Gå til innhold

hovedkort funker ikke som det skal.

Aram-A

Anbefalte innlegg

min maskin:

cpu: intel core 2 due E6600

hovedkort: asus p5w dh deluxe

skjermkort: ati radeon x1950 XTX 512mb

ram: 2gb corsair ddr2

hdd: samsung 400GB

ps: Hiper Type-R 580W

min pc fungerer helt fint men eg har et problem.

når jeg startet pcen så ser eg bildet til biosen ca. 1 minutt. og etter det så får eg en melding som varer ca. 0.5 sekund. jeg har tatt bilde av det og d står følgende:

---------------------------------------------------------------------------------------------

JMicron Technology Crop. PCIE-to-SATAII/IDE RAID controller BIOSv1.86.68

Copyright © 2885 JMicron Technology http://www.jmicron.com

Detect drive done, no any drive found.

---------------------------------------------------------------------------------------------

som eg sa før startup så bildet til biosen tar ca. 1 min og så kommer det en melding også starter pcen.

vet noen hvordan man fikser det med biosen og med den meldingen som jeg får før startup.

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
virker som om du muligens har satt opp BIOS med RAID....

eventuelt, sjekk Boot sekvensen i BIOS at den velger riktig harddisk

8325025[/snapback]

takk...

eg vil at biosen skal starte fort og den iriterende melding skal vekk.

vet ikke helt hvordan eg skal gjøre d... :blush:

Lenke til kommentar

enklest:

start maskinen, trykk "DEL" gjentatte ganger for og komme til standard system BIOS (F2 ved Dell maskiner)

her inne, finner du det som heter "reset configuration" eller lignende, og trykker. !

BIOS blir da satt til standard instillinger, det du må sjekke er at boot sekvensen er riktig, og at harddisken finnes av hovedkortet.

Lenke til kommentar
enklest:

start maskinen, trykk "DEL" gjentatte ganger for og komme til standard system BIOS (F2 ved Dell maskiner)

her inne, finner du det som heter "reset configuration" eller lignende, og trykker. !

BIOS blir da satt til standard instillinger, det du må sjekke er at boot sekvensen er riktig, og at harddisken finnes av hovedkortet.

8325099[/snapback]

eg har ikke forandret noe i biosen. det eneste jeg har gjort er eg hadde noen fil i en IDE hdd som var 80gb og eg koblet den i pcen og tok ut filene til min hdd (sata2) og tok den vekk...

så etter det får eg den meldingen...

og fra den dagen eg kjøpte min pc som eg selv koblet, så biosen tar lang tid å starte før pcen starter. :(

Lenke til kommentar

og du slo av maskinen mellom hver gang du koblet til og fra harddisken?

dobbelsjekk alikevel at BIOS har SATA disken din som primary master og først boot device.

Systemer emd delt IDE/SATA har somregel 2 boot sekvens områder, en der du velger hvilken harddisk som er sjef, og en der du velger enheter dvs CD-rom, harddisk, zipdrive og slikt.

Lenke til kommentar

dobbelsjekk alikevel at BIOS har SATA disken din som primary master og først boot device.

Systemer emd delt IDE/SATA har somregel 2 boot sekvens områder, en der du velger hvilken harddisk som er sjef, og en der du velger enheter dvs CD-rom, harddisk, zipdrive og slikt.

8325171[/snapback]

ja eg slo av maskinen helt fra stikkontakten. og har sjekket i bios og eg tror at min samsun sata2 står på slave..skal skjekke :)

forresten eg har opdattert biosen t den siste v. :)

Lenke til kommentar

8325171[/snapback]

eg så i biosen og det sto følgende:

primary IDE master: CDROM

primary IDE slave: not detected

Therd IDE master: samsun sata hdd

hvordan skal jeg bytte primary ide master fra cdrom til sata?

jeg trykket interpå den og d går nesten ikke å bytte den t sata.:(

takk

Lenke til kommentar
står nedest på siden, noen BIOS'er som i DELL bruker D og E, mens andre bruker + og -...les nederst så ser du det.

8325444[/snapback]

takk

eg bare lekte litt med biosen og så rundt så eg har disabled SATA/RAID.

eg gikk i advanced->onboard devices configuration->JMicron SATA/RAID BOOTROM.

den var enabled og eg tok den på desable. så den iriterende meldingen er vekke nå.

men primary ide master e fortsatt cdrom og primary ide slave e not detected og therd ide master e samsung sata.

gjør det noe om de e sånn? eller e det grunnen at min bios tar lang tid å starte?

takk :)

Lenke til kommentar
kan være det er årsaken til at den er treig, den søker først igjennom samtlige IDE kanaler, for så og søke igjennom SATA kanaler.

har du oppdatert BIOS'en?

8325956[/snapback]

jepp...

men når eg oppdaterte biosen og restartet så biosen tok 10 sekunder å starte opp..og det var bare 2 ganger, så nå tar biosen ca 1 min å starte. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...