Yawa Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Hei, dette er noe jeg bare fantaserer om atm. Lurer på å oppgradere HD'ene mine til dette oppsette: 1x WD Raptor 150GB (10 000rpm) Som C: disk (OS og programmvare) 3x WD 750GB (7200rpm) (1-film, 1-spill, 1-musikk) 1x WD 500GB (7200) (diverse) Eller, hva er den beste OS disken på markedet i dag? Sikler veldig på en Hitachi Deskstar 7K1000 1 TB SATA som Film disk istedenfor WD. Men, er dette et bra HD oppsett? Endret 7. april 2007 av Yawa Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Tror alle hd-opsett er brukbare. Men den drømmen ville jeg ha realisert Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Er 3TB nok da? Bra oppsett det der vel. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Spiller du virkelig SÅ mye spill? Jeg ville lagt spillene på en egen partisjon på raptor-disken for økt ytelse og lavere load-times i spillene. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Spiller du virkelig SÅ mye spill? Jeg ville lagt spillene på en egen partisjon på raptor-disken for økt ytelse og lavere load-times i spillene. 8330332[/snapback] Og det vil si? fortell litt rundt det, dette virket noe intressant. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Spiller du virkelig SÅ mye spill? Jeg ville lagt spillene på en egen partisjon på raptor-disken for økt ytelse og lavere load-times i spillene. 8330332[/snapback] Nei, spiller ikke så mye. Men jeg er en samler. Har jeg et spill, slettes det ikke igjen. Nesten uansett hvor dålige de er. Finns jo grenser da, men jeg liker å samle. HAr en god del ISO filer etc. også som jeg har liggende. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Eller, hva er den beste OS disken på markedet i dag? Hva med en 32GB Flash disk? Sånn über rask oppstartstid. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Er jo ikke så smart å kjøpe 750GB harddisker, får jo 2x500GB for samme pris ;D Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hva hvis han bare har 4 SATA porter da? Og hvorfor ikke de nye 1TB diskene? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Den beste OS disken i dag vil jo være den raskeste. Den raskeste av vanlig disker (dvs. ikke SSD eller SCSI som er dritdyre) er raptoren. Du vil dog få veldig god ytelse av å kjøre et striped raid oppsett med vanlige disker også. Jeg vil knaksje like godt annbefale å kjøre 4x500GB for eksempel i striped raid. Det vil gi veldig god ytelse, og med unntak av et iten smule høyere søketid så vil nok ikke en enslig raptor kunne utkonkurrere et sånt oppsett likevel. -Stigma Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Men hvis en disk går dukken, så gjør de resterende 3 det også. Og det er ikke så lurt. Iogmed at han skal bruke de til å lagre spill/filmer så trenger han ikke akuratt den beste ytelsen. Raid 0 og/eller raptorer er vel lurest hvis man driver med video redigering. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Men hvis en disk går dukken, så gjør de resterende 3 det også. Og det er ikke så lurt. Iogmed at han skal bruke de til å lagre spill/filmer så trenger han ikke akuratt den beste ytelsen. Raid 0 og/eller raptorer er vel lurest hvis man driver med video redigering. 8331546[/snapback] Cheetah er vel raskere enn Raptor, men dessverre har den en hårreisende pris også. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Er man samler bør man vurdere raid5 til lagerdisk, slik at man takler å miste en disk. Raptor til OS+ de mest brukte spillene er og greit - kjappe disker har jo noe for seg til enkelte ting, selv om de er til tider smådyre. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Raptor til OS disk er kjekt da alt går kjapt, men den bråker dertil mer og desverre. Når det gjelder lagring så er RAID 5 kongen, du finner en Windows guide til det på hwb.no, og en Linux relatert versjon kommer nok til sommeren. Jeg har samlet mine disker i en egen OS boks, og der har jeg 6x200Gb i RAID5, veldig greit for da mister jeg ikke data hvis en disk skulle bestemme seg for å dø. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 kvifor bruke penger på ein raptor når ein kan heller kjøpe 2 vanlege og kjøre dei saman? Ein ekstra kontroller koster heller ikkje så mykje. Raptoren koster ca 2000kr 2 disker på 250gb koster 1100kr + ein kontroller for 300kr Du får meir diskplass, det er raskare og meir stille! Vinn vinn vinn! Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Her var det veeldig mange forvirrende svar for meg irgunnen. I og med at jeg ikke skjønner så mye av alle de RAID1, 2, 5 etc. Vet heller ikke hvordan man setter opp en såkalt RAID. Men men, når det er sakt. Takker for masse svar! Lenke til kommentar
raidernor Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 kvifor bruke penger på ein raptor når ein kan heller kjøpe 2 vanlege og kjøre dei saman? Ein ekstra kontroller koster heller ikkje så mykje. Raptoren koster ca 2000kr 2 disker på 250gb koster 1100kr + ein kontroller for 300kr Du får meir diskplass, det er raskare og meir stille! Vinn vinn vinn! 8332321[/snapback] en raptor disk kjører på 10000rpm, som for øyeblikket er på max 150gb, mens vanlige disker kjører på 7200rpm (rpm = rounds per minute) har selv en 36gb western digital raptor, til OS disk, jeg merker ingen stor forskjell i støynivå på den og de andre diskene jeg har i maskina Lenke til kommentar
johanf Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 jeg kjøpte en 74GB disk til OS-disk, men var skeptisk til støynivået (som alle andre klagde på). Den støyer ikke merkbart mere enn andre disker jeg har hørt. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Men en Flash disk er best til OS disk. Siden den er sykt rask på små filer og bråker ikke. Siden det ikke er bevegelige deler. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Etter det jeg har erfart lønner det seg å ha selve spillet på en annen fysisk harddisk enn det virtuelle minnet til windows. Ofte kan det lønne seg å flytte swap-filen til en annen harddisk enn systemdisk også. Hvis 500GB disken din bare brukes til litt dilldall og ikke brukes samtidig som spill, videoredigering ol, kan det kanskje være en ide å plassere det virtuelle minnefilen på denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå