Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hva gjør man om man er blitt gravid?

Gjest redd

Anbefalte innlegg

Hvis for eksempel jeg var blitt gravid nå, ville jeg jo selvsakt tatt abort.

Men hva gjør man for å få tatt det?

Si at jeg er alderen 15 år, skal jeg bare gå inn på sykehuset og spørre i resepsjonen om veiledning? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du under 16, så kan du ikke gjøre det med mindre foreldrene dine vet om det og "godkjenner" det. Men med en gang du er over 16 kan du bestemme selv, og det er ingen andre enn deg selv og helsepersonellet som trenger å vite noe.

De to enkleste måtene er å enten få deg en legetime, eller dra på helsestasjon for ungdom dersom du har en i nærheten. Så forteller de deg hvordan du går frem for å ta abort på sykehuset.

Lenke til kommentar

I Norge foregår aborter normalt (og heldigvis) på sykehus, ikke i snuskete klinikker. Og på sykehus må du ha personnummer for å bli behandlet. Så du kan nok ikke lyve på alderen. Dog gis legene anledning til å fravike foreldrenes informasjonsrett dersom "særlige grunner taler mot det". Særlige grunner er ikke at det er flaut eller at de kan bli sinte, men man kan tenke seg at en tenåringsgraviditet kan skape alvorlige konflikter eller konsekvenser mellom jenta og foreldrene. For eksempel kan sterkt religiøse familier tenkes å prøve å hindre aborten.

Med slike tilfelle som unntak, vil jeg nok tro at det alltid er bedre å si fra. Ikke noe er verre enn å bære på en sånn hemmelighet helt alene, uten at omgivelsene forstår hvorfor og kan ta hensyn til det. De aller fleste foreldre vil støtte sine barn i en slik situasjon, selv om de kanskje reagerer med pekefingermoralisering først.

Det er ellers ingen skam å bli tenåringsmor i dagens samfunn. Og vi har meget gode støtteordninger her i Norge. Ikke dermed sagt at jeg anbefaler 15-åringer å få barn, men abort er ikke eneste løsningen.

Geir :)

Lenke til kommentar
I Norge foregår aborter normalt (og heldigvis) på sykehus, ikke i snuskete klinikker. Og på sykehus må du ha personnummer for å bli behandlet. Så du kan nok ikke lyve på alderen. Dog gis legene anledning til å fravike foreldrenes informasjonsrett dersom "særlige grunner taler mot det". Særlige grunner er ikke at det er flaut eller at de kan bli sinte, men man kan tenke seg at en tenåringsgraviditet kan skape alvorlige konflikter eller konsekvenser mellom jenta og foreldrene. For eksempel kan sterkt religiøse familier tenkes å prøve å hindre aborten.

Med slike tilfelle som unntak, vil jeg nok tro at det alltid er bedre å si fra. Ikke noe er verre enn å bære på en sånn hemmelighet helt alene, uten at omgivelsene forstår hvorfor og kan ta hensyn til det. De aller fleste foreldre vil støtte sine barn i en slik situasjon, selv om de kanskje reagerer med pekefingermoralisering først.

Det er ellers ingen skam å bli tenåringsmor i dagens samfunn. Og vi har meget gode støtteordninger her i Norge. Ikke dermed sagt at jeg anbefaler 15-åringer å få barn, men abort er ikke eneste løsningen.

Geir :)

8325845[/snapback]

Kloke ord og mye informasjon. Men er nok ikke lett og være tenåringsmor, mye du mister og går glipp av vil jeg tro.

Men hva man gjør i en sånn situasjon som trådstarter er i er det den som er gravid som må bestemme hva du vil osv...

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at mange 15-åringer blir gode mødre, de blir avhengige av foreldrene, og det kan ødelegge mye for familien. Det er mye stress med en baby, spesielt for alenemødre. Er du moden nok til å kunne ha sex, burde du også være ansvarlig nok til å bruke prevensjon om en baby ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...