Gå til innhold

Hvor lang tid før utviklerne kan utnytte CPUene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tviler nå sterkt på at dem har skreddersydd motoren sin tungt for Xbox360, hvor lenge har ikke spillet vært i utvikling før dem fikk faktisk xbox360 hardware. Unreal Engine 3 er en velsignelse slik den er for at muligjorde veldig pen grafikk raskt for Xbox360, men en forbannelse fordi det ikke er en motor som er skreddersydd hardwaren.

8326111[/snapback]

Vel, i og med at utvikling i større og større grad baserer seg på motorer som f.eks Unreal, og GeOW er laget eksklusivt av motorutvikleren for en eneste platform, så tror jeg den er rimelig skreddersydd i GeOW.

 

Men... selvfølgelig.... Dette betyr på ingen måte at GeOW er det peneste spillet som kommer til å komme til 360. Det kommer til å komme langt penere.

 

Xbox360 har også muligheter her mtp MEMEXPORT og mulighet for Xenos å låse seg til cachen til CPU'en.

8326133[/snapback]

Ja, det har den. Men det er en forskjell på en processor med kapasitet til å generere ting selv, til en processor designet rundt å generere ting selv. Husk at Cell skulle egentlig være både CPU og GPU, så arbeidsmetodene for å sende ting mellom CPU og GPU er veldig forskjellige på Ps3 og Xbox360.

Lenke til kommentar
Kompleksiteten på programsnuttene som kan kjøres på de enkelte SPE'ene på PS3 begrenser seg vel også, mtp. på at disse ikke kan overstige 256kB?

8326141[/snapback]

 

Det er det samme som å si at en konvensjonell CPU med 1mb cache kun kan kjøre programmer under 1mb.. Det er cache det er snakk om. SPE'ene har full tilgang til systemminnet på samme vis som en konvensjonell CPU. :)

8326160[/snapback]

 

 

Det er det ikke, bare påpekte at det kan by på utfordringer.

 

Fra Wikipedia:

 

An obvious downside to this is that there is a 256-KiB size restriction on SPE programs, which may present a challenge for certain programming tasks.
Endret av trydis
Lenke til kommentar
Vel, i og med at utvikling i større og større grad baserer seg på motorer som f.eks Unreal, og GeOW er laget eksklusivt av motorutvikleren for en eneste platform, så tror jeg den er rimelig skreddersydd i GeOW.

Så skreddersydd som en middleware motor kan bli kanskje. Men igjen så er GeOW et nokså tidlig spill som har vært i utvikling veldig lenge. Og at spillet er ekslusivt er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel på hvor bra spillet er skreddersydd, og er det ikke blitt bekreftet for PC?

 

Ja, det har den. Men det er en forskjell på en processor med kapasitet til å generere ting selv, til en processor designet rundt å generere ting selv. Husk at Cell skulle egentlig være både CPU og GPU, så arbeidsmetodene for å sende ting mellom CPU og GPU er veldig forskjellige på Ps3 og Xbox360.

8326211[/snapback]

 

Jeg tenkte mer på kapasiteten til Xbox360 sin GPU. Har du link til noe artikkel på Cell sin kapasitet til å generere ting selv, på hvilken måte den har blitt designet for det?

Det skulle forøvrig være en Cell basert GPU i tillegg til Cell CPU'en. Ting vil bli gjordt på forskjellige metoder, noen som ikke er mulig på Xbox360 og omvendt. Men jeg tviler på at rollene vil bli så forskjellig, for grafikk rendering er RSX mye bedre egnet enn Cell.

Lenke til kommentar

Når det gjelder PS3 tipper jeg MGS4 blir en av de første spillene som virkelig utnytter kraften i Cell-prosessoren. Det samme gjelder nok GT5 som jeg tror vil knuse GT HD grafikkmessig. Sistnevnte er som kjent bare GT4 oppskalert i HD-oppløsning.

 

Det har også blitt vist videoer med

. Merk at RSX (grafikkchipen) ikke brukes i det hele tatt.

 

 

Gears of War utnyttet en del av potensialet i X360, men det er klart den har mye mer på lager den også. Fable 2 blir nok en av de første spillene som virkelig utnytter konsollen til det maksimale.

 

Så ved slutten av året og neste år vil vi se kraftige forbedringer i grafikken og rimelig bra utnyttelse av prosessorene, men man vil fortsette å se inkrementelle forbedringer år for år som på f.eks. PS2 i sin levetid.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Så skreddersydd som en middleware motor kan bli kanskje. Men igjen så er GeOW et nokså tidlig spill som har vært i utvikling veldig lenge. Og at spillet er ekslusivt er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel på hvor bra spillet er skreddersydd, og er det ikke blitt bekreftet for PC?

8326516[/snapback]

Det er bekreftet at de skal begynne å porte det til PC. Altså veldig forskjellig fra om de hadde laget for PC og Xbox360 på en gang.

 

I og med at utviklere i større og større grad bruker middleware for grafikk, AI, fysikk, nettkode, etc, etc, så tror jeg man trygt kan klassifisere GeOW som et skreddersydd spill for 360.

Jeg tenkte mer på kapasiteten til Xbox360 sin GPU. Har du link til noe artikkel på Cell sin kapasitet til å generere ting selv, på hvilken måte den har blitt designet for det?

Det skulle forøvrig være en Cell basert GPU i tillegg til Cell CPU'en. Ting vil bli gjordt på forskjellige metoder, noen som ikke er mulig på Xbox360 og omvendt. Men jeg tviler på at rollene vil bli så forskjellig, for grafikk rendering er RSX mye bedre egnet enn Cell.

8326516[/snapback]

Her:

Next-Gen: Now you describe [the PS3] as “radically different," but can you elaborate on that more? Just how radical is the PlayStation 3 compared to even its contemporaries like Xbox 360 [note: High Moon is also working on an Xbox 360 title] or other systems?

 

Keith: In comparing it directly to the Xbox 360, you know the Xbox 360 has three general purpose processors in it. But they’re more like the typical processors that you might see in a PC or Macintosh… With the big general purpose processors, we can write the software traditionally the way we’ve done it in the past, so we don’t have to change things so much.

 

What IBM did with the Cell processor is it really embeds about seven processors, one of those being the general purpose core and the other six being these real dedicated specific-use type of processors that are extremely fast. But seeing that they’re not general purpose, they’re a little bit more challenging for programmers to get under control and to write software for.

 

With these Cell processors and these small processors called the SPEs, we really have to not only write software different but we have to think about how we’re solving problems in a completely different light.

 

Once those complexities are unwound, how dramatically will the PS3 development environment change?

 

This is what we’re looking forward to in years down the road, as Sony said they want this machine to be around for the remainder of the decade… Right now, the games you’re seeing come out are using engines that are more in the traditional way of creating games, which is that your engine architecture has access to all the other parts of the engine itself. With the PlayStation 3, we’re going to have to figure out how to divide up these things up so that they’re much more separate.

 

[We’ll have to] explore things such as "procedural synthesis," which really has exciting potential on the PS3. Rather than creating all these environments and all these behaviors by hand, now we’ve got a lot of this power, [so] we can come up with ways that the processor can create environments, and create artificial intelligence rules that kind of emerge with gameplay and adjust to the gamers' input, so we can have a lot more variety. That could interest somebody with the concerns of the rising cost of development.

When will developers be able to fully realize the PlayStation 3’s power?

 

That’s something that we’re trying to discover right now. I think that there are games out there that no one’s ever seen before. I call them sandbox games where—take one of my favorite games, which is the Battlefield series—where you get to play with dozens of people online in a large environment with lots of explosives. The thought I have is that every time you play those levels, those levels are the same. They stay the same and they never change.

 

What I’d love to do is I’d love to play in an environment that changes over time, that if there’s a building where the snipers are hiding in, you can make a big hole in that building and it stays that way for awhile. To do that believably without creating a ton of assets, we’re going to have to mimic real life and real physics. I think that’s the potential for what the Cell processor can do. It can crunch a huge number of calculations if those environments are built correctly [and] if we figure out how these SPEs work. I think [we’re] in the generation to start figuring that stuff out, so we’re trying to bootstrap that and trying to experiment with those things and see what’s possible.

Unlocking the power of the Ps3(Next.gen.biz)

 

Også uttalelser fra Sony og utviklere som Factor 5, Kojima Productions, Ninja Theory, etc, etc.

Lenke til kommentar
I og med at utviklere i større og større grad bruker middleware for grafikk, AI, fysikk, nettkode, etc, etc, så tror jeg man trygt kan klassifisere GeOW som et skreddersydd spill for 360.

Men ikke i den grad at spillet utnytter potensialet bra til Xbox360 allerede, ikke med en middleware motor. Middleware motorer gjør ting enklere for utviklere, men det har fremdeles bakdeler siden det blir designet for å fungere med et bred spekter av forskjellige hw plattformer.

Lenke til kommentar
I og med at utviklere i større og større grad bruker middleware for grafikk, AI, fysikk, nettkode, etc, etc, så tror jeg man trygt kan klassifisere GeOW som et skreddersydd spill for 360.

Men ikke i den grad at spillet utnytter potensialet bra til Xbox360 allerede, ikke med en middleware motor. Middleware motorer gjør ting enklere for utviklere, men det har fremdeles bakdeler siden det blir designet for å fungere med et bred spekter av forskjellige hw plattformer.

8327157[/snapback]

Selvfølgelig. Men dette er bakdeler som man kommer til å finne i større og større grad i alle spill.

 

Poenget var hovedsaklig at GeOW representerer et merkbart hopp i grafikkvaliteten på Xbox360, og dette er noe som jeg ikke tror kommer til å skje igjen i like stor grad på Xbox360. Ikke fordi GeOW utnytter Xbox360 fullt ut, men fordi forskjellene etter dette hoppet blir mindre og mindre merkbare.

 

Ps3 tror jeg kan gjøre en del slike hopp i kvalitet ennå, men de kommer også til å bli mindre og mindre merkbare med årene. Til slutt, altså mot slutten av Ps3 sin 10 års periode, så tror jeg man vil merke en klar forskjell mellom GeOW og Ps3 sin grafikk, og kanskje til og med en klar nok forskjell mellom Ps3 og de beste Xbox360spillene til da, men da er allerede den neste Xboxen ute på markedet.

 

Uansett blir forskjellene mindre og mindre merkbare.

Lenke til kommentar
Skulle nesten tro at GPU'en bli en flaskehals etterhvert for PS3'en sin del, når det gjelder grafikken og ikke AI, fysikk etc.? Føler CPU <-> GPU forholdet er noe ubalansert.

8327619[/snapback]

Det er fordi Cell ble designet for å fungere uten GPU.

 

Så lenge spillene designes for Cell, så vil ikke GPUen være noen flaskehals.

 

Men for multiplatformspill så vil den nok fortsette å være en falskehals i mange år, og sannsynligvis sørge for at Xbox360 generelt kommer til å få de beste versjonene av spill som er designet for begge platformer.

Lenke til kommentar
Resultatet som spyttes ut på skjermen begrenses vel av GPU, uansett hva slags magi cell gjør? Det er jo en grense for hvor mange polygoner som kan vises og i hvilken oppfriskningsrate og dette avgjør vel Nvidia kortet?

8327743[/snapback]

 

 

når det gjelder polygoner og oppfriskings rate så stiller vel xenon og RSX ganske likt..eller roter eg no...var det xenon som spyttet ut dobbelt så mange polygoner enn RSX??

Lenke til kommentar
Det er fordi Cell ble designet for å fungere uten GPU.

Nei det er den ikke, det er derfor PS3 har en GPU. For T&L og tegne opp geometri fungerer den bra, men for texturing og shading er den håpløs i forhold til dedikert hw. PS3 var som nevnt planlagt med Cell + Cell basert GPU.

Cell kan gjøre mer/bedre egnet til GPU arbeid enn XeCPU'en og den vil nok også bli mer brukt til det, men stort sett, hvorfor ikke bruke SPE'ene til noe den er mye bedre egnet til, som fysikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...