icemat Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Hei, Jeg har en hytte fra 50-tallet, med en elektro installasjon fra slutten av 60-tallet. Hytta er på ca 35m² så det vil si at det er ikke den største hytta du finner, Det har seg slik at jeg skal bygge på hytta med ca 20m² , og i den forbindelse skal jeg ha vann og kloakk innlagt! Ettersom jeg koster på såpass som jeg kommer til å gjøre så har jeg bestemt meg for at alt av det elektriske anlegget skal legges opp på nytt, da den installasjonen som er der i dag er bare et minimum. Dagens installasjon består av: 1 stk 10A sikring og en kWh - måler (det er alt) Det som er tilkoblet denne installasjonen er alt av lys, stikkontakter, 1 stk panelovn og 1stk komfyr (ja du hørte riktig, komfyr på en 10A kurs) Som dere ser ut fra mine opplysninger så er det en nødvendighet med en oppgradering av det elektriske anlegget, så derfor vil jeg at alt skal legges opp på nytt. Inn med nytt sikringsskap, ny måler og automatsikringer med jordfeilbryter innbygd. Men så lurer jeg på hvor mye effekt jeg kan ta ut gjennom dagens inntaks kabel? Jeg tror det er en 2x 10mm² + j som ligger fra stolpen til hytta Og så lurer jeg på hvem sitt ansvar denne inntaks kabelen er. Er det meg som eier eller er det E-verket? Og vil denne installasjonen bli sett på som en ny installasjon eller blir det sett på som en oppgradering? Takker for alle svar! Endret 7. april 2007 av icemat Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Inntakskabelen er e-verkets ansvar. 10mm2 kabelen som er der fra før tåler rundt 50a (jeg har ikke sjekket ordentlig opp, dette er strømføringsevnen til en 2 leder 10A kabel med pvc isolasjon forlagt på vegg. Men jeg regner med at en 10A ex-hengeledning tåler minst den strømmen.) Med andre ord, bør denne kabelen være stor nok. At hovedsikringen blir på 50A, betyr ikke at du ikke kan ha kurser på mer enn 50A til sammens. Her skal man gange forbruket med en samtidighetsfaktor utifra hvor mange kurser det er. Uten å ha sjekket noen regelverk, regner jeg med at du kan få til en kursoversikt som er ca sånn: Komfyr: 2x25A Lys: 10A Et par stikk-kontaktkurser på 10A Bad: 10A (hvis det er bad) Varmtvannsbereder: 10A. Dette har jeg bare skribla ned kjapt etter hva jeg husker fra skolen. Det hadde vært fint om noen som jobber med bygningsinstallasjoner kunne kommet med innspill. Endret 7. april 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Hvor stor hovedsikring du får ha avhenger på om det lokale e-verket har restriksjoner på nettet sitt. Har vært ute for tilfeller der maks størelse var 3x25A hovesikring. Er det ingen restriksjoner så kan du fint sikre med 50A slik Yngvejos skriver. Kursfordeling kan bli følgende. Komfyr 20A Bad/soverom evntuelt vaskemaskin 16A Stue 16A Kjøkken/v.v.t. 16A Vaskemaskin dersom egen kurs 16A Er blitt mere skeptisk til stikkontaktkurser på 10A. Ser altfor ofte at sikringen går fordi folk har kjøpt seg ett eller annet snedig apparat som enten har en enorm startstrøm eller har potensiale til å spise opp hele 10A kursen alene. Oljeovner i tilfelle man ikke skulle gidde å fyre den ene dagen. Vannkoker og micro osv. Siste tilfellet var en 1600W støvsuger uten softstart, den tok 10A B automatsikring hver gang den startet. Og legger man ny kurs til vaskemaskinen legger man 16A der også fordi da kan man kjøre både vaskemaskin og tørketrommel samtidig på kursen. Skulle du derimot legge egen kurs til varmtvansberederen holder det med 10A om du ikke har en 300 liter tank eller større da. Endret 7. april 2007 av perpyro Lenke til kommentar
icemat Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Perpyro: Så jeg kan i realiteten si fra til e-verket at jeg skal ha en 63A inntakssikring til hytta, og hvis de godtar det, så må de sørge for at kabelen er dimensjonert i forhold til det. Eller må jeg bistå med et anleggsbidrag? Eller kan de si følgende at man bare kan få max 32A for eks? Det som er litt dumt er at det bare kommer 2-fas fra trafo kan jo ta ut mindre effekt bare på grunn av det. stemmer ikke det? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Forlanger du f.eks 63A inntakssikringer og du kan få det så må du betale morroa selv. Eller så er det restriksjoner som du må følge. Skjønner dåg ikke hvordan 2x50A ikke skulle være nok i en 35mm2 hytte. Det blir da 11,5KW. Skulle det være begrensninger på amperestyrken på f.eks.25A så anbegfaler jeg å få lagt inn 3~, da får du tett opp til 10KW på 3x25A sikringer. Trafoen er nok 3~ men bare lagt 2~ til hytta. Men til syvende og sist dreier det seg jo om penger, og det er du som må betale. Endret 7. april 2007 av perpyro Lenke til kommentar
icemat Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Hvilken kabel tror dere det mest sansynlig ligger inn til hytta i dag da? Kobber eller aliminium, dette er som sagt fra slutten av 60- tallet. Kabelen har en diameter på ca 20mm? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det er med stor sansynlighet kobberkabel men det blei lagt en del kabler med 2 ledere på den tiden. Hovedsikringen til hytta gir en god indikasjon på kabelstørrelsen som er brukt. 25A sikring og det ligger med stor sansynlighet 6mm2, over 35A og det ligger minimum 10mm2. Ta en lommelykt og se etter om det er et koblingsstykke i bakkant av skapet og om det går ledere inn på alle klemmen. Bruker og være en firkantig klump med 3 klemmer i som ledningene til hovedsikringene er koblet til. Ellers kan kabelen være direkte koblet på hovedsikringen eller rett på strømskinnene til sikringene om hovedsikringer står et annet sted, men det går som oftest å finne ut av ved å ta en titt. Lenke til kommentar
icemat Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Det er med stor sansynlighet kobberkabel men det blei lagt en del kabler med 2 ledere på den tiden.Hovedsikringen til hytta gir en god indikasjon på kabelstørrelsen som er brukt. 25A sikring og det ligger med stor sansynlighet 6mm2, over 35A og det ligger minimum 10mm2. Ta en lommelykt og se etter om det er et koblingsstykke i bakkant av skapet og om det går ledere inn på alle klemmen. Bruker og være en firkantig klump med 3 klemmer i som ledningene til hovedsikringene er koblet til. Ellers kan kabelen være direkte koblet på hovedsikringen eller rett på strømskinnene til sikringene om hovedsikringer står et annet sted, men det går som oftest å finne ut av ved å ta en titt. 8341246[/snapback] Tror ikke jeg kan finne ut kabel størrelse ved å se på sikringen i dette tilfellet. For det er bare en liten kapsling med 3 skru sikringer. Kapslingen er bare 200 x 200 x 80 mm (HxBxD) under dette står måleren Det er på klistret en liten lapp på kapslingen der står det: Hovedsikring 10 Amp 1,5mm² Slik som hytta er i dag så er alt koblet på 10A (var ikke alle som hadde innlagt strøm på hytta på slutten av 60- tallet. ) Men har nettleverandøren noe form for dokumentasjon på dette? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Ettersom det er 3 sikringer i boksen tyder det på at det kan være 3~ til stede men det kan like gjerne skyldes at det var den boksen de hadde med når installasjonen skulle utføres. Men e-verket er vel de første du tar kontakt med, vet ikke de det så må det åpnes og sjekkes rett og slett. Er noe slikt du har? Endret 9. april 2007 av perpyro Lenke til kommentar
icemat Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Inntaket på min hytte er nesten helt identisk med bildet ditt, bare at det er 3 sikringer på rekke. Er nok ganske sikker på at det bare er 2 fas inn til hytta, for når jeg ser på kabelen som henger på stolpene bortover, så er det bare 2 ledere som er "snurret" rundt hverandre! Jeg får ta meg en prat med e-verket i morgen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Er det bare 2 ledere i EX kabelen inn er det nok som du sier bare 2~ inn til hytta. Der hvor ledningene går inn i hytta sitter inntakssikringene, rett på innsiden. Regner med at de ligger på møneveggen på loftet og ligner på dette. Lenke til kommentar
icemat Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Er det bare 2 ledere i EX kabelen inn er det nok som du sier bare 2~ inn til hytta.Der hvor ledningene går inn i hytta sitter inntakssikringene, rett på innsiden. Regner med at de ligger på møneveggen på loftet og ligner på dette. 8342269[/snapback] EX kabelen går ikke direkte inn til huset. EX kabelen er avsluttet i siste stolpe ca 10 meter unna hytta, derifra går det ned i jorda og inn i hytta og inn i den kapslingen med 3 sikringer (det er bare hovedsikring på 10 A ikke mer, og derfra går det ut på stikk og lys) Grunnen til at det ligger i jorda tror jeg har med at hytta er ganske lav, og mener å huske at det var blanke linje m/isolatorer på stolpene før, så det var vell ikke mulig å legge luft linje helt frem pga høyden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Da er det i hvertfall minimum 6mm2 eller større men svaret ligger under kapslinga som sikkert er plombert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå