Gå til innhold

Få pcen så stille som overhodet mulig :S

Crizpy

Anbefalte innlegg

Heisann :ph34r:

Sliter litt med at pcen bråker for mye. Vil gjerne ha den på når jeg sover og sånn, så jeg kan laste ned diverse..drivere og annet lovelig stasj.

Jeg trenger nye kjølere\vifter til

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB (Noen som vet hvor mye vifta som følger med, bråker? )

Hiper Strømforsyning ATX 480W Sort, 14dB Denne er på 14db, så jeg vet ikke om det er vits i å prøve å finne noe som er roligere, eller om det i det heletatt går ann å skifte vifta på den..men alle forslag hjelper.

Skjermkortet mitt bråka noe helt sykt, så jeg har allerede bytta ut den standar vifta med en Zalman VGA-Kjøler VF700-Cu , som kjører med 17 db nå. Tror ikke det er mer å gjøre der.

Har ingen hovedkort vifter, og jeg har tenkt til å slå av alle kabinettviftene. (systemet funker greit uten de)

Så i bunn og grunn vil jeg ha en så rolig pc som mulig..omtrent helt stille :hmm:

Fint hvis noen av dere sexy mannebein kan hjelpe meg å finne noen løsninger til CPU vifte, eventuelt strømforskyning og\eller lyd isolering til kabinettet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ikke lyst til å prøve vannkjøling da? Zalman har jo noen fine vifteløse løsninger. Her er to stykk, Reserator 2 er den nyeste Jeg tror ikke det er noen stor forkjell på disse to bortsett fra størrelsen, men jeg kan ta feil.Reserator 2, Reserator 1 V2.

8331365[/snapback]

Helt enig! En veldig god idè med Zalman sin passive vannkjøling. Du kan også forsøke å henge dine harddisker i såkalte o-ringer. Dette er svært effektivt og demper støyen din maksimalt. De kan være noe vanskelig å få tak i.. Derfor jeg kjøpte 22 stk av dem... :D

Lenke til kommentar

De db målingene er omtrent like nøyaktige som P.M.P.O hos høytalere. Og noen av dem er målt lydnivå en meter til siden for vifta, og så justert til markedsnivå :p

Ja standardviftene til AMD bråker noe ******

Du kan prøve en sånn

EDIT: Har du koblet til skjermkortvifta i 5v kontakten. Når du kjøpte den så fulgte det med en kontakt man skulle sette på en molexkontakt, og så var det fire viftekontakter ut. Har du koblet på din på en av de hvite eller en av de svarte? Om du har den på den svarte støyer den en del, om du tar den på den hvite blir den nesten helt stille.

Endret av micke090
Lenke til kommentar
De db målingene er omtrent like nøyaktige som P.M.P.O hos høytalere. Og noen av dem er målt lydnivå en meter til siden for vifta, og så justert til markedsnivå :p

Du kan prøve en sånn

8331505[/snapback]

Jeg har egentlig ikke forstått dette med at stock vifter bråker. Jeg har aldri hatt det problemet overhodet. Hverken med min 939 AMD på stock eller Intel E6400 på stock kjøler. Men når loaden ble ganske kraftig, så satte vifta opp giret. Nå er jo det problemet eliminert siden jeg har en Scytje Ninja+, men jeg synes ikke stock kjøler bråker.

Lenke til kommentar

Du kan prøve en sånn

8331505[/snapback]

Jeg har egentlig ikke forstått dette med at stock vifter bråker. Jeg har aldri hatt det problemet overhodet. Hverken med min 939 AMD på stock eller Intel E6400 på stock kjøler. Men når loaden ble ganske kraftig, så satte vifta opp giret. Nå er jo det problemet eliminert siden jeg har en Scytje Ninja+, men jeg synes ikke stock kjøler bråker.

8331536[/snapback]

S939 stockvifte er 70mm, min kjørte konstant uten untak på 5500rpm.... DET bråker.

Lenke til kommentar

Du kan prøve en sånn

EDIT: Har du koblet til skjermkortvifta i 5v kontakten. Når du kjøpte den så fulgte det med en kontakt man skulle sette på en molexkontakt, og så var det fire viftekontakter ut. Har du koblet på din på en av de hvite eller en av de svarte? Om du har den på den svarte støyer den en del, om du tar den på den hvite blir den nesten helt stille.

8331505[/snapback]

den vifta du linker til er STOR!! så stor at jeg kan kjøre en [email protected] uten å ha på vifte! vet ikke hvor bra dette vil funke på en x2 men. og det er faktisk kontakt mellom kjølern og psu'n så den er egentlig litt for stor!

Lenke til kommentar

Du kan prøve en sånn

8331505[/snapback]

den vifta du linker til er STOR!! så stor at jeg kan kjøre en [email protected] uten å ha på vifte! vet ikke hvor bra dette vil funke på en x2 men. og det er faktisk kontakt mellom kjølern og psu'n så den er egentlig litt for stor!

8331564[/snapback]

Om den er for stor har vel med hovedkortet og kabinettet å gjøre, siden ingen avstander til vegger eller cpu-plassering på hovedkortet er fast.

Lenke til kommentar

Hvis du ender opp med å kjøpe vannkjøling, harddiskbokser, vifteløs strømforsyning og gudene vet hva så ville jeg sett på muligheten til å få tak på en brukt maskin som du kan dedikere til å laste ned drivere.

Denne kan da stå en helt annen plass enn på rommet ditt.

Hvis du ikke har ett annet rom å sette den i , prøv biltemas "lyddempingsplater". Har en gammel maskin som står og kjører som ruter, og har isolert kabinettet med slike plater. Fungerer veldig bra og kan såvidt høre at det knatrer litt når det ellers er stille i rommet.

Lenke til kommentar

er det å nevne torrent og andre p2p programmer "fy fy" eller?

er ikke bare opphavsbeskytta matriale å finne på torrents og andre p2p klienter.

er vell ikke så treg linje at du må ha på pc'n om natta for å fulføre en drivernedlasting på 50mb :p

Lenke til kommentar

Takker og bukker for svar. :love:

Nei tror ikke vannavkjølig blir et alternativ, er ikke så veldig dreven på sånne ting, og hvis noe kan gå galt, går det galt..hvertfall hos meg.

Fant foresten ut at kabinettet mitt hadde 2 fler vifter enn jeg trodde. Kobla de ut i går, og det hjalp veldig.

Så det eneste jeg trenger nå er en ny CPU vifte. Alt annet virker veldig bra.

Så jeg tenkte på denne som ble anbefalt av godeste micke090, men lurer på hvor mye forskjell det egentlig blir.

Står 20 db på den, men hva har egentlig standard amd viftene?

Redigert: Hm..sikker på at den passer til amd? Står ikke oppført på den lista der.

Endret av Crizpy
Lenke til kommentar

den bråker ikke mye nei.. gikk til inkjøp av den zalman kjølern igår. du MÅ demontere pc'n din for å få den på plass. alt utenom cpu !! for det er en liten plate som må på baksiden.

edit: den passer jo på 754-939-940. og de tre soketene har like fester. skulle ikke forundre meg veldig om am2 har like fester også.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
Takker og bukker for svar.  :love:

Nei tror ikke vannavkjølig blir et alternativ, er ikke så veldig dreven på sånne ting, og hvis noe kan gå galt, går det galt..hvertfall hos meg.

Fant foresten ut at kabinettet mitt hadde 2 fler vifter enn jeg trodde. Kobla de ut i går, og det hjalp veldig.

Så jeg tenkte på denne som ble anbefalt av godeste micke090, men lurer på hvor mye forskjell det egentlig blir.

Redigert: Hm..sikker på at den passer til amd? Står ikke oppført på den lista der.

8333196[/snapback]

Du får det til å høres ut som om jeg er viktig :blush:

Har du tang kommer den til å passe ;)

Neida, den passer helt fint den, men du må ta av festebrakketet på hovedkortet og sette på zalman sitt, er en del styr å sette på den kjøleren, og du må ta ut hovedkortet av pc'en. Det følger med vifteregulering, og jeg tror du kommer til å bli fornøyd

Lenke til kommentar
Takker og bukker for svar.  :love:

8333196[/snapback]

Du burde heller sjekke om du har plass på hovedkortet ditt. Se for deg hvor du har RAM brikkene, chipset og andre kontakter som kan komme i veien for kjøleren. Ellers er kjøleren veldig bra. Om du har riktig airflow i kabinettet, så vil du få bra resultater med en slik vifte. Dessuten er den jo litt stilig :p

Men det er ingen vifte som er enkel å montere. Ta det i betraktning om du er lite fingernem med datakomponenter.

Lenke til kommentar
Ang str er det vel bare å ta målebåndet fatt, og måle ca 7cm ut fra midten av prossesoren i alle retninger, siden den er sirelrund, og se om det er noen vegg eller noe høyt som stikker opp i veien. Den kjøleren er svær

8335531[/snapback]

Ja, og ikke minst tung. Så pass på ved flytting av PC. Nå ble jeg litt fristet.. Kjøre den kjøleren der, bare med LED vifta (7500-LED). Har jo vindu, og Zalman har fete kjølere. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...