Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Klarer ikke å spleise nettverkskabel?!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde 2 nettverkskabler på 5 meter å fant ut at jeg skulle ta å spleise de sammen siden eg trengte en på 10m. Viste seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Jeg klippet 1 rj45 kontakt på begge kablene og beholdt 1 på hver kabel. Så skulle jeg prøve å spleise. Dro av plastikken på hver av de 8 små ledningen å begynte å tvinne de like fargene samme. brun og brun , oransj og oransj, hvit/blå og hvit/blå osv osv. Men får den ikke til å funke. Har prøvd ca 5 ganger å gjøre det samme om igjen, brukt 2 forskjellige teip typer for å ha rundt kobberet der ledningene er tvinnet sammen.. men NEI! På en pc får jeg liksom litt kontakt og pcen og adsl modemet reagerer når begge kontaktene er satt i men får ikke signal. Må man lodde ledningene? er det noen guide som kan vise hvordan jeg skal gjøre dette?

Endret av E}{IT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det der blir dårlig deal.

 

Skaff deg heller en kontakt, hun-hun så du kan forlenge dem. Enklest og problemfritt.

8330402[/snapback]

Tipper det er altfor mye tap.

Løsningen er ovenforstående hvor kontakten kan koste rundt 70 kroner, eventuellt å kjøpe ei kabeltang av ei elektrikerforretning og kjøpe kabeltang og kabelsko. Kabeltangen koster rundt 550 kroner (ja du må ha spesialtang).

Eventuellt driter du i alt ovenfor og beholde to stk 5 meterer i reserver og kjøper en ny 10 meter til en hundrings. :thumbup:

 

Edit: Okay ett sprøtt påfunn til; forsøk å bruke sukkerbiter (hvit kvadratisk dingsboms med en skrue i hver ende) til å koble sammen de fire ledende parene (hvis du trenger 100mbit)

RJ 45 kablingsstandard

 

Edit: Og sukkerbitene koster bare noen tiere.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

se på kabelen og tvinn ledningsparene på samme måte i skøyten også. ikke skøyt på samme sted på hver leder. tror det kan gå, lykke til.

 

edit: se også på kontakten - ikke sikkert at samme farge er brukt likt på begge ender. etterpå kan du bruke et vanlig ohm-meter for å sjekke at det er kontakt.

 

kom gjerne med en tilbakemeldig om du greier å få dette til... sjekk ping på netverket og se om responstiden blir stabil osv.

Endret av perbe
Lenke til kommentar

Skøten vil skape induktans som gir feil impedans i punktet, og dermed ødelegges fullstendig mulighetene for å overføre høyfrekvent signal over kabelen.

 

Så, nei, det funker ikke å skøte en TP-kabel uten å bruke proffe komponenter eller å gjøre den skikkelig. Om du gjør det veldig grundig med komponenter som ikke skaper induktans/lodder den skikkelig, så klarer du kanskje å få det til å fungere, men ikke nødvendigvis 100%. Blir fort pakketap i kabelen.

Lenke til kommentar

Dessuten, siden det opprinnelig var 2 forskjellige kabler, kan det være en mulighet for at de var koblet forskjellig. Når du da skjøter like farger sammen, blir det feil.

 

Sørg også for at kablene er koblet etter standardene, slik at det ikkje blir forstyrrelser mellom rx og tx-parene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...