Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage et kjøleskap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å bruke deler fra et gammelt kjøleskap?

For å lage et ekte kjøleskap må du ha freongass, og det tror jeg ikke du får tak i.

Nå bruker de jo ikke Freongass lenger til kjøleskap fordi det er ugunstig for ozonlaget! (Har lest det en plass!)

Endret av Ljå
Lenke til kommentar

Du trenger ikke freon for å lage et kjøleskap.

Du kan for eksempel bruke propan.

For å lage et kjøleskap, eller fryser, trenger du litt over gjennomsnittet kunnskap om mekanikk og termodynamikk.

En liten oppskrift på hvordan du kan lage et kjøleskap, eller fryser, alt etter hvordan du regulerer det.

Du trenger en liten kompressor som kan trykke opp kjølemediet, C3, slik at det kan kondenseres mot vann ved 4-8 grader Celsius. Dette klarer du ved ca 10 barG. Grunnen til at du må trykke det opp er at kokepunktet vil flytte seg ved trykkendring og du vil klare å kondensere det.

Deretter må du ta ned trykket over en ventil slik at du får JT-effekten (Joule Thompson). Siden trykket vil reduseres vil kokepunktet igjen endre seg og propanen vil flashe av. Du trenger ideelt en totrinns kompressor for denne jobben for å suge av avgassen i dette trinnet.

Energien som gassen bruker for å koke av tas fra væsken, og temperaturen synker dramatisk. Da må du føre det kalde mediet i en varmeveksler mot mediet du vil kjøle. Skal du lage et kjøleskap vil jeg anbefale en væske/gass kondenser. Dvs at gassfasen her er luften inne i kjøleskapet

Gassen fra kjølemiddelet som koker av pga varmeopptakelsen fra mediet som ble kjølt må føres tilbake til kompressoren sugeside, helst via en akkumuator eller en separator.

Dette er en langt over gjennomsnittet avansert fremgangsmåte, men det kan brukes til å både drive et kjøleskap og en egen separat fryser.

Det vil koste mye, men er du interessert kan jeg utdype litt videre hvordan du kan gå frem.

Siden du spør om hvordan du kan lage et kjøleskap regner jeg med du er litt interessert i kjemi, fysikk og termodynamikk. Skulle du finne på å prøve dette vil du lære vannvittig mye som du kan ta med deg videre i studier osv.

Einar

Endret av 1ar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...