtlige kjørte enten på kanal 1. 6 eller 12,13. Vi valgte derfor kanal 3, men hjalp ikke.

Maskinen finner nå nettverket og vi legger til nøkkel, men maskinen mottar ikke ip adresse.

I routeren står også ip adressen til enheten (maskinen) som statisk, noe jeg ikke får endret på noen måte.

Håper noen har tips til hvordan dette kan fikses, før hele greia går i retur!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer den kablet? Oppgradert til siste firmware? Nettverksinstillingene på maskinen står på automatisk slik som ip-adress, dns, gateway..?

Gjør oså dette: Start > Run > skriv cmd > skriv ipconfig /all, legg inn det som står der her.

Endret av kense
Lenke til kommentar

Den fungerer kablet ja!

Firmwaren på routeren var 5.4.4.X husker ikke detaljen, men routeren ble levert for noen dager siden så så alt for gammel kan den ikke være.

Ip står som mottas automatisk ja. Prøvde også å skrive selv men dette hjalp ikke, gikk derfor tilbake.

Når den får tildelt ip står det 10.0.0.2 som lokal ip, (0.3 ved kabel)

10.0.0.1 gateway. Den får alt av ip'er og DNS riktig.

Lenke til kommentar

Med signaler fra 10 nettverk er det ikke rart det blir problemer. Kanalene i 802.11b/g overlapper hverandre over en lav sko. Du kan prøve med kanal 9 her. Er nok det som ligger lengst unna de andre. Det beste er om man kan holde seg til kanal 1, 6 og 11 innen et gitt område, men det er jo ikke helt enkelt å få til.

Lenke til kommentar

Du kan også prøve å kjøre nettverket på only-b eller prøve med andre innstillinger. Annen mulighet er veldig retningsbestemt antenne på maskinen mot router og kjøre med kanal det ikke er i den sonen.

Endret av kense
Lenke til kommentar

Ville også ha prøvd å oppdatere netverksdrivere til det trådløse.

Ville nok ikke ha prøvd å flashe den speedtouchen, om det er ikke NGT firmware vil den nok miste alle innst (som kan seff legges inn, men jeg tviler på at det er noen hos de du besøker som ville få det til på egenhånd).

Det er vel ikke snakke om en USB WLAN dings?

Lenke til kommentar

Maskinen har innebygget wlan kort. Den er heller ikke mange månedene gammel men en driver update kan muligens være en løsning.

Hva skal egentlig være fasit konfigurasjonen for å få denne routeren til å fungere? WEP kryptering og b/g standard med automatisk valg av kanal er jo satt opp av nextgentel. Det bør jo derfor fungere? Siden de skal ha oss til å betale for det.

Frustrert

Lenke til kommentar
Maskinen har innebygget wlan kort. Den er heller ikke mange månedene gammel men en driver update kan muligens være en løsning.

Hva skal egentlig være fasit konfigurasjonen for å få denne routeren til å fungere? WEP kryptering og b/g standard med automatisk valg av kanal er jo satt opp av nextgentel. Det bør jo derfor fungere? Siden de skal ha oss til å betale for det.

Frustrert

8332082[/snapback]

Tja, med en slik tankegang burde fjernsyn, radioer, de fleste klokker osv være gratis. Man må jo som regel finne de rette instillingene og stille klokken selv.

NGT kunne jo sendt ut en kar med masse måleutstyr som sjekket hvilke kanel som fungerte best i ditt hus når du bestilte. Da kunne de sendt ut en ruter som hadde fungert perfekt helt til du eller en nabo endret en liten detalj.

Bruk WEP eller WPA. Er en fordel med WPA dersom datamaskinene støtter dette. Bruk den kanal som fungerer best akkurat der du er. Da må du jo teste de forskjellige. Er også greit å bare la den stå på b/g.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...