Gjest Slettet+981234789 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Hei trenger en maskin til studio, kan noen hjelpe. ganske viktig at den er støysvak og kan kjøre flere skjermer. pris, ikke så viktig har tenkt på dette til nå: Intel Core 2 Duo E6600 Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA Western Digital Raptor 73,4 GB Sapphire Radeon X1300 256 MB HK må være uten masse innebygd dill dall som lydkort osv. kjapt minne på rundt 4GB noen PCI slotter PCIe til skjermkortet må ha bra firewire kort. min 4 USB2 burde også kunne oppgradere senere div ting burde ha stabile og gode drivere trenger: CPU HK Minne Skjermkort HDD PSU Kabinett takker for hjelp Endret 8. april 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 ingen som kan noe om datamaskiner her? Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Har satt opp en handlevogn til deg her. Tok utgangspunkt i at du vil ha et stillegående stabilt system. Hovedkort med integrert lyd osv. tror jeg du bare må leve med, dette er standard på ALLE hovedkort. Jeg klarte ihvertfall ikke å finne et et eneste uten integrert lyd i prisguiden. Når det gjelder HDD vil jeg anbefale deg, siden du skal bruke dette til en studiomaskin at du gjerne setter opp 2 500Gb samsung disker i RAID 1. Slik at dersom den ene disken svikter vil du ikke miste viktige filer. Les mer om RAID her. Du bør også kanskje tenke over støydemping på disse, her finnes det mange forskjellige både svinbillige og svindyre løsninger. sjekk litt rundt på forumet etter tips. Et alternativ til Raptor disken kunne være to mindre Samsung disker i et RAID 0 oppsett. Hovedkortet har jeg egentlig ikke mye peiling på, prøv gjenre å google litt om gode HK til studiobruk. Fant kortet jeg la i handlevognen anbefalt på Soundonsound forumet. Kortet har forøvrig innebygget USB og Firewire 400. Ellers skal dette kortet være bra. Det er også litt rimeligere. Minne tror jeg skal være bra, men her vil du jo bruke opp alle minne slotene, så dersom du har tenkt å utvide med mer minne senere bør du gå for to 2Gb brikker. Det er forøvrig maks med 3 Gb minne i 32-bit OS, så du må kjøre 64-OS for å få utnyttet mer enn det. Skjermkortet er kanskje litt overkill med tanke på at du ikke sikkert ikke skal bruke PCen til spill, men byttet ut ditt forslag slik at du kunne bestille alt fra en nettbutikk. Valgte selvsagt et vifteløst kort. Kortet har forøvrig to DVI utganger. Valgte en 500W PSU fra MIST. Disse går for å være svert stillegående. CPU kjøleren jeg har valgt skal kunne kjøres passivt dersom du har god luftgjennomstrømning i kabinettet. Dersom du skal overklokke er det sikker lurt å kjøpe en stillegående vift å sette på(Tror ikke det følger med vifte). Kabinettet som jeg har valg har støydempende matter, så dette oppsettet burde bli svært stillegående Dersom du har tenkt å overklokke en del bør du nok tenke på vannkjøling for å få det stille nok, da bør du nok også velge et annet kabinett. Hvis ikke bør handlevognen jeg har satt opp bli meget stillegående, du må kanskje justere evt viftehastigehetene ned litt på kabinettviftene . Håper det var noe hjelp i dette. Lykke til EDIT: Den CPU kjøleren er rimelig stor, så hør gjerne med evt webshop om den vil passe på velgt HK. Endret 10. april 2007 av Windkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 takker så meget for så grundig help! Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Bare hyggelig å hjelpe! Fikk forresten jævli lyst på dette oppsettet selv, mangler bare litt cash. Trenger sårt en ny "studiomaskin". Hvis du bestiller dette eller noe lignende hadde det vert kjekt om du sendte meg en PM om hvordan oppsettet fungerer. Endret 10. april 2007 av Windkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 ja det skal jeg gjøre... men hvis jeg trykker på linken din så kommer dette: "Du har ikke tilgang til å endre denne handlevognen" men det blir nok bare 32bit os. winxp siden det er ganske stabilt og lite dill dall som kjører.. men er det safe å kjøre den cpuen med passiv kjøling?. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Prøv denne linken. du må trykke under handlevognen der det står kopier handlevogn. Skal gå fint å kjøre den passivt så lenge du har god luftflyt i kabinettet, men pass på at den er riktig montert. Du må nemlig montere den selv. Så store og tunge kjølere blir ikke montert på webshopen der du evt bestiller pga dt ikke er trygt med tanke på sending. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 det skjermkortet blirr vell overkill, skal kun brukes i windows... så kan man få noe billigere kort men med 2 stk uganger eller mer.. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Her har du et billigere alternativ, den har to dvi utganger. Denne ligger på under 300 kr, har fått gode anmeldelser, har en DVI og en VGA utgang, men jeg vet ikke om den støtter to skjermer samtitig. Begge disse er forøvrig passivt kjølt. Rekner med at det er det du vil ha.. Ellers søk litt i prisguiden etter vifteløse skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå