Gå til innhold

Vista vil ha drivere til 3 SATA-disker

Anbefalte innlegg

Nylig lagt inn Vista Ultimate fra scratch, og har aktivert.

Under installasjon var kun min Raptor-disk tilkoblet, så den ikke skulle få en annen stasjonbokstav pga andre disker tilkoblet osv. Installasjon gikk fint, men da jeg koblet til de 3 andre SATA-diskene mine spør Vista etter driver til disse ved hver oppstart, og enkelte ganger dukker de ikke opp i Min datamaskin heller, kun i diskmgmt.

Jeg har lagt inn nForce-drivere, som også innebærer integrerte SATA-kontroller på chipset, til ingen nytte.

Samtlige disker er formatert i NTFS under XP pro, og som standard disker, ikke dynamiske.

Noen andre som har vært borte i samme problemstilling? Jeg har googlet og søkt i forumet så godt jeg kan uten å finne noen med samme problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kontrollere da, i device manager, hvilken driver bruker Vista for Raptor disken.

Hvis de andre tre diskene er tilkoplet på samme kontroller som raptor, så er det å prøve å oppdatere drivere , under device manager.

Hvis ikke diskene er på den samme kontroller, så må du nok oppdatere drivere igjen, enten med automatisk eller med å henvise manuelt til drivere.

Og da tenker drivere til kontrolleren.

Det kan være behov at du sletter manuelt, entries i register, frakople og tilkople disken igjen, one by one)

Du nevner litt om dymamiske disker.

Vær obs, at ikke bare dynamiske volumer kan få problemer i Vista, men logiske stasjoner og, som var etablert under XP.

Logiske stasjoner i extended partisjoner, vil kunne leses/skrives i Vista, men skulle du slette et volume (1 av 2 eller 3), så du kan ikke opprette dem igjen.

Lenke til kommentar

Raptoren har alltid fungert i Vista uten driverforespørsel, og den står med Microsoft-signet driver fra C:\Windows\System32\drivers-mappen.

Ved hver oppstart av maskinen spretter de tre andre diskene opp som "trenger driver". hvis jeg da trykker "Spør meg om dette senere" legger de seg normalt under Diskstasjoner i Enhetsbehandling, der de har samme drivere som Raptor-disken, men ikke oppført som Microsoft-signert.

De er alle tilkoblet sammekontroller (innebygd nVidia nForce4 SATA 300), Silicon Image-kontroller på hovedkort er disablet i BIOS.

Nå skal jeg forsøke å slette partisjon for å så formatere en av diskene fullstendig, og se om det gjør noe med oppførselen. Hvis det hjelper for denne ene disken må jeg vel bare flytte rundt på data til alle 3 disker er slettet og formatert. Hvis det hjelper vet jeg virkelig ikke.

Dynamiske volumer har jeg holdt meg langt unna, har bare hørt om flere ulemper enn fordeler ved det.

Lenke til kommentar

Ja, du kan prøve med en disk som du sier, og la Vista installere egen driver, eller at du installerer driver fra Nvidia med XP sp2 kompatibilitet under egenskaper.

Men det er ikke helt riktig å operere med div. drivere under samme kontoller.

Jeg hadde nok prøvd å la systemet installere drivere automatisk , eller installere Nvidia som standard for alle.

Du kan selfølgelig prøve å kople til silikon kontroller og, slik at du kan sammenligne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...