Gå til innhold

Norges lengste ord?

Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm ... Eg såg på eit eller anna program på TV for nokre år sidan.

Det dei sa var det lengste ordet var:

Forsyningsdepartementlisensformulartrykkerisalgsorganisasjonsunderassistentstillingen.

Vore artig å søkt på den jobben! Fått fin tittel. :D

Endret av Riotguy
Lenke til kommentar

Nå fins det jo ikke noe forsyningsdepartement, iallfall ikke i Norge, og da fins det nok ikke noen lisensformulartrykkerisalgsorganisasjonsunderassistentstilling heller. Sant å si tror jeg heller ikke det fins noen trykkerier som utelukkende trykker lisensformularer, og slett ingen salgsorganisasjoner som selger slike trykkerier.

Som nevnt tidligere i denne tråden er det ingen sak å sette sammen endeløse ord, men spesielt interessant er det ikke. Det er reelle lange ord man er ute etter, ikke oppkonstruerte.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Særdeles produktiv morfologi gir oss muligheten til å lage så lange ord vi bare gidder på norsk. Derfor er det ikke så overvettes spennende med "overbuljongterningpakkmesterassistent", da man alltids kan lage "overbuljongterningpakkmesterassistentkone", eller for den saks skyld "overbuljongterningpakkmesterassistentkonebanker osv. ad nauseam. Litt moro kan det være å finne ut av lange slike ord som faktisk er i bruk, men egentlig synes jeg det er mest interessant med ord som består av en rot alene. "Onomatopoetikon" kunne vært et slikt, men siden det er et fremmedord er jeg litt i tvil.

Lenke til kommentar

Jeg ble fortalt av en venn av meg at Norges lengste ord var:

Høyesteretts-justitiarius-parkeringsplass-parkometer. (Bindestrek mellom orda for å gjøre det litt mer leservennlig.)

Kanskje jeg ikke skulle stole på at det er sant ,da. :\

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Altså, så lenge vi får en viss mening med ordet kan du jo bruke så mange substantiv du bare gidder da.

Elektromekaniskmedarbeiderassistent(etc..)

8324468[/snapback]

Dette ordet skrives med mellomrom: Elektromekanisk medarbeiderassistent.

Google mener at dette er norges lengste, reistrerte ord: Minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparatur (60)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparatur (62) er et apparat som brukes til å måle avstanden mellom partiklene i et krystallisk stoff. På andreplass har vi antagelig vis... 

Hentet fra wiki..

Mer her

8324676[/snapback]

Hm, hva må jeg studere for å få lov til å bruke et slikt instrument?

Redigert: Dette er vel en meningsløs diskusjon så lenge sammensatte ord tillates?

Minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparaturstativ...

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

Om hadde du tatt deg bryet med å lese et par innlegg lenger opp i tråden, hadde du også visst hvem som sang den. For øvrig lages og pakkes buljongterninger maskinelt, så det ordet finnes neppe andre steder enn i sangen.

Er ellers enig med Sherra i at dette er en meningsløs diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...