Gå til innhold

Avspilling av HD-filmer


Anbefalte innlegg

Det er sikkert en tråd om det et eller annet sted, men det jeg har sett av spørsmål hittil har fått litt dårlige svar, så jeg prøver på nytt.

 

HD-filer blir stadig mer vanlig, og det er et kjent fenomen at VLC ikke er særlig glad i disse og det blir mye hakking - selv på kraftige pc-er.

 

Har hørt rykter om at Media Player Classic sammen med spesielle codecer skal gi fantastiske resultater. Er er noen som har gode anbefaling til codecer og programmer som gjør at man kan spille av det meste av HD-innhold prikkfritt på en brukbar pc?

 

Har også litt problemer med å spille av WMV-HD-filer. Trenger WMP et ekstra tillegg for å gjøre dette prikkfritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er snakk om videoar komprimert med H.264/x264 (MPEG-4 Part 10/AVC) so kan ein bruke ffdshow, men nokon meiner Core AVC er betre. Sistnemnte er ikkje gratis. Når det gjeld WMV HD so trur eg ikkje ein treng noko ekstra. Kopierer inn noko frå denne bloggen:

Q: Why video/audio is playing back very choppy, what can I do?

A: Currently OEM ship their PC's with drivers and such poorly configured.

 

Veit ikkje om dette er relevant for deg.

de fleste HD filmene er vel x264 codec bassert, mener også OGG eller MKV har HD støtte
x264 er ein codec, MKV og OGG er kontainerformat.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

H.264/AVC

 

MainConcept H.264/AVC decoder - Følger med Elecard AVC PlugIn 2.0

Denne dekoderen støtter GPU akselerasjon og kan være verdt bryet Husk å sette Default output mode i Media Player Classic da GPU akselerasjon ikke fungerer med VMR (Video Mixing Renderer) modus.

 

ffdshow - http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/

tryouts build av ffdshow. Oftere oppdatert. Meget bra dekoder for H.264.

Støtter dekoding av mange andre videoformater. Anbefalt å ha denne installert uansett om du bruker den til H.264 eller ikke.

 

CoreAVC - http://www.coreavc.com/

En komersiell rask dekoder. Har noe problemer med blocking.

 

MPEG-2

 

For MPEG-2 video (og derfor også DVD) anbefaler jeg NVIDIA PureVideo decoder som støtter .ts (transport stream) filer. Du får da GPU akselerasjon.

For de med skjermkort fra ATI bør dere prøve Avivo.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
HD-filer blir stadig mer vanlig, og det er et kjent fenomen at VLC ikke er særlig glad i disse og det blir mye hakking - selv på kraftige pc-er.

8325907[/snapback]

Jeg ser på 1080i-filmer (.TS) og 720p-serier (.AVI/x264) med VLC uten problemer på en gammel førstegenerasjons Athlon64 3400+. Om det hakker til deg må det være noe krøll med drivere e.l.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Skjer dette på alle hd-filmer? Isåfall hvilken CPU bruker du?

8709893[/snapback]

 

Bruker en E6400 cpu, og skjedde på alt av hd filmer og klipp.

 

Har forresten fått det til nå, måtte legge inn ac3 filter på nytt, og nå virke alt utmerket.

 

Eneste om plager meg nå i grunn er ffdshow og oppskalering av bilde. Dette vil jeg ha på for dvd, avi osv, men ikke for hd filer, da bare hakker det da cpu blir overbelastet.

 

Så noen som vet en måte der oppskalering ikke skjer av hd materiale, men skjer fortsatt på annet?

Lenke til kommentar

Hvilket grafikkort har du?

Alle nye grafikkort, slik som GeForce 7000- og 8000-serien, samt X1800- og X1900-serien til ATI støtter hardware-dekoding og prosessering av x264 (HDTV). Med et slik grafikkort vil grafikkprosessoren gjøre så si alt arbeidet, og resultatet blir at du kan spille av HD-filmer selv på PCer med skikkelig gamle prosessorer slik som min.

Lenke til kommentar

Får heller ikke spillt av en HDDVD-film jeg har på harddisken. Mappa inneholder 4 stk .ts filer, 3 på ca 4,5GB og en på ca 2,6GB samt 6 stk par2 filer.

 

Har prøvd med Purevideo, 264 codec, VLC og FFDShow, men ingen vil vise filmen, får bare "lydbilde" som man får når man spiller av musikk eller ingenting i det hele tatt.

 

edit:

Instalerte Cyberlink PowerDVD Ultra Deluxe 7.3 og nå virker det perfekt.

Endret av karakas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...