EivindK Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Som nevnt i en tidligere post, jobber jeg for øyeblikket med en eksamens forberedelse hjemme oppgave, hvorav jeg håper noen barmhertige sjeler er villige til å gi meg en hjelpende hånd og noen gode forslag og råd... Oppgaven består hovedskelig av å sette opp et nettverk for en mindre bedrift, en bedrift som har 14 ansatte i Trondheim og 13 ansatte i Stavanger. Det er da min jobb å sette opp et nettverk både for de ansatte i hver avdeling, samt en god og sikker mulighet til å veksle informasjon mellom de to avdelingene. Planen er å bruke en dedikert linje, et leid samband, som blir sørget for av internett leverandøren. Begge avdelingene har også adgang til alminnelig internett. Slik jeg har planlagt det: hver avdeling består av en dedikert server (altså en PC som kun blir brukt til å sørge for at nettverket går som det skal) som blir styrt av en administrator, en switch hvor alle bruker PCene blir koblet sammen med serveren, en printer som er koblet til switchen, et modem som er koblet til en router hvorav routeren enten blir koblet direkte inn i switchen eller serveren. Jeg prøver nå å finne ut de nødvendige hardware spesifikasjonene for nettverket. Dype beskrivelser av hver enkelt PC er ikke nødvendig, men derimor er det essensielt å spesifisere hvilke nettverkskort og nettverks kabler man bruker, og helst router og switch, samt hvorfor. Hvor langt fra hverandre disse PCene er i forhold til hverandre og switchen blir dessverre ikke oppgitt, men jeg regner med at all hardware er relativt nærme hveranadre. Kom gjerne med spesifikke modell forslag til hva som bør brukes. Jeg holder fingrene krysset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå