Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dele database

Anbefalte innlegg

Hei

Håper jeg er på riktig sted på forumet!

Dersom jeg sitter i Oslo og en annen sitter i Drammen og vi øsnker å jobbe mot samme database (eksmpl ordre - fakturaprogram)

Jeg innbiller meg at dette må gå via intenett - uten at man trenger egne dyre datalinjer osv.

Noen som vet om firmaer som selger slike løsninger - eller noen som vet om dette er mulig - som dere skjønner er ute etter ALL informasjon om dette - også hvor jeg som amatør kan lese mer og lære mer.

God jul til alle! Og takk for mye god hjelp gjennom hele 2002.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Databasen må kunne kontaktes fra andre hoster enn den maskinen den blir kjørt på (hvilken database er det snakk om, hvis dere har et spesifikt program dere ønsker å bruke?).

Hvis du skal kjøre databsen hos deg, må du også få lov av din isp til å sette opp en databaseserver (i hvert fall i den grad så routere slipper igjennom trafikk til og fra databasen.)

Ellers mener jeg det finnes web-baserte løsninger, uten å ha noen konkrete. Men det kan bli dyrt. Hva slags funksjoner og bruksområder skal dere ha?

Lenke til kommentar

Det går helt fint å få tilgang til en database over internett.

Om du vil kjøre windows, bør du dog merke deg at access ikke er en typisk database som kan motta spørringer over nett. Løsningen da, blir å share ut access-filene, som lett kan føre til at det går tregt.

Om du vil kjøre linux, er det flere (og IMHO bedre) løsninger. Der kan du kjøre mysql, pregresql m.fl.

Disse databasene kan ha sine små særegenheter, men kan foreta spørringer over nett - selv om tilgangen til dette må åpnes(Standardinstallasjon pleier å begrense tilgang til localhost).

For mysql finnes det i hvertfall mulighet for styring av db via web. Et lite minus med mysql er at det ikke har spesielt god støtte for fremmednøkler/foreign keys.

Mvh,

Hans

Lenke til kommentar

det er null problem å dele en database over internett, problemet ligger i sikkerheten. dataene i databasen er gjerne noe man vil beholde, og ikke la en teit hacker slette.. :smile:

løsningen er da vpn (virtual private network) det går over internett med kryptering og er "helt" sikkert. du får altså et privat nett på internett som gjør at det for dere vil virke som om dere jobber på samme lan.

postgresql + pgadmin = bra databaseløsning

takler helt fint databaser på et par tusen gb :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...