Gå til innhold

Trenger råd til komponentvalg 24/7 klokk

Anbefalte innlegg

Heisann, skal bygge ny pc nå men kan lite om overklokking....

Det eneste jeg vet sikkert er at den skal være basert på intel core 2 duo E6600! :thumbup:

Pcen skal brukes til spilling stort sett og jeg vil overklokke den innenfor "safe zone" med vifte kjøling, ikke boxed kjøler selfølgelig...

Ser det er mange overklokkere som er fan av asus p5b HK, men det er jo så mange versjoner av dette kortet, hvilket burde jeg velge? eneste jeg krever er at det skal kunne overklokkes lett uten mye styr, Og at det ikke er for mye unødvendige ting som jeg ikke har bruk for (Skal bare spilles med) Ser at det er en "Vista" versjon av kortet også....

Hva trenger jeg av ram? Har dårlig med flaks så jeg vil ikke kjøpe det billigste og håpe på at det er en god chip i dem, legger heller til mer penger for å være sikker! Men trenger jeg egentlig så dyr ram for å klokke den innenfor "safe zone"? Hva mener dere forresten ville være en trygg og stabil klokk for meg?

Jeg var å forhørte meg hos en forhandler om ram og han mente at man burde ha en "treg" ram hvis man skal overklokke siden det er rammen som først "kneler" :hmm: kan noen være snill å fortelle meg hvordan dette fungere på en enkel måte? :)

Endret av Bjerkeris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med et Asus P5B-E Plus kommer du langt med klokkingen (Plus-versjonen har høyere voltinnstillinger enn "vanlig" P5B). Plus versjonen har også bedre kondensatorer (100% All High-quality Conductive Polymer Capacitors).

Hvis du skal ha god og billig ram,så ta en titt i denne tråden.

Her har du en fin oversikt over de forskjellige P5B-kortene.

8326443[/snapback]

Takker for svar :w00t: leste akkurat den tråden om de crucial brikkene, ikke værst pris

Burde vel holde mer enn nok for meg som ikke er noe hardcore klokker de vel?

Lenke til kommentar
Burde vel holde mer enn nok for meg som ikke er noe hardcore klokker de vel?

De holder nok i massevis.

Jeg har forresten Asus P5B-E Plus selv og anbefaler sterkt.

Les litt i denne tråden. ;)

8326665[/snapback]

Var innom en pc butikk og snakket med en som har mye kunnskap om overklokking, fortallte jeg hadde tenkt til å kjøpe p5b-plus, Han mente jeg ikke skulle satse på det!

Han kunne fortelle ett 975x brikkesett var ett must! anbefalte dette https://prisguiden.no/product.php?productId=46350.

Hadde dårlig tid så jeg rakk ikke spørre hvorfor... Jeg kan jo se at de fleste rekordene er gjort med ett 965 brikkesett.... :hmm:

Noen som vet hva som er den store forskjellen?

Lenke til kommentar
Var innom en pc butikk og snakket med en som har mye kunnskap om overklokking, fortallte jeg hadde tenkt til å kjøpe p5b-plus, Han mente jeg ikke skulle satse på det!

Det han har sagt er jo tøv. Å høre på råd fra en selger er det siste du bør gjøre (i de fleste tilfeller). Som oftest vil de selge deg noe dyrere og "mye bedre".

Som du så i tråden jeg linket til,så kom Nassuz ganske langt med det kortet.

Nassuz er langt fra en noob når det gjelder overklokking. Resultatene han kommer med er det ikke mange andre som får til.

Edit: I denne tråden kan man se enda flere gode overklokkingsresultater fra Nassuz med enda et Intel P965 hovedkort. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
kjøp 6400 du ;)

det er 800Mhz ramsom er god til klokking

5300 er677ram som gir max? 336FSB

4200 vet jeg ike siden det er ike klokke ram

edit: post 2400 :w00t:

8328219[/snapback]

Korrigerer litt.

PC2-6400 er du garantert FSB400,

Men det er ikke så enkelt hvis du skal klokke høyt.

Jeg har PC2 5300 CL3 (Ballistix) (pris fra ca 1500,-), men de klokker fint til ca 1200 (Stabilt). max FSB ca 600.

Da er det hovedkortet som stopper deg stort sett, og ikke minnebrikkene.

Av det du skriver ser jeg at du ikke skal klokke veldig høyt, og da kan du gå for

Geil PC6400-Ultra CL4.

De klokker bra og er billige. 1195,- i prisguiden.

Eller billige crucial-brikker som tidligere nevnt i link.

Men da har du ingen garanti for hva du får.

Lenke til kommentar
er pc 5300 brae brikker  :ohmy:

trodde pc6400 var bedre jeg ja

8328361[/snapback]

Jeg har valgt spesielle brikker som klokker bra.

Jeg mente bare at du ikke skal se kun på garantert hastighet.

Mine brikker klokker bedre enn mange PC2-6400-brikker.

Legg merke til at brikkene er CL3, det betyr at når du kjører dem på CL4 (her klarer de fint PC-8000) eller CL5, kan de klokke mye høyere.

Gode D9GMH-chips. :)

Skal teste 2 brikkepar til antar jeg.

Se om jeg får like gode eller bedre brikker. Krysse fingrene.

Lenke til kommentar
kommer det ann på hvor mye jeg har tenkt til å klokke det eller? blush.gif

Ja,som oftest,men det er ikke alltid dyrest er best. Hvor mye penger vil du legge i ram?

Akkura nå er disse GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB brikkene latterlig billige. Jeg har ikke lest så mye om de,men det lille jeg har lest tyder på at du får mye for pengene.

Du kan også se på denne listen.

Hvis du får tak i brikker med Micron D9GMH chiper (som de billige Cricial brikkene jeg linket til over),så er du rimelig sikkret til å kunne overklokke ganske langt.

Man kan aldri vite hvor bra HK,CPU og Ram klokker før man har prøvd de.

Ofte kan det være stor forskjell fra en E6600 til en annen. Her er det flaks som spiller inn. Dette gjelder de fleste (alle?) prosessorsokklene.

Lenke til kommentar
Av det du skriver ser jeg at du ikke skal klokke veldig høyt,

kommer til å kjøpe kabinett med god kjøling og en god prosessorkjøler (Luft) og får se hvor jeg ender :)

Vet ikke så mye om overklokking som dere alle ser, har lest litt guider og sånt....

Har lyst på en klokk som jeg kan ha hele tiden som er stabil til spilling! :w00t:

Lenke til kommentar
er pc 5300 brae brikker  :ohmy:

trodde pc6400 var bedre jeg ja

8328361[/snapback]

Jo i teorien er 6400 bedre,men det er ikke alltid det stemmer.

De billige Crucial (5300) brikkene jeg linket til over har Micron D9GMH chiper,så det skal være gode i forhold til pris. Hvilke timings brikker har spiller ofte stor rolle også.

Har du for eksempel CL3 ram (gjelder DDR2),så har slike brikker ofte mye å gåpå i forholdtil overklokking.

Lenke til kommentar

Ja,som oftest,men det er ikke alltid dyrest er best. Hvor mye penger vil du legge i ram?

Akkura nå er disse GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB brikkene latterlig billige. Jeg har ikke lest så mye om de,men det lille jeg har lest tyder på at du får mye for pengene.

Hvis du får tak i brikker med Micron D9GMH chiper (som de billige Cricial brikkene jeg linket til over),så er du rimelig sikkret til å kunne overklokke ganske langt.

Ofte kan det være stor forskjell fra en E6600 til en annen. Her er det flaks som spiller inn. Dette gjelder de fleste (alle?) prosessorsokklene.

8328416[/snapback]

Ok, så det gjør ikke noe om jeg kjøper "for god ram" til mitt bruk, at det ikke gjør noe skade selv om det blir litt overkill?

Lenke til kommentar

8328416[/snapback]

Mine brikker koster i dag 300,- mer enn Geil-brikkene (2x1GB), men man har ingen egentlig garanti for at de klokker veldig godt, utover det som er normalt for D9GMH.

Geil-brikkene kan klokke like godt hvis man er heldig.

Jeg finner brikker i prisguiden som klokker mye dårligere (generelt) enn mine, men er dyrere.

Men nå regner jeg ikke med at man trenger så gode brikker til "normal bruk".

1GHz minne gir 9x500 som betyr 4,5GHz på E6600

Det er vel mer sannsynlig at man når 9x400 og 3,6GHz med E6600 uten veldig god kjøling, for 24/7. Da trenger man brikker som takler PC2-6400 minimum.

Lenke til kommentar
Geil-brikkene kan klokke like godt hvis man er heldig.

Det er akkurat det med den flaksen. Kjøper man dyrt,så trenger man som oftest ikke flaks (gjelder ikke CPU),da får man det man betaler for.

Kjøper man dyr ram får man ofte håndplukkede chiper,slik at man er garantert å få det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...