Gå til innhold

God utnyttelse av HD'er?

Anbefalte innlegg

Hei, dette er noe jeg bare fantaserer om atm.

Lurer på å oppgradere HD'ene mine til dette oppsette:

1x WD Raptor 150GB (10 000rpm) Som C: disk (OS og programmvare)

3x WD 750GB (7200rpm) (1-film, 1-spill, 1-musikk)

1x WD 500GB (7200) (diverse)

Eller, hva er den beste OS disken på markedet i dag?

Sikler veldig på en Hitachi Deskstar 7K1000 1 TB SATA som Film disk istedenfor WD.

Men, er dette et bra HD oppsett?

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spiller du virkelig SÅ mye spill?

Jeg ville lagt spillene på en egen partisjon på raptor-disken for økt ytelse og lavere load-times i spillene.

8330332[/snapback]

Og det vil si?

fortell litt rundt det, dette virket noe intressant.

Lenke til kommentar
Spiller du virkelig SÅ mye spill?

Jeg ville lagt spillene på en egen partisjon på raptor-disken for økt ytelse og lavere load-times i spillene.

8330332[/snapback]

Nei, spiller ikke så mye. Men jeg er en samler. Har jeg et spill, slettes det ikke igjen. Nesten uansett hvor dålige de er. Finns jo grenser da, men jeg liker å samle. HAr en god del ISO filer etc. også som jeg har liggende.

Lenke til kommentar

Den beste OS disken i dag vil jo være den raskeste. Den raskeste av vanlig disker (dvs. ikke SSD eller SCSI som er dritdyre) er raptoren.

Du vil dog få veldig god ytelse av å kjøre et striped raid oppsett med vanlige disker også. Jeg vil knaksje like godt annbefale å kjøre 4x500GB for eksempel i striped raid. Det vil gi veldig god ytelse, og med unntak av et iten smule høyere søketid så vil nok ikke en enslig raptor kunne utkonkurrere et sånt oppsett likevel.

-Stigma

Lenke til kommentar

Men hvis en disk går dukken, så gjør de resterende 3 det også. Og det er ikke så lurt. Iogmed at han skal bruke de til å lagre spill/filmer så trenger han ikke akuratt den beste ytelsen.

Raid 0 og/eller raptorer er vel lurest hvis man driver med video redigering.

Lenke til kommentar
Men hvis en disk går dukken, så gjør de resterende 3 det også. Og det er ikke så lurt. Iogmed at han skal bruke de til å lagre spill/filmer så trenger han ikke akuratt den beste ytelsen.

Raid 0 og/eller raptorer er vel lurest hvis man driver med video redigering.

8331546[/snapback]

Cheetah er vel raskere enn Raptor, men dessverre har den en hårreisende pris også.

Lenke til kommentar

Raptor til OS disk er kjekt da alt går kjapt, men den bråker dertil mer og desverre. Når det gjelder lagring så er RAID 5 kongen, du finner en Windows guide til det på hwb.no, og en Linux relatert versjon kommer nok til sommeren.

Jeg har samlet mine disker i en egen OS boks, og der har jeg 6x200Gb i RAID5, veldig greit for da mister jeg ikke data hvis en disk skulle bestemme seg for å dø.

Lenke til kommentar

kvifor bruke penger på ein raptor når ein kan heller kjøpe 2 vanlege og kjøre dei saman? Ein ekstra kontroller koster heller ikkje så mykje.

Raptoren koster ca 2000kr

2 disker på 250gb koster 1100kr + ein kontroller for 300kr

Du får meir diskplass, det er raskare og meir stille! Vinn vinn vinn!

Lenke til kommentar

Her var det veeldig mange forvirrende svar for meg irgunnen. I og med at jeg ikke skjønner så mye av alle de RAID1, 2, 5 etc. Vet heller ikke hvordan man setter opp en såkalt RAID. Men men, når det er sakt.

Takker for masse svar!

Lenke til kommentar
kvifor bruke penger på ein raptor når ein kan heller kjøpe 2 vanlege og kjøre dei saman? Ein ekstra kontroller koster heller ikkje så mykje.

Raptoren koster ca 2000kr

2 disker på 250gb koster 1100kr + ein kontroller for 300kr

Du får meir diskplass, det er raskare og meir stille! Vinn vinn vinn!

8332321[/snapback]

en raptor disk kjører på 10000rpm, som for øyeblikket er på max 150gb, mens vanlige disker kjører på 7200rpm (rpm = rounds per minute) har selv en 36gb western digital raptor, til OS disk, jeg merker ingen stor forskjell i støynivå på den og de andre diskene jeg har i maskina :)

Lenke til kommentar

Etter det jeg har erfart lønner det seg å ha selve spillet på en annen fysisk harddisk enn det virtuelle minnet til windows. Ofte kan det lønne seg å flytte swap-filen til en annen harddisk enn systemdisk også. Hvis 500GB disken din bare brukes til litt dilldall og ikke brukes samtidig som spill, videoredigering ol, kan det kanskje være en ide å plassere det virtuelle minnefilen på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...