Isoroyal Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Heisann der ute. Tenker kraftig på å skaffe meg ei "skikkelig" telelinse til mitt Nikon D80. Prislappen bestemmer litt selvsagt,men er vel villig til å dundre til meg mellom 15 og 20 lapper......helst ikke mere enn 15 Kom over Nikkor 80-400 og tenkte det kunne være noe ? Noen som har noen gode eller dårlige erfaringer der ute ?? Takker for all hjelp på forhånd. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Her er en full anmeldelse fra sjefen sjøl: http://www.naturfotograf.com/VR80_400_review.html Lenke til kommentar
Isoroyal Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Her er en full anmeldelse fra sjefen sjøl: http://www.naturfotograf.com/VR80_400_review.html 8331363[/snapback] I følge den artikkelen så det da ikke helt lovende ut. hehe. Takk for linken Lenke til kommentar
Isoroyal Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Må samtidlig også bare få presisere at jeg er en hobbyfotograf som er litt i begynnerfasen. Jeg setter imidlertid stor pris på å få så mye som mulig for pengene mine selvsagt,og setter stor pris på god kvalitet Det jeg kommer til å bruke et tele zoom objektiv til er forøvrig en god del naturfotografering av fortrinnsvis dyr. Ofte fra lange avstander. Fotografering vil skje mye i skumringstimen så dette er jo noe å vektlegge i valg av tele zoom objektiv. Objektiver til 20 000 ++ hadde jeg bare ønsket jeg hadde hatt råd til Hvilke valg her jeg alle gutter og jenter der ute ? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Har ikke selv erfaring med 80-400, men selv kjøpte jeg en brukt Nikkor AF-S VR 70-200 f/2.8G IF-ED for et par år siden. Det var et klokt valg for min del. Den store blenderåpningen har gjort at jeg har fått tatt mange bra bilder i dårlig belysning og med objektet i fokus med uklar bakgrunn. Har passet veldig bra for meg som sagt. Det skal angivelig være problemer med "flare" og "ghost" på dette objektivet (ved motlys), selv har jeg ikke møtt det problemet ennå, men sikkert noe å ha i bakhodet. Trenger du de ekstra 200 mm zoom for dyre/fuglefotografering så er ikke 70-200 zoomen noe for deg, men hvis ikke du trenger det så kan jeg varmt anbefale dette objektivet. Du betaler litt mer, men tror du vil bli veldig fornøyd med det du får igjen. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Du kan titte her: http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_00.html Rørslett dekker bare originaloptikk, og stiller høye krav. 70-200'en Dykkern anbefaler er enormt populær, og regnes for å være helt fantastisk. Glem heller ikke Sigma, Tamron og Tokina, som alle har aktuelle alternativer... Endret 8. april 2007 av Anew Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Et lite "sukk" vedrørende Nikons AF 80-400 VR, hadde det bare vært et AF-S. Det er også frustrende å vite at Sigma har utelatt HSM på sin 80-400 med OS. Nikons alternativ i 400mm zoom optikk, for motiver i bevegelse, koster mer enn en Canons EOS D1 Mark III med 100-400 f/4.5-5.6L IS USM. Selvfølgelig er der en stor forskjell i kvaliteten på Nikons 200-400 og Canons 100-400. Lenke til kommentar
Isoroyal Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Har ikke selv erfaring med 80-400, men selv kjøpte jeg en brukt Nikkor AF-S VR 70-200 f/2.8G IF-ED for et par år siden.Det var et klokt valg for min del. Den store blenderåpningen har gjort at jeg har fått tatt mange bra bilder i dårlig belysning og med objektet i fokus med uklar bakgrunn. Har passet veldig bra for meg som sagt. Det skal angivelig være problemer med "flare" og "ghost" på dette objektivet (ved motlys), selv har jeg ikke møtt det problemet ennå, men sikkert noe å ha i bakhodet. Trenger du de ekstra 200 mm zoom for dyre/fuglefotografering så er ikke 70-200 zoomen noe for deg, men hvis ikke du trenger det så kan jeg varmt anbefale dette objektivet. Du betaler litt mer, men tror du vil bli veldig fornøyd med det du får igjen. 8331458[/snapback] Tør jeg spørre hva du betalte for noe sånt brukt ? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Tør jeg spørre hva du betalte for noe sånt brukt ? Vet du - nå ble jeg brått usikker på om jeg faktisk kjøpte dette brukt - tror jeg blander med et annet objektiv. Mistenker ved nærmere omtanke at jeg kjøpte dette via en selger på foto.no som importerte via Singapore eller HongKong. Beklager sammenblandingen. Husker dessverre ikke prisen jeg ga lenger. Lenke til kommentar
Isoroyal Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Tør jeg spørre hva du betalte for noe sånt brukt ? Vet du - nå ble jeg brått usikker på om jeg faktisk kjøpte dette brukt - tror jeg blander med et annet objektiv. Mistenker ved nærmere omtanke at jeg kjøpte dette via en selger på foto.no som importerte via Singapore eller HongKong. Beklager sammenblandingen. Husker dessverre ikke prisen jeg ga lenger. 8332360[/snapback] Må ta meg en liten tur i butikken og kikke litt nermere på denne linsa du snakker om her tenker jeg. Har lest relativt mye bra om den nå, og jo mere jeg leser om den jo mere usikker blir jeg faktisk på det opprinnelige ønsket mitt. Fordelen er at jeg er i utlandet og kan dermed kreve tilbake momsen når jeg reiser. Da blir prisen på noe sånt rundt 13 300 kr og det må man jo være fornøyd med Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Må samtidlig også bare få presisere at jeg er en hobbyfotograf som er litt i begynnerfasen. Jeg setter imidlertid stor pris på å få så mye som mulig for pengene mine selvsagt,og setter stor pris på god kvalitet Det jeg kommer til å bruke et tele zoom objektiv til er forøvrig en god del naturfotografering av fortrinnsvis dyr. Ofte fra lange avstander. Fotografering vil skje mye i skumringstimen så dette er jo noe å vektlegge i valg av tele zoom objektiv. Objektiver til 20 000 ++ hadde jeg bare ønsket jeg hadde hatt råd til Hvilke valg her jeg alle gutter og jenter der ute ? 8331419[/snapback] Om du ønsker å ta bilder av dyr i skumring, trenger du ikke zoom (jadda; IMHO). Gå for den lyssterkeste og lengste fasttelen du har råd til. Vet ikke hva Nikon/Sigma/etc har; men jeg har ikke råd til Canon EF 300mm f2.8. - grå - Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Om du ønsker å ta bilder av dyr i skumring, trenger du ikke zoom (jadda; IMHO).Gå for den lyssterkeste og lengste fasttelen du har råd til. Vet ikke hva Nikon/Sigma/etc har; men jeg har ikke råd til Canon EF 300mm f2.8. 8334782[/snapback] Sigma har denne: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...8&sort=1&cat=38 (en av brukererfaringene sier at den er utgått, men det tror jeg er feil - den ble introdusert i 2005 og Fotovideo har den på lager til ca. halvparten av Canon-vidunderet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå