Gå til innhold

ASUS A7V8X Seriøst problem ?

sanel-vucko

Anbefalte innlegg

ASUS A7V8X og GlobalWin CPU vifte Socket A/7/370/FCPGA FSPB2

kjøpte pc-en i deler satt opp alt sammen, kjører win2k og maskinen fungerer som en server. Har 256 MB DDR, Men det som gjør meg forvirende er følgende

Sammen med hovdetkorter følgte men nettverks overvåknings programm som sikkert stor del av Dere har vært borte i "Probe"

Når jeg kjører Probe så ser jeg at CPU temperaturer er på 54 C/129 F, mens MB Temperaturen er på 37 C/98f

Er dette for høyt temeperaturern og hva bør jeg enevntuellt forandre på?

Den andre problemer er at i den samme programmet Probe så blinker det to "statuser" under Power Fan og Chassis Fan. der står det at både "power fun and chassis fan bellow threshold". Hva står de for. er dette veldig seriøst problemm ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge viftene går litt for seint, derfor meldingen 'below threshold', og tempen blir litt høy. Hva grunnen er, kan bero på innstillinger i Bios.

54 grader på CPU er dog ingen krise. Burde ligge ca. 10 grader under, men CPU-en tåler ihvertfall 70 grader. Forresten måler disse programmene ofte tempen feil, og gjerne for mye.

Hva viser tempen i Bios ?

Lenke til kommentar

Heisann.

Har samme hovedkort som deg. Du sier ikke noe om hva slags kjøler du har, men med min Silent Twin får jeg også opp en bellow threshold warning med jevne mellomrom. Grunnen er at jeg kun får koblet til den ene viften og den går veldig sakte. Ofte dropper rpm til under 1500 og da får PcProbe "hetta". Threshold verdiene kan du stille selv inne i bios, men ikke lavere enn 1500 på cpu fan.

Det viktigste du kan gjøre er å laste ned siste bios fra asus da de har hatt en feil som gjør at tempen som blir oppgitt er alt for høy. Det er fikset i siste versjon. Hvis du fortsatt får så høye temp verdier ville jeg vurdert en annen vifte.

Pål

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-17 12:46, skrev PålPot:

Du sier ikke noe om hva slags kjøler du har

Joda, det gjør han/ hun. Det står jo tydelig GlobalWin FSP82 :grin:

edit: den snurrer 30 db - 2700 rpm +/- 15 % Noe som kanskje er litt for sakte her, særlig hvis burken er full og uten ekstra kjøling ?

Prøv å tape kablene, så luften strømmer mest mulig fritt igjennom.

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-12-17 13:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-17 11:07, skrev sanel-vucko:

ASUS A7V8X og GlobalWin CPU vifte Socket A/7/370/FCPGA FSPB2

kjøpte pc-en i deler satt opp alt sammen, kjører win2k og maskinen fungerer som en server. Har 256 MB DDR, Men det som gjør meg forvirende er følgende

Sammen med hovdetkorter følgte men nettverks overvåknings programm som sikkert stor del av Dere har vært borte i "Probe"

Når jeg kjører Probe så ser jeg at CPU temperaturer er på 54 C/129 F, mens MB Temperaturen er på 37 C/98f

Den andre problemer er at i den samme programmet Probe så blinker det to "statuser" under Power Fan og Chassis Fan. der står det at både "power fun and chassis fan bellow threshold". Hva står de for. er dette veldig seriøst problemm ?

Still opp thresholdet på asus probe

Lenke til kommentar

Quote:

----

Først of fremst: CPU temperaturen er feil. Last ned nyeste biosversjon fra asus.com.tw, så synker temperaturen med 10 grader (nesten). For det andre har antakelig verken Power Fan eller Chassis fan noen RPM-måler tilkoblet hovedkortet, derfor tror Probe at viftene ikke går rundt. Bare skru av for måling på disse to viftene, så går alt veldig bra:)

Hilsen

Svend B. Torgersen

Lenke til kommentar

OK, jeg skal ta det langsomt her: ASUS Probe, som ikke er helt oppdatert, nekter å tro at det finnes vifter som kjører på mindre enn 2200 RPM. Når så ASUS Q-Fan, som heller ikke er HELT konge, lar viften dette under denne hastigheten i et lite sekund, så synes Proben at det er litt feil. IKKE et problem, altså.

Lenke til kommentar

Hvis du har Silent Twin kjøleren så kan det være noe galt med vitene. De har høyere rotasjonshastighet enn bios måler.

Fra Microplex

Quote:

Subject: Informasjon til deg som har kjøpt Silent Twin

Hei!

Ifølge vår database er du en av mange som har kjøpt CPU-kjøleren

"Silent Twin" av oss.

Et fåtall hovedkort har vist seg å ha problemer med å lese av turtall fra viftene som sitter påmontert denne kjøleren. Vi har vært i kontakt med både hovedkortprodusenter og Papst ang. dette, og turtallssignalet viftene avgir holder seg godt innenfor de standarder som gjelder og skal dermed også kunne avleses så fremt hovedkortprodusenten holder seg til de samme standarder. Det har det til vår store overraskelse dessverre vist seg at ikke alle gjør, og det er dette som er årsaken til at enkelte av dere har fått problemer med å lese av korrekt turtall.

Lenke til kommentar

TUSEN TAKK BOYS for veldig god forklaring. Jeg synes selv at jeg har lest et eller annet sted kanskje på forumet her også at den typen HK jeg har, har vært utstabil men etter at man laster ned nyeste bios versjon så vile den senke temp. nede noen grader. Jeg skal prøve å laste ned nyeste BIOS så får dere tilbake meldingen om hva som ble eventulet forandret.

Takk en gang til !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...