dabear Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Heisann. Må bare innrømme at jeg ikke har peiling på maskinvare generelt; så jeg må vite om hden jeg skal kjøpe inn virkelig vil fungere på maskina mi. Jeg tenkte å bytte ut den første hardisken (80gb) med en større disk fra komplett. Vil denne funke som erstatning? Jeg legger ved EVERST-loggen for lagringsmedier. Den hos komplett har "IDE ATA/100", mens min nåværende disk har et Ultra-ATA/133 interface. Vil disse være kompatible? lagringsrapportEVEREST.txt Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg mener at ATA er bakoverkompatibel, så det skal gå greitt. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Du trenger ikke erstatte den, du kan kjøre begge samtidig. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Takk for linken Rivers.. Fruktkake: hvordan? Jeg rekner med om dette går, så må jeg ha noe tilleggsutstyr? Jeg mener nemlig det bare var uttak til to harddisker på det IDE-båndet (aner ikke navnet på det, men dere skjønner ;-)) edit: aner ikke om hardisker kan kobles til det der båndet som brukes til cd/dvd-rom, men det er òg brukt opp. Har nå cdrom/-brenner, dvdrom, én disk på 80 som jeg vil bytte ut, én på 160 og en ekstern usb-disk på 160. Om denne infoen kan hjelpe, aner jeg ikke Endret 7. april 2007 av dabear Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Takk for linken Rivers.. Fruktkake: hvordan? Jeg rekner med om dette går, så må jeg ha noe tilleggsutstyr? Jeg mener nemlig det bare var uttak til to harddisker på det IDE-båndet (aner ikke navnet på det, men dere skjønner ;-)) edit: aner ikke om hardisker kan kobles til det der båndet som brukes til cd/dvd-rom, men det er òg brukt opp. Har nå cdrom/-brenner, dvdrom, én disk på 80 som jeg vil bytte ut, én på 160 og en ekstern usb-disk på 160. Om denne infoen kan hjelpe, aner jeg ikke 8329664[/snapback] På vær IDE kabel (båndet som du kalte det) Er det alltid 2 tilkoblinger på, og ja du kan koble harddisk på samme kabel som cd/dvd rom Og ja du kan faktisk kjøre begge diskene samtidig. Du kan feks ha OS på den 80GB hdd'n hvis den ikke er treg da. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Og ja du kan faktisk kjøre begge diskene samtidig. Ja, det er jo det jeg gjør nå, men det jeg prøvde å spørre om, var om jeg kunne koble til enda en disk på en IDE-kabel, etter de to som er der fra før av. Jeg har altså brukt opp alle tilkoblinger, og lurte derfor på om jeg måtte til innkjøp av ekstrautsyr for å kunne ha tre hardisker (pluss den eksterne) kobla til. OM dette ikke går, får jeg bare bytte ut den på 80 GiB Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Du kan kjøpe et kontrollkort så får du 2 tilkoblinger til som du kan bruke. Det får du på komplett etc. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Trenger jo ikke det. Hver IDE-kontroller tar to IDE-enheter. Akuratt nå har jeg Kontroller 1 : DVD-rom Kontroller 2 : HDD Men jeg kan koble til en HDD på hver av de to kablene, hvis jeg har lyst. Sånn at jeg har 3 HDDer og 1 DVD-rom. Hvis du bare har 1 IDE kabel (bånd), så kan du kjøpe ett nytt et mye billigere enn et kontrollerkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå