jonia Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Hei! Kjøpte meg en ny harddisk fra IBM for et år sidenk, en 40 Gb disk. Her om dagen oppdaget jeg noe jeg likte særs dårlig. Jeg har laget en partisjon på 20 Gb som jeg har alle mp3'ene mine på. Det er mange filer på denne partisjonen, men en dag jeg skulle høre musikk var antallet filer minsket med over 500 !!! I stedet har jeg fått en rekke mapper med navn bestående av kryptiske tegn. Jeg foretok en feiljustering med den innebygde funksjonen i Win XP og alle de merkelige mappene forsvant. MEN, jeg får ikke filene jeg mistet tilbake, det er jo snakk om over 3 Gb som er forsvunnet! Jeg tolker dette som at harddisken min synger på siste verset... men er ikke det litt tidlig? Disken er altså ikke mer enn ett år!!! Synspunkter? mvh Jonia Lenke til kommentar
Trono Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Det er nok neppe noe galt med harddisken din. Det er nok mer sansynlig at det er filtabellen som har blitt korrupt. Det har skjedd hos meg noen få ganger, og såvidt jeg vet er det ikke noe særlig å gjøre med det. De filene er nok lost .. Men kjør Scandisk for sikkerhetsskyld Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Fekk eit tips frå ein kamerat angåande dårlige diskar, spesielt IBM diskane alle har klaga så masse på. (har personlig berre gode erfaringar; 45Gigg har gått omtrent døgnet rundt i over 2 år uten problem). Mulig årsak til masse feil på desse diskane er dårlige kontakter mellom sjølve disken og elektronikkortet. Skrir ein av kortet, og bøyer litt på desse kontaktpunkta slik at dei står meir rett opp /ut frå disken vil dette muligens kunne få liv i disken igjen. Han eg fekk dette tipset med har "reparert" fleire diskar på denne måten. Muligens ikkje problemet i ditt tilfelle, men var berre eit forslag. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Har du merka forskjell i lyden på hden, en slags klangelyd...? Hvis du har du det, tar det nok ikke lang tid før hd slutter å funke... Da kan du prøve å få den i orden med IBM`s diskverktøy... http://www.storage.ibm.com. At hden har slutta å funka sånn, er iallefall det som har skjedd på mine tre 40gb... Kjøling på hdene er heller ikke dumt... _____________ Mvh Martin S Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Hadde samme problemet med en 60gig IBM nylig. Disken stod i en gammel FujitsuSiemens plll 600 maskin. Mista noe filer på disken nå og da, og maaskina fant ikke alltid disken under oppstart. Når den fant disken, "mista" den disken etter noen timer. Flytta disken over i nye maskina mi (asus a7v333 og xp2000), nå finner jeg disken hver gang, og mister ikke filer. Rart... Knut Lenke til kommentar
ichi Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Vi har hatt 10 ibm og 10 fujisu disker. Alle har hatt en rar klang lyd og deretter etter en stund sluttet å virke. Ibm har innrømmet at deres harddisk skal kun brukes 8 timer hver dag. Over det så kan går de. Lenke til kommentar
jonia Skrevet 17. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2002 Kan ikke si jeg har hørt noen rar lyd... ser ikke bort i fra at det er fildelingstabellen (eller hva den nå het). Nå skal jeg se om det blir bedre fremover. Det som er litt dritt er at mange av filene jeg har mistet ikke var brent til CD.... lost forever. Og nå får jeg f... ikke Kazaa til å virke heller.... mvh Jonia Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Trur ein del av grunnen til at IBM har hatt så masse problem med diskane er den dårlige konnektoren mellom disk og kontrollerkortet og. Vil tru mange diskar ville kunne reddast om ein skrudde av kortet og fixa litt på konnektorpinnane. Desse er berre fjærbelasta mot kortet, såtar ein ut disken eller fraktar den ein del rundt er det fort gjort desse blir for "slape" etter kvart. Ved å bøye ut igjen desse kunne sikkert eit betydelig antal IBM diskar vore redda. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Tror ikke heeelt det kan benektes at 75GXP og 60GXP-seriene til IBM hadde/har en unormalt høy feilrate. Sikkert flere forskjellige årsaker til dette, men at en burde være litt ekstra paranoid om en eier disk(er) av disse to generasjonene, er sikkert. (dvs, backup your f*cking datas!) IBM's remome på harddisker i 3,5 tommers-formatet virker å være helt rasert etter perioden med 75 og 60GXP, butikkansatte i diverse data/it-sjapper ser rett og slett rart på deg om du spør etter IBM-disker, neppe uten grunn :wink: Synd egentlig, IBM var enormt store på harddisker og produserte lenge noen særdeles potente disker. Godt mulig 180GXP-serien er "frisk", men hvem skitt tar sjansen på flere begredelige disk failures om en har opplevd 75/60GXP? Personlig har jeg kvitta meg med alt jeg hadde av IBM-disker etter utallige "clicks of death" og gått over til et sortiment av WD 120 SE's og 'Cuda V's i mine maskiner, samt en Maxtor. Funket fint så langt, eldste disken er halvanna år. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Quote: ichi skrev (2002-12-17 10:03):Ibm har innrømmet at deres harddisk skal kun brukes 8 timer hver dag. Over det så kan går de. Nope, Det er bare en som har sluppet feil info om ibm diskene. Hmmm husker ikke internet linken hvor det sto at det bare var tull og tøys? Lenke til kommentar
tjuddi Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 hei, backup, backup løøøp hadde to gxp60 40giggere som røk etter henholdsvis 8 og 9 måneder etter kjøp. fikk seff 2 nye på garanti men ca 50gb digg tørket vekk!(sørget for å få seagate barracuda iv i bytte!) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 off, dette vekker vonde minner. Tenk på alle de livene IBM har utsatt for "psykiske lidelser" med de harddiskene... :'( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå