Gå til innhold

Død harddisk pga overspenning

Anbefalte innlegg

Har en harddisk som er helt død. Selve lagringsenheten er helt fin, men elektronikken har gått kruken. Har jeg noen muligheter for å trikse litt slik at jeg slipper å sende harddisken inn til et firma?

Regner med at elektronikken har vært utsatt for overspenning siden den plutselig døde bort for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har data som jeg ønsker å redde, men er ingen katastrofe om jeg mister dem i forsøket. Er forsåvidt meget nysjerrig på fremgangsmåten, evnt utstyr som trengs for å prøve dette ut. Så det er mer for å tilfredstille min nysjerrighet, og trang til å gjøre et forsøk på en rescue. Greit å kunne da jeg har flere harddisker som kan knekke i hop, evnt. hjelpe venner eom har samme problem, eller lignende..

Lenke til kommentar

Hvis du er heldig er det bare elektronikken og ikke motoren som er gåen. I så fall er den eneste sjansen du har å få tak i en helt identisk disk og flytte kretskortet over til disken din, med mindre du kan identifisere den/de ødelagte komponentene og klarer å bytte ut disse. Pass på å sikre deg mot statisk elektrisitet hvis du forsøker deg på dette. Denne metoden brukes av IBAS og andre datarecovery-firmaer. Problemet ditt blir å få tak i en helt identisk disk, det må være eksakt samme modell.

Hvis det skulle vise seg at motoren er gåen er det nok ingen vei utenom IBAS e.l., for du kan glemme å åpne disken og flytte platene.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Det må da gå an å flytte diskene :D

Hvis man har riktig fremgangsmåte å et sterilt miljø :D

8328596[/snapback]

Jo, det er lov å prøve seg, men sjansen for at det går galt er relativt stor. I tillegg til at det er svært vanskelig å få til et støvfritt miljø hjemme, er det en fordel med riktig verktøy og mye erfaring, for ikke snakke om at man må være ekstremt godt beskyttet mot statisk elektrisitet.

Hadde selv en disk hvor en forsegling over et hull løsnet slik at det kom luft inn i disken. Etter det gikk det kun kort tid før den var ubrukelig.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Spiller inngen rolle hvor kort levetid disken har i "åpen" luft så lenge en får flyttet informasjonen som en ønsker ;)

Helt sterilt vil jeg ikke klare å få det, men kanskje trykklyft på boks kan hjelpe på til flytteprosessen er overstått?

Lenke til kommentar
Spiller inngen rolle hvor kort levetid disken har i "åpen" luft så lenge en får flyttet informasjonen som en ønsker ;)

Helt sterilt vil jeg ikke klare å få det, men kanskje trykklyft på boks kan hjelpe på til flytteprosessen er overstått?

8329170[/snapback]

Tror ikke det er lurt med trykkluft på boks i et slikt tilfelle, det vil antakelig bare gjøre vond verre. Vi snakker om støvkorn som er så små at du må ha mikroskop for å se dem, ikke støvet du ser på skrivebordet ditt eller i lufta.

Det er stor fare for at du ikke får lest noe i det hele tatt. Hullet på den omtalte disken var på siden slik at det ble dekket av hdd-braketten. Forseglingen løsnet antakelig i det jeg dyttet disken på plass (fant forseglingen i bunnen av kabinettet). Disken tok fullstendig kvelden på noen sekunder. Å åpne disken og flytte platene er nødvendigvis mye mer risikofylt og du vil garantert få støv (selv om du ikke kan se det) på platene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...