Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SMC ruter, bnet problemer, ingenting funker


Anbefalte innlegg

Skal spille Warcraft 3 over battle.net. Kommer inn på Bnet men mister connection etter hvert, kan heller ikke spille games. Kan se folk i chat, av og til kan jeg se statsene deres av og til ikke. Etter mye testing vet jeg med 100% sikkerhet at det er rutern (SMC 2804WBR). Ved å koble kabel fra pc direkte i adsl modemet funker det å spille. Har prøvd å soft resette rutern, oppdatere firmware, åpne portene 6112-6119(virtual server)har også prøvd å triggere dem i "special application. alt ved bruk av guiden på www.portforward.com Jeg har satt statisk ip på den pcen jeg prøvde å åpne portene til. Forsøkt å slå på UPNP, skrudd av alt av firewaller inne på rutern og på pcen, har prøvd det meste. Neste er vell å resette hele rutern i håp om at det kan hjelpe. Har ikke peiling på hva det kan være, forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal spille Warcraft 3 over battle.net. Kommer inn på Bnet men mister connection etter hvert, kan heller ikke spille games. Kan se folk i chat, av og til kan jeg se statsene deres av og til ikke. Etter mye testing vet jeg med 100% sikkerhet at det er rutern (SMC 2804WBR). Ved å koble kabel fra pc direkte i adsl modemet funker det å spille. Har prøvd å soft resette rutern, oppdatere firmware, åpne portene 6112-6119(virtual server)har også prøvd å triggere dem i "special application. alt ved bruk av guiden på www.portforward.com Jeg har satt statisk ip på den pcen jeg prøvde å åpne portene til. Forsøkt å slå på UPNP, skrudd av alt av firewaller inne på rutern og på pcen, har prøvd det meste. Neste er vell å resette hele rutern i håp om at det kan hjelpe. Har ikke peiling på hva det kan være, forslag?

8330263[/snapback]

Siden du kan koble til internett via modemet må denne være satt opp som router også. Og smcen har du vel ikke koblet som switch, altså kjører du dobbel routing som er langt fra ideelt.

 

Edit: Guide for å sette modemet som router (er det beste hvis du ikke har PPPoE passordet tilgjengelig)

Med Speedtouchen (modemet)

som router:

1.Finne ip-adresse til modemet(den boksen du allerede har)

Forutsetter at du er tilkoblet den: Frå start-knappen i

menyen, klikk på kjør. Skriv "CMD". Skriv "ipconfig". Se

etter DHCP addresse eller gateway.

 

2. Denne er da addressen til modemet. Skriv ned denne.

 

3. Sett den trådløse routeren (den du kjøper inn) i

stikkontakten og koble til med en kabel uten at den trådløse

routeren er koblet til modemet.

 

4: Gjør pkt 1 for den trådløse routeren for å finne dens ip

-adresse. Denne addressen må du skrive inn i

intermettleserens adresselinje (samme feltet som man skriver

feks www.vg.no) Eks: 192.168.62.1 i url/addresselinja.

 

5. I menyen til trådløs routeren; Endre IP-addressen til

trådløs routeren til samme undernett som modemet. Eks ip-

adresse til routeren 192.168.62.1, og ip-adresse til

modemet; 192.168.1.1. Endre ip-adresse til 192.168.1.2

 

6. Koble kabelen fra modemet i i en av switch portene (1-4)

i trådløs routeren. Koble en kabel videre til datamaskinen.

 

7 (anbefales/ikke nødvendig). Endre default passord til

trådløs routeren (default passord følger med routeren, men

kombinasjoner er admin;1234, admin;admin,

root;admin,root;1234

 

8. Sjekk at internett virker.

 

9. Koble til routeren og sett passord til det trådløse

nettverket om pkt 8 er i orden. I menyen er det ca Wireless,

setup, encryption/security.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

ermm, er litt nabb så jeg trenger det mer med teskje. Når jeg sjekker dhcp adresse får jeg samme adresse som er til den trådløse rutern. Har PPPoE passorde. Hva er egentlig enklest, at speedtouch 510i modemet brukes som ruter eller den trådløse rutern? Er det ikke en så enkel måte som å bare skru av rutern funskjonen på den trådløse rutern?

 

Edit: Skrudde av DHCP Server i ruteren, vil ikke det si at den ikke fungere som ruter...... skjedde ikke så mye med bnet likevell =(

Endret av E}{IT
Lenke til kommentar
ermm, er litt nabb så jeg trenger det mer med teskje. Når jeg sjekker dhcp adresse får jeg samme adresse som er til den trådløse rutern. Har PPPoE passorde. Hva er egentlig enklest, at speedtouch 510i modemet brukes som ruter eller den trådløse rutern? Er det ikke en så enkel måte som å bare skru av rutern funskjonen på den trådløse rutern?

 

Edit: Skrudde av DHCP Server i ruteren, vil ikke det si at den ikke fungere som ruter...... skjedde ikke så mye med bnet likevell =(

8332304[/snapback]

 

Her er oppsettet for å sette modemet i bro modus og kjøre routing fra det trådløse modemet:

Modem: Dingsboms som du som oftest får fra internettleverandøren når du bestiller abonnement.

Router: De fleste modemer inneholder en router, som er en funksjon som fordeler internett trafikk slik at det fungerer på flere pc-er på ett og samme abonnement. Her brukes ”Router” som den dingsebomsen du har kjøpt inn for å få trådløst internett.

For å finne IP-adresse til boksen du er koblet til: Frå start-knappen i menyen, klikk på kjør. Skriv "CMD". Skriv "ipconfig". Se etter DHCP adresse eller gateway.

Standard passord til modem eller router: Søk på google etter default password og modem eller routerens navn. Alternativt er ofte standard brukernavn/passord; admin/1234, admin/admin, root/admin,root/1234

 

1. Koble til routeren uten at denne er koblet til modemet. Skriv inn routerens ip-adresse i internettleserens adresselinje (eks www.aftenposten.no feltet).

Sett PPPoE passord(får/fikk du med internett abonnementet). Sett DHCP server og ip-adresse i samme område som modemet. IP-adresse område/subnet skal skrives f.eks. slik (eks 192.168.61.x (forskjellen mellom modemets og routerens ip skal være i siste ledd)) DHCP serverens ip-område må ikke være overlappe modemet og routerens ip-adresser.

2. Koble kaben så inn i modemet; Skriv inn modemets ip-adresse i internettleserens adresselinje (eks www.aftenposten.no feltet)

Sett modemet i bridge modus/bro modus.

3. Sett kabelen fra modemet inn i internet/wan inngangen til routeren.

4. Test internett.

5. Fungerer punkt 4 setter du nå kryptering på det trådløse nettverket i routeren. Vanligvis må du da gå inn i følgende menyer i routeren; "setup"-"wireless"-"security".

 

PS! At du får samme ip-addresse fra DHCP-server både til modemet og trådløs routeren (forutsatt at du har fulgt rekkefølgen) betyr bare at de er like og IP-adressen til den ene må endre på siste nummeret eks fra x.x.x.1 til x.x.x.2.

Lenke til kommentar

At det er veldig ustabilt tror jeg kan skyldes den doble routinga som du kjører?

Det jeg ville gjort var å sette modemet til å kjøre routing og sette SMCen som en trådløs switch. Dette gjør du ved å følge den første guiden.

Deretter må du kanskje åpne porter. Du skrev at når du koblet direkte til modemet kunne du koble til, og hvis det da er stabilt skal det også være stabilt om du gjør guiden for å sette SMCen som en trådløs switch.

Er det ikke stabilt når du er direkte tilkoblet modemet ville jeg ha kjørt UPnP.

UPnP er kort forenklet at programmene selv åpner porter i brannmuren for deg.

Bakdelen er at Trojanere og spyware kan senke hele sikkerheten i nettverket ditt.

Da har du et problem, men gode antivirus skal forhindre dette.

Jeg har kjørt UPnP i over et år nå uten problemer, men har du sensitive data på nettverket bør du heller kjøre for tradisjonell portåpning.

Du har to tråder der ting kan være årsaken til at ting er ustabilt....jeg antar at du har fikset nettverkskabel problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...