Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang. jordingskabel


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvor lang en jordingskabel må være. Er det noe maks-mål på hvor lang en slik kabel må/skal være? Kan det være skadelig hvis denne kabelen er for lang? snakker da om mere enn 1.5 2. meter....

 

På noen biler er det jo som kjent vanskelig å finne et godt jordingspunkt i bagasjerommet. Derfor har jeg lagt jordingen min til sikkerhetselefestet under setene bak. Er dette bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trakk 25^2 jord helt frem til batteriet. Da slipper jeg overgangsmotstand i alle plateskøyter og forskjellige legeringer i karosseriet.

8335832[/snapback]

 

 

Det er ikke anbefalt å koble jordingen til batteriet sin jording!

8336951[/snapback]

Hvorfor? Jord er jord, samme tingen uansett hvor det kobles, bare at jo nærmere batteriet, jo mindre spenningstap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jord er jord uansett. Det er bedre å jorde med en kort kabel til chassis i bagasjerommet enn å legge en lang jordkabel fra bagasjerommet til batteriet i motorrommet. Chassis gir deg langt mer enn 25 kv uansett!

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor god koblingen man lager er, og hvor god koblingen tilbake fra chassis til batteriet er. Fordelen med å legge jordkabel helt frem til batteriet er at man slipper spenningsfall i koblingene mellom chassis. Det skal ikke veldig mye rust til i koblingen mot chassis før spenningsfallet blir for høyt.

Lenke til kommentar
Jeg trakk 25^2 jord helt frem til batteriet. Da slipper jeg overgangsmotstand i alle plateskøyter og forskjellige legeringer i karosseriet.

8335832[/snapback]

 

 

Det er ikke anbefalt å koble jordingen til batteriet sin jording!

8336951[/snapback]

 

 

Hvorfor skal ett chassis med X-antall plateskøyter og forskjellige legeringer være bedre enn en solid kabel helt fram til batteriet? Jeg bare spør.

 

Se for deg følgende: Du legger en kabel rett fra forsterkeren til batteriet. Da har du to (tre) steder en kan få spenningsfall.

 

1. kobling på forsterker

2. kobling på batteri

3 tap i kabel

 

Ved å koble til chassis ex. beltefeste:

 

1. kobling i forsterker

2. kobling til chassis

3. tap i plateskøyter som kan være punktsveiset sammen

4. tap i legeringer

5 tap i kobling i chassis i motorrommet

6. tap i kobling på batteri.

 

Med mitt beskjedne anlegg blir dette bare teoretisk, men for folk med helt absurde anlegg og enorme strømtrekk blir det tap over hele linja her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...