Gå til innhold

Hvor lang tid før utviklerne kan utnytte CPUene?


Anbefalte innlegg

Ser flere tråder beveger seg innom dette området. Derfor velger jeg å starte en tråd hvir vi kan diskutere dette. CPUene som det snakkes om i emnet, er Cell(PS3) og Xenon(Xbox 360).

 

Hva mener du er forventet tid før utviklerne klarer å utnytte flere kjerner?

 

(Dette er ikke en vs. diskusjon. All diskusjon rundt en av CPUene er individuelt..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror utviklerne kan klare det nå, men de gjør det ikke fordi det er fortsatt mye tid igjen, og mange spill å lage. Så jeg tror vi må vente en stund før de utnytter konsollenes fulle potensialer.

 

Blir litt som Intel og AMD; de vet helt sikkert hvordan de kan lage en 10GHz prosessor, men de gjør det ikke, fordi da tjener de ikke så mye som de kunne ha gjort.

Lenke til kommentar

Nå som Sony har gitt ut nye devs-kit som skal være bedre/lettere å bruke forventer jeg egentlig et løft i forhold til multiplattform-spill. Blir rimelig skuffet hvis PS3en blir haltende i forhold til Xbox 360 neste år fordi utviklerne ikke gidder/klarer å utnytte hardwaren.

Lenke til kommentar
hva er forskjellen på en Intel/amd triple core og xenon til 360?

er det noen forskjell på 360 enn på en pc?

8325799[/snapback]

 

Ja, det er en forskjell så vidt jeg vet. Det lille jeg har lest er at verken Cell eller Xenon er like fleksible som en "vanlig" Intel/Amd CPU. Husker ikke hvor jeg leste dette, og i hvilket omfang dette gjelder.

Lenke til kommentar

Utviklerene tar neppe sjangsen på å kaste seg inn i tung flertråd kjøring med det første, men heller gradvis bygger seg opp kunskap om konsollene. Som en utvikler spådom om Cell vil første generasjons spillene hovedsaklig bli kjørt på PPE'en med lite bruk av SPE'ene. Andre generesjon vil ta mer bruk av SPE'ene mens 3. generasjon vil hovedsaklig bli kjørt på SPE'ene.

Når det gjelder hvor vanskelig CPU'ene er å jobbe med så har Xbox360 noe fordel, en god del takket være gode utviklerverktøy. Men ingen av konsollene er "lette", for å utnytte potensialet er blod, svette og tårer, og ikke minst tid stikkord for begge konsollene.

Lenke til kommentar

Utviklere utnytter allerede CPU'ene, de må bare utnytte dem mer og mer.

 

Jeg forventer at både Xbox360 og Ps3 spill kommer til å fortsette å bli penere ut livstiden til konsollene, altså rundt 4 år til for 360 og opp i mot 10 år for Ps3.

 

Xbox360 er allerede ganske godt utnyttet, som spill som Gears of War viser, og jeg tror ikke det kommer til å komme noen like store hopp som det lenger. Bare mer av det samme. Mye er av det samme.

 

Ps3 kan nok forvente seg noen hopp i grafikken med jevne mellomrom, siden det er veldig åpent for utviklere å eksperimentere med egne teknikker. Mulitplatformspill på Ps3 vil nok henge lenger og lenger etter. Mot slutten av Ps3 sin levetid forventer jeg å se noen spill ala Ps2 sine Shadow of the Colussus, God of War 2, og Okami, altså spill som virkelig skviser hver dråpe ut av maskinen, og ligger milevis unna de første spillene.

 

Men alt i alt så kommer det ikke til å spille noen særlig rolle, siden det blir vanskeligere og vanskeligere å se forskjellen på grafikken. Når jeg har møtt en Xbox360eier som syntes Doom3(Xboxversjon) hadde den beste grafikken av launchspillene, så sier det litt om hvor irrelevant det begynner å bli.

 

Største utfordringen er å få fysikk og interaktivitet til å faktisk ha noe å si i spillene, ikke bare være eyecandy. Og dette krever ikke mer kraft enn de spill bruker i dag, bare bedre design.

Lenke til kommentar
Xbox360 er allerede ganske godt utnyttet, som spill som Gears of War viser, og jeg tror ikke det kommer til å komme noen like store hopp som det lenger. Bare mer av det samme. Mye er av det samme.

Jeg stiller meg tvilende til at et spill med en middleware motor er et bra eksempel på god utnyttelse av en konsoll. Unreal Engine 3 er på sett og vis en velsignelse og en forbannelse for Xbox360.

Lenke til kommentar

Nor: med tanke på feks planker som blir destruert, enklest er og sjekke demoen som Lucasart har vist av sitt kommende Star Wars spill for consoler, hvor du ser dem kaster R2D2 mot noen planker, som har forskjellige styrke, bøylighet og slikt, samme gjelder "ragdoll" modellene som kommer til og bli noe helt unikt, på samme linje som ragdollen i CSS, der ingen 2 maskiner har samme fall av ragdoll.

 

finnes en link til denne SW videoen her inne på forumet der det er info om "nye star wars spill" eller lignende.

Lenke til kommentar
Et spørsmål. Man man bruke fysikkmotoren til å "genere" real-life texture?

8325963[/snapback]

Man vil ikke bruke fysikkmotoren til å generere teksturer, man vil eventuellt bruke fysikkmotoren til å tilsi noen variabler av hvordan teksturer genereres.

 

Cell er lagt opp veldig mye rundt å kunne generere teksturer, arkitektur, effekter, på en prosedural måte(Altså tilfeldig ut i fra algoritmer, istedet for hånddesignet). Mye av Ps3 sin styrke kommer først til å bli synelig når utviklere virkelig begynner å utnytte Cell sin evne til å generere ting selv. Men dette kommer nok til å ta lang tid, siden proseduralt genererte elementer har en tendens til å se ut som kjedeligere versjoner av håndlagde ting, med mindre alle algoritmer og bruk er fininnstillt med høy kunstnerisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Xbox360 er allerede ganske godt utnyttet, som spill som Gears of War viser, og jeg tror ikke det kommer til å komme noen like store hopp som det lenger. Bare mer av det samme. Mye er av det samme.

Jeg stiller meg tvilende til at et spill med en middleware motor er et bra eksempel på god utnyttelse av en konsoll. Unreal Engine 3 er på sett og vis en velsignelse og en forbannelse for Xbox360.

8325994[/snapback]

Hadde vært enig hvis det var noen andre enn Epic som lagde Gears of War, men siden det er Epic selv som lager det og det ble laget eksklusivt for Xbox360, så tipper jeg det er en rimelig god utnyttelse av 360 sin hardware.

 

Men det kommer nok til å ta litt tid før andre Unreal utviklere kommer opp på samme nivå.

Lenke til kommentar
Hadde vært enig hvis det var noen andre enn Epic som lagde Gears of War, men siden det er Epic selv som lager det og det ble laget eksklusivt for Xbox360, så tipper jeg det er en rimelig god utnyttelse av 360 sin hardware.

 

Men det kommer nok til å ta litt tid før andre Unreal utviklere kommer opp på samme nivå.

8326038[/snapback]

Jeg tviler nå sterkt på at dem har skreddersydd motoren sin tungt for Xbox360, hvor lenge har ikke spillet vært i utvikling før dem fikk faktisk xbox360 hardware. Unreal Engine 3 er en velsignelse slik den er for at muligjorde veldig pen grafikk raskt for Xbox360, men en forbannelse fordi det ikke er en motor som er skreddersydd hardwaren.

Lenke til kommentar
Cell er lagt opp veldig mye rundt å kunne generere teksturer, arkitektur, effekter, på en prosedural måte(Altså tilfeldig ut i fra algoritmer, istedet for hånddesignet). Mye av Ps3 sin styrke kommer først til å bli synelig når utviklere virkelig begynner å utnytte Cell sin evne til å generere ting selv. Men dette kommer nok til å ta lang tid, siden proseduralt genererte elementer har en tendens til å se ut som kjedeligere versjoner av håndlagde ting, med mindre alle algoritmer og bruk er fininnstillt med høy kunstnerisk kvalitet.

8326023[/snapback]

Xbox360 har også muligheter her mtp MEMEXPORT og mulighet for Xenos å låse seg til cachen til CPU'en.

Lenke til kommentar
Kompleksiteten på programsnuttene som kan kjøres på de enkelte SPE'ene på PS3 begrenser seg vel også, mtp. på at disse ikke kan overstige 256kB?

8326141[/snapback]

 

Det er det samme som å si at en konvensjonell CPU med 1mb cache kun kan kjøre programmer under 1mb.. Det er cache det er snakk om. SPE'ene har full tilgang til systemminnet på samme vis som en konvensjonell CPU. :)

Lenke til kommentar

Det vil aldri skje i løpet av denne konsollgenerasjonen. Utnytting av fleire CPU'er er det samme som gruppearbeid med fleire personer.

 

Du må ha ein sjef som fordeler oppgåvene til fleire personer. Det som er vanskeleg er å forutsjå når dei blir ferdige med desse forskjellige oppgåvene. Det som ofte skjer er at når ein person er ferdig med ein oppgåve så sitter han og venter på neste oppgåve. I tillegg så må ein hugse på at alt dette skal og synkroniseres så det er vanvittig vanskeleg å få utnytta det effektivt. Spessielt i spel er dette vanskeleg å få til då det er VERKELEG vanskeleg å forutsjå kva som skal skje i neste bilete som blir rendra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...