Jumpern Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg har lenge lurt på hvor lang en jordingskabel må være. Er det noe maks-mål på hvor lang en slik kabel må/skal være? Kan det være skadelig hvis denne kabelen er for lang? snakker da om mere enn 1.5 2. meter.... På noen biler er det jo som kjent vanskelig å finne et godt jordingspunkt i bagasjerommet. Derfor har jeg lagt jordingen min til sikkerhetselefestet under setene bak. Er dette bra eller dårlig? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Lengden har ikke så mye å si så lenge tverrsnittet er på plass. Selefestet er gull Lenke til kommentar
Jumpern Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Jepp jepp....har funket for meg i mange år nå.... Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg trakk 25^2 jord helt frem til batteriet. Da slipper jeg overgangsmotstand i alle plateskøyter og forskjellige legeringer i karosseriet. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg trakk 25^2 jord helt frem til batteriet. Da slipper jeg overgangsmotstand i alle plateskøyter og forskjellige legeringer i karosseriet. 8335832[/snapback] Det er ikke anbefalt å koble jordingen til batteriet sin jording! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg trakk 25^2 jord helt frem til batteriet. Da slipper jeg overgangsmotstand i alle plateskøyter og forskjellige legeringer i karosseriet. 8335832[/snapback] Det er ikke anbefalt å koble jordingen til batteriet sin jording! 8336951[/snapback] Hvorfor? Jord er jord, samme tingen uansett hvor det kobles, bare at jo nærmere batteriet, jo mindre spenningstap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jord er jord uansett. Det er bedre å jorde med en kort kabel til chassis i bagasjerommet enn å legge en lang jordkabel fra bagasjerommet til batteriet i motorrommet. Chassis gir deg langt mer enn 25 kv uansett! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det kommer helt an på hvor god koblingen man lager er, og hvor god koblingen tilbake fra chassis til batteriet er. Fordelen med å legge jordkabel helt frem til batteriet er at man slipper spenningsfall i koblingene mellom chassis. Det skal ikke veldig mye rust til i koblingen mot chassis før spenningsfallet blir for høyt. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) dobbeltpost..... Endret 9. april 2007 av wazzza Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg trakk 25^2 jord helt frem til batteriet. Da slipper jeg overgangsmotstand i alle plateskøyter og forskjellige legeringer i karosseriet. 8335832[/snapback] Det er ikke anbefalt å koble jordingen til batteriet sin jording! 8336951[/snapback] Hvorfor skal ett chassis med X-antall plateskøyter og forskjellige legeringer være bedre enn en solid kabel helt fram til batteriet? Jeg bare spør. Se for deg følgende: Du legger en kabel rett fra forsterkeren til batteriet. Da har du to (tre) steder en kan få spenningsfall. 1. kobling på forsterker 2. kobling på batteri 3 tap i kabel Ved å koble til chassis ex. beltefeste: 1. kobling i forsterker 2. kobling til chassis 3. tap i plateskøyter som kan være punktsveiset sammen 4. tap i legeringer 5 tap i kobling i chassis i motorrommet 6. tap i kobling på batteri. Med mitt beskjedne anlegg blir dette bare teoretisk, men for folk med helt absurde anlegg og enorme strømtrekk blir det tap over hele linja her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå