Sayid Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Eg har tenkt litt over å ha 2 OS på laptopen min og eg lurer på vilken OS derre vil anbefale meg å bruke av dei OS som finst nå. Eg bruker Xp Pro nå. Eg lurer på om eg kan ha den andre OS'en på ein ekstern harddisk? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Hei, Det kommer litt ann på hvilke operativsystemer du snakker om. Snakker vi Microsoft Windows, eller en linux distrubsjon? Er det linux vil jeg isåfall ambefale Fedora Core 6, eller Dreamlinux. I Windows rekken har jeg blitt ganske så fornøyd med Windows Vista, og kjører det nå. Og ja, du kan ha flere operativsystemer på en disk, eller en ekstern om du vil. Men da må da må du definere en standardpartisjon\harddisk som det startes fra, og eventuelt lage en boot meny. I Windows ligger det en skjult fil på "\" som heter boot.ini. Du må da inn i Verktøy>Mappealternativer>Vis>Beskyttede systemfiler (eller noe) Endret 7. april 2007 av steffenz Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Er det masse styr med å oppdatere linux? Korleis vil Vista fungere på laptopen min vist du ser signaturen min? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Tror nok maskinvaren ikke er høy nok til at jeg vil ambefale deg å kjøre Vista. Med linux komme det helt ann på. Med Dreamlinux (er bare ett av mange) kan du kjøre hele systemet uten å innstalere. Du bare slår av PC'en og setter inn CD'en. Så fungerer det med en gang. Men somsagt, Dreamlinux er bare et av mange linux som kan gjøre dette. Men hva er hensikten med å innstalere flere operativssytemer om jeg tørr spørre?.. Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Er ikkje akkuratt nokon fast hovedgrunn til at eg skal ha 2 OS på laptopen min. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Oppdatering av Fedora går automatisk. Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Vist eg skal bruke Fedora vilken skal laste ned her og eg trur ikkje kan boote fra minnepinne eller annet så då må eg vell boote fra cd? ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/Fedora/core/6 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 ja, i386 hvis du har 32-bit CPU og x86_64 hvis du har 64-bit Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Eg er ikkje helt sikker på om eg har 32-bit eller 64-bit CPU, så korleis kan eg få se om eg har 32-bit eller 64-bit? Er litt usikker på om eg kan boote fra minnepinne eller ekstern harddisk, så eg lurer på eg i det heile tatt har eit hovedkort som støtter det. Er det ein plass der man kan se vilket hovedkort som støtter booting fra minnepinne, ekstern harddisk og så videre. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 I BIOS fant ikke ut hvordan du sjekker hvilke x-bit du har =/ Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Tok å sjekk ut om eg fant ut bit'en på pc'en ved å gå innpå Start --> Kjør --> dxdiag og fant ut dette: 1280 x 800 (32 bit) (60Hz). Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Men det er bare fargedybden Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Jepp, såg at det var farge dybden nå hehe Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Jeg skrev et script som henter dette for deg, når du har lastet ned fila, bare dobbeltklikk på den, og det vil komme opp en meldingsboks som forteller deg fulle navnet på prosessoren, og hvor stor adresseområde den har (bit oppløsning) Script.zip Endret 9. april 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Takker så masse for scriptet Eg har vist 32 bits prossesor så veit eg det til neste gang. Nå gjenstår det berre å finne eit program som eg kan boote uten å bruke cd for eg har berre 1 DVD+R brenne cd igjen som eg skal bruke på eit program som fjerner administrator passordet på ein pc som ein kamerat som ikkje husker passordet sitt. Nokon som veit om program som kan boote uten å bruke cd som ikkje er alt for vaskelig å gjere dette og forstå sånn at eg får installert linux på laptop'en min? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Kjøp nye DVD-rommer.. Så brenner du Fedora Core 6 i386 fra linken i signaturen min Lenke til kommentar
Sayid Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Har ikkje tenkt å kjøpe ny DVD brenne plater før den 20, men kor mangen filer er det i Fedora Core 6 og kor store dei er? Kan kanskje låne nokon vanlige cd brenne plater av nokon. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 1 DVD, eller 5 CD plater tror jeg Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Xbuntu er ment for bærbare eller maskiner som ikke har det nyeste hardware, kåret som mest brukervennlig, og ny versjon ventes snart, du finner den her; http://www.xubuntu.org/ Det du laster ned er en "live cd", så du kan starte maskinen med den og se hvordan den ser ut før du bestemmer deg for å installere. Det er bare en cdplate. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 LiveCDen til Fedora bruker også bare 1 CD-rom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå