Bruker-93156 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Heisann! Har lenge vært lysten på Sigma 10-20mm, men i dag fikk jeg prøve Nikkor 10.5mm fisheye. Jeg syns det var ganske kult, men jeg lurer på om dette funker til landkapsbilder, fisheye altså? Har noen karer i klassen som driver på med sånn frirunners greier, og kan bli utrolig kult å feste et baklengs hopp mot en vegg på brikken med fisheye. Noen med erfaring fra et fisheye? Tar gjerne imot bilder fra dere også. Joda jeg finner bilder på nett også! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Fisheye fungerer til hva som helst, men effekten er så kraftig at det er vanskelig å unngå at selve fisheye-effekten blir blikkfanget. Dermed blir du fort lei og legger objektivet på hylla. 10-20 mm er mye mer anvendelig til generell bruk. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hei Marius, joda - jeg har Nikon sin 10,5 Fisheye, men jeg er så dårlig fotograf at jeg ikke vil legge ut noen bilder her på forumet Jeg tror du er en mer bevisst kjøper enn det jeg var da jeg kjøpte fishey'et. I min naivitet tenkte jeg at det "bare" var en ekstrem vidvinkel, jeg forstod ikke dengang at fortegningen blir så ekstrem at man enten må ta "kunstneriske" bilder (bruke fortegningen aktivt for å få fram det man ønsker) eller etterbehandle med programvare. Men når all denne sytinga er gjort unna: Jeg er fortsatt glad for å ha fishey'et i armamentariet mitt. Jeg bruker det mest når jeg står i trange rom og skal ha med alt. Har hatt behov for å ta noen bilder inne i trange trykk-kammer og da er objektivet genialt - intet mindre. Men jeg tar ikke action-bilder og er ingen stor fotograf, så jeg får innrømme at objektivet ligger mye av tiden og støver i fotobagen... Men det jeg tror er at når du først har begynt å lure på om du vil ha et fisheye-da kommer du uansett ikke til å gi deg før du har det i hus - uansett hva du får av råd. Har vært i nøyaktig samme situasjon selv - snakker av erfaring - når du først får lyst på noe så er det vanskelig å slippe taket uavhengig av hva som er "riktig", man "bør" eller man "trenger" Lykke til med kjøpet ditt - uansett når det blir! Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Et annet objektiv du kan se på er Sigma 15/2,8 fisheye. Denne gir "full" fisheye-effekt kun på kameraer uten crop (FF og film). Jeg bruker denne mye på en Nikon D70 hvor fortegningen er mye mindre, selvfølgelig med en mindre bildevinkel også. Blir en mellomting mellom vidvinkel og fisheye og uønsket fortegning er bare et knappetrykk unna for å rette opp. Nikon har også en 16mm, men flere holder Sigma 15 som hakket bedre. Siden jeg ikke orker å reise meg for å finne egne bilder på den andre maskinen kan du se på noen eksempelbilder her. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Er det ikke slik at Fisheye og vidvinkel gir stikk "motsatt" resultat da? En Fisheye vil forstørre sentrum av bildet, mens vidvinkelen forminsker det? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Er det ikke slik at Fisheye og vidvinkel gir stikk "motsatt" resultat da? En Fisheye vil forstørre sentrum av bildet, mens vidvinkelen forminsker det? 8329425[/snapback] Vidvinkel tar et vanlig bilde, men med mer på sidene, tror jeg.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Hei Marius,joda - jeg har Nikon sin 10,5 Fisheye, men jeg er så dårlig fotograf at jeg ikke vil legge ut noen bilder her på forumet Jeg tror du er en mer bevisst kjøper enn det jeg var da jeg kjøpte fishey'et. I min naivitet tenkte jeg at det "bare" var en ekstrem vidvinkel, jeg forstod ikke dengang at fortegningen blir så ekstrem at man enten må ta "kunstneriske" bilder (bruke fortegningen aktivt for å få fram det man ønsker) eller etterbehandle med programvare. Men når all denne sytinga er gjort unna: Jeg er fortsatt glad for å ha fishey'et i armamentariet mitt. Jeg bruker det mest når jeg står i trange rom og skal ha med alt. Har hatt behov for å ta noen bilder inne i trange trykk-kammer og da er objektivet genialt - intet mindre. Men jeg tar ikke action-bilder og er ingen stor fotograf, så jeg får innrømme at objektivet ligger mye av tiden og støver i fotobagen... Men det jeg tror er at når du først har begynt å lure på om du vil ha et fisheye-da kommer du uansett ikke til å gi deg før du har det i hus - uansett hva du får av råd. Har vært i nøyaktig samme situasjon selv - snakker av erfaring - når du først får lyst på noe så er det vanskelig å slippe taket uavhengig av hva som er "riktig", man "bør" eller man "trenger" Lykke til med kjøpet ditt - uansett når det blir! 8328358[/snapback] Skummelt når du forklarer hvordan jeg føler det... men det er jo rett Først fått smaken så er det vanskelig å gi slipp.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Et annet objektiv du kan se på er Sigma 15/2,8 fisheye. Denne gir "full" fisheye-effekt kun på kameraer uten crop (FF og film). Jeg bruker denne mye på en Nikon D70 hvor fortegningen er mye mindre, selvfølgelig med en mindre bildevinkel også. Blir en mellomting mellom vidvinkel og fisheye og uønsket fortegning er bare et knappetrykk unna for å rette opp. Nikon har også en 16mm, men flere holder Sigma 15 som hakket bedre. Siden jeg ikke orker å reise meg for å finne egne bilder på den andre maskinen kan du se på noen eksempelbilder her. 8328538[/snapback] Du sier at fortegning er et knappetrykk unna. Da mener du et knappetrykk unna buede linjer? Hvordan kan dette ha seg? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Du sier at fortegning er et knappetrykk unna. Da mener du et knappetrykk unna buede linjer? Hvordan kan dette ha seg? 8330018[/snapback] Dårlig forklart, men det er veldig lett å rette opp fortegning der du ikke ønsker å ha det med software, både som enkeltstående program og som plugin i photoshop. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Du sier at fortegning er et knappetrykk unna. Da mener du et knappetrykk unna buede linjer? Hvordan kan dette ha seg? 8330018[/snapback] Dårlig forklart, men det er veldig lett å rette opp fortegning der du ikke ønsker å ha det med software, både som enkeltstående program og som plugin i photoshop. 8330261[/snapback] Ok...blir nok lagt til en plug-in i ps da... Men det jeg tenkte mest på var om dere likte effekten av det, som landskapsbilde. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Ok...blir nok lagt til en plug-in i ps da...Du treng ikkje leggje til noko: Filters --> Distort --> Lens Correction. (Det kan sjølvsagt vere at det finst plugins som er betre, men det kan ikkje eg noko om.) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Ok...blir nok lagt til en plug-in i ps da...Du treng ikkje leggje til noko: Filters --> Distort --> Lens Correction. (Det kan sjølvsagt vere at det finst plugins som er betre, men det kan ikkje eg noko om.) 8331484[/snapback] Ok, takk Lenke til kommentar
Andrs Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Du sier at fortegning er et knappetrykk unna. Da mener du et knappetrykk unna buede linjer? Hvordan kan dette ha seg? 8330018[/snapback] Dårlig forklart, men det er veldig lett å rette opp fortegning der du ikke ønsker å ha det med software, både som enkeltstående program og som plugin i photoshop. 8330261[/snapback] Ok...blir nok lagt til en plug-in i ps da... Men det jeg tenkte mest på var om dere likte effekten av det, som landskapsbilde. 8331420[/snapback] Det er sikkert kult å passende noen ganger, også fordi det er annerledes, men om alle tok landskapsbilder med fisheye ville den som tok landskapsbilder med noe annet blitt sett på som et geni. Det hadde ikke vært bedre enn de andre helt objektivt, men foto handler jo om smak og hva du liker. Så å være annerledes med anerledes efekter er sikkert kult, noen vil si du er ekstremt flink, om de ikke har sett slike bilder før, men etterhvert blir de vant til det og alle hermer etter deg å kjøper en fisheye, og da begynner folk kanskje å bli lei den fisheye effekten. bare en liten tanke.... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Du sier at fortegning er et knappetrykk unna. Da mener du et knappetrykk unna buede linjer? Hvordan kan dette ha seg? 8330018[/snapback] Dårlig forklart, men det er veldig lett å rette opp fortegning der du ikke ønsker å ha det med software, både som enkeltstående program og som plugin i photoshop. 8330261[/snapback] Ok...blir nok lagt til en plug-in i ps da... Men det jeg tenkte mest på var om dere likte effekten av det, som landskapsbilde. 8331420[/snapback] Det er sikkert kult å passende noen ganger, også fordi det er annerledes, men om alle tok landskapsbilder med fisheye ville den som tok landskapsbilder med noe annet blitt sett på som et geni. Det hadde ikke vært bedre enn de andre helt objektivt, men foto handler jo om smak og hva du liker. Så å være annerledes med anerledes efekter er sikkert kult, noen vil si du er ekstremt flink, om de ikke har sett slike bilder før, men etterhvert blir de vant til det og alle hermer etter deg å kjøper en fisheye, og da begynner folk kanskje å bli lei den fisheye effekten. bare en liten tanke.... 8331574[/snapback] Det er det jeg også tenker, at det er effekten som fascinerer og ikke fargene og motivet. Om jeg kjøper et normalt vidvinkel objektiv vil jeg få "normale" landskapsbilder, men med fisheye er det jo også så mange andre muligheter, og for tiden sliter jeg bra med å skaffe penger. D200 og batterigrep er 1. pri, så kommer 50mm f/1.8 og et vidvinkel/fisheye. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Tenk på naturen. Den har faste former vi alle kjenner. Så tenker du på hva et fisheyeobjektiv lager. Deretter tenker du på hva et rettegnende objektiv lager, og så skjønner du vel selv hva som gjengir naturen best. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Tenk på naturen. Den har faste former vi alle kjenner. Så tenker du på hva et fisheyeobjektiv lager. Deretter tenker du på hva et rettegnende objektiv lager, og så skjønner du vel selv hva som gjengir naturen best. 8335425[/snapback] Å "defishe" bilder er lekent med riktig programvare. Vet ikke om det er nevnt allerede. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Tenk på naturen. Den har faste former vi alle kjenner. Så tenker du på hva et fisheyeobjektiv lager. Deretter tenker du på hva et rettegnende objektiv lager, og så skjønner du vel selv hva som gjengir naturen best. 8335425[/snapback] Som rent naturvidvinkel er den ikke 100% nei, men jeg har ikke råd til et fisheye og et vidvinkel, og med fisheye kan man jo få utrolig kule effekter, så jeg lurte på hva dere brukere syns om landskapsbilder tatt med fisheye. Ebay - Sigma 15mm f/2.8 Fisheye Er ikke det sykt billig? 4.895 hos Fotovideo Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Den er 0% på natur, med mindre du vil gjengi syretripper Kjøp en 8mm Peleng hvis du er on a budget, mye for pengene. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg vil tro at å kjøpe et normalt objektiv og heller forvrenge bildet i photoshop når man trenger det er bedre enn omvendt siden du har bruk for et normalt objektiv i 95% av tilfellene. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Jeg vil tro at å kjøpe et normalt objektiv og heller forvrenge bildet i photoshop når man trenger det er bedre enn omvendt siden du har bruk for et normalt objektiv i 95% av tilfellene. 8336219[/snapback] Så du tror et vidvinkel objektiv er et bedre valg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå