Gjest redd Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Hvis for eksempel jeg var blitt gravid nå, ville jeg jo selvsakt tatt abort. Men hva gjør man for å få tatt det? Si at jeg er alderen 15 år, skal jeg bare gå inn på sykehuset og spørre i resepsjonen om veiledning? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Snakker vel med fastlegen din. |ninjaedit| http://www.ung.no/art/?id=129&shw=GRAVIDITET Endret 7. april 2007 av Allfather Lenke til kommentar
Stubbekropp Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Man føder. Mens om sagt; Gå til fastlegen din og spør, eller kanskje ungdomshelsesak om du har det i nærhetern Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 hør på Allfather, en vis gammel...mann ... Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Er du under 16, så kan du ikke gjøre det med mindre foreldrene dine vet om det og "godkjenner" det. Men med en gang du er over 16 kan du bestemme selv, og det er ingen andre enn deg selv og helsepersonellet som trenger å vite noe. De to enkleste måtene er å enten få deg en legetime, eller dra på helsestasjon for ungdom dersom du har en i nærheten. Så forteller de deg hvordan du går frem for å ta abort på sykehuset. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 oi. da ville jeg bare løyet og sagt jeg var 16. . om det går tenk hvor kipt det må være å fortelle foreldrene sine det Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Er man gammel nok til å bestemme over liv og død, så bør man være moden nok til å kunne forsvare dette standpunktet ovenfor sine foreldre. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 I Norge foregår aborter normalt (og heldigvis) på sykehus, ikke i snuskete klinikker. Og på sykehus må du ha personnummer for å bli behandlet. Så du kan nok ikke lyve på alderen. Dog gis legene anledning til å fravike foreldrenes informasjonsrett dersom "særlige grunner taler mot det". Særlige grunner er ikke at det er flaut eller at de kan bli sinte, men man kan tenke seg at en tenåringsgraviditet kan skape alvorlige konflikter eller konsekvenser mellom jenta og foreldrene. For eksempel kan sterkt religiøse familier tenkes å prøve å hindre aborten. Med slike tilfelle som unntak, vil jeg nok tro at det alltid er bedre å si fra. Ikke noe er verre enn å bære på en sånn hemmelighet helt alene, uten at omgivelsene forstår hvorfor og kan ta hensyn til det. De aller fleste foreldre vil støtte sine barn i en slik situasjon, selv om de kanskje reagerer med pekefingermoralisering først. Det er ellers ingen skam å bli tenåringsmor i dagens samfunn. Og vi har meget gode støtteordninger her i Norge. Ikke dermed sagt at jeg anbefaler 15-åringer å få barn, men abort er ikke eneste løsningen. Geir Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg tror at foreldrene dine (trådstarters) vil bli oppriktig glad hvis du forteller de om graviditeten din. De vil høre på deg og støtte deg uansett hvilket valg du tar. Muligheten for at de blir sint er til stede, men jeg tror det er mest redsel... og at det vil gå over. Lenke til kommentar
cErfik Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 I Norge foregår aborter normalt (og heldigvis) på sykehus, ikke i snuskete klinikker. Og på sykehus må du ha personnummer for å bli behandlet. Så du kan nok ikke lyve på alderen. Dog gis legene anledning til å fravike foreldrenes informasjonsrett dersom "særlige grunner taler mot det". Særlige grunner er ikke at det er flaut eller at de kan bli sinte, men man kan tenke seg at en tenåringsgraviditet kan skape alvorlige konflikter eller konsekvenser mellom jenta og foreldrene. For eksempel kan sterkt religiøse familier tenkes å prøve å hindre aborten. Med slike tilfelle som unntak, vil jeg nok tro at det alltid er bedre å si fra. Ikke noe er verre enn å bære på en sånn hemmelighet helt alene, uten at omgivelsene forstår hvorfor og kan ta hensyn til det. De aller fleste foreldre vil støtte sine barn i en slik situasjon, selv om de kanskje reagerer med pekefingermoralisering først. Det er ellers ingen skam å bli tenåringsmor i dagens samfunn. Og vi har meget gode støtteordninger her i Norge. Ikke dermed sagt at jeg anbefaler 15-åringer å få barn, men abort er ikke eneste løsningen. Geir 8325845[/snapback] Kloke ord og mye informasjon. Men er nok ikke lett og være tenåringsmor, mye du mister og går glipp av vil jeg tro. Men hva man gjør i en sånn situasjon som trådstarter er i er det den som er gravid som må bestemme hva du vil osv... Lenke til kommentar
X-Mode Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 kjenner ein såm var 15 og tok abort...og legen sa ikke noe til foreldrene...men jenta sa det selv i etertid da.. Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg nekter å tro at mange 15-åringer blir gode mødre, de blir avhengige av foreldrene, og det kan ødelegge mye for familien. Det er mye stress med en baby, spesielt for alenemødre. Er du moden nok til å kunne ha sex, burde du også være ansvarlig nok til å bruke prevensjon om en baby ikke er ønskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå