Windkin Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Overbuljongterningpakkemesterassistent! Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det lengste ordet jeg kunne før jeg oppdaget denne tråden var: Prøveløslatelsesbetingelsene Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Lengste norske sammensatte ord: karbondioksidbrannslukningsapparatutsprøytningsdysebruksanvisningvedlegginnholdsfortegnelsene Endret 9. april 2007 av Eivicious Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Altså, det lengste norske ordet er Onomatopoetikon. Alle de andre ordene er jo sammensatt av flere ord. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Altså, det lengste norske ordet er Onomatopoetikon. Alle de andre ordene er jo sammensatt av flere ord. 8342330[/snapback] Høyesterettsjustitiarius er vel lenger? Lenke til kommentar
Phallus_Impudicus Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Sitat: Det lengste registrerte norske ordet er fylkestrafikksikkerhetsutvalgssekreteriatslederfunksjonene (58 tegn). Det er typisk titler, og navn på maskiner og kroppslige funksjoner som kommer opp på listen over lange ord. For eksempel: Minoritetsbærerdiffusjonskoeffisientsmålingsapparatur. Dette er en maskin som står på laboratoriumet til FFI som brukes til å måle avstanden mellom atomene i et krystallisk stoff. Og når man er inne på det: Angstskrik, det ordet med flest konsonanter etter hverandre, 7 stykker. Saueøyeeier, det ordet med flest vokaler etter hverandre, 9 stykker. Kilde: http://www.quarky.net/?s=asktomas Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Altså, det lengste norske ordet er Onomatopoetikon. Alle de andre ordene er jo sammensatt av flere ord. 8342330[/snapback] Høyesterettsjustitiarius er vel lenger? 8345073[/snapback] Det er ikke ett ord da... Det er sammensatt av flere. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Altså, det lengste norske ordet er Onomatopoetikon. Alle de andre ordene er jo sammensatt av flere ord. 8342330[/snapback] Høyesterettsjustitiarius er vel lenger? 8345073[/snapback] Det er ikke ett ord da... Det er sammensatt av flere. 8345180[/snapback] Nei det er ett ord..... Lenke til kommentar
Footy Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Altså, det lengste norske ordet er Onomatopoetikon. Alle de andre ordene er jo sammensatt av flere ord. 8342330[/snapback] Høyesterettsjustitiarius er vel lenger? 8345073[/snapback] Det er ikke ett ord da... Det er sammensatt av flere. 8345180[/snapback] Nei det er ett ord..... 8345264[/snapback] ja, det er et ord. Men det er sammensatt av flere.. Hva det er snakk om her er at "Onomatopoetikon" er det lengste single ordet... ikke byggd opp av flere Lenke til kommentar
Huni Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 På ungdomsskolen var det "juletrefotpåsetterassistentlærling" som var det lengste ordet... Lenke til kommentar
Namek Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Står minoritetsbærerdiffusjonskoeffisientsmålingsapparatur i guiness rekord bok.. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Nei det er ett ord..... 8345264[/snapback] ja, det er et ord. Men det er sammensatt av flere.. Hva det er snakk om her er at "Onomatopoetikon" er det lengste single ordet... ikke byggd opp av flere 8345437[/snapback] Riktig. Høyeste|retts|justitiarius Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 ETT ord. Ok. Lammelår er et ord, men er sammensatt av to, samme med tunfiskbiter osv. Så lenge ordet har en betydning er det vel ett ord Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Is (2) Smaker godt og er kaldt og fuktig :!: Ellers så ble jeg imponert over at det var ord som var så langt at jeg ikke giddet å lese engang Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Flyttes fra OT-baren og til Språk-delen av forumet. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Lengste norske sammensatte ord: karbondioksidbrannslukningsapparatutsprøytningsdysebruksanvisningvedlegginnholdsfortegnelsene 8342073[/snapback] Dette er ikke noe ord. Du kan ikke si verken "dysebruksanvisning", "bruksanvisningvedlegg" eller "vedlegginnhold", og jeg er sterkt i tvil om "brannslukningsapparatutsprøytningsdyse" også. Nå er jeg sterk motstander av særskriving og har ikke noe imot lange ord, men likevel ville jeg ikke trukket sammen mer enn dette: "Innholdsfortegnelsene i vedlegget til bruksanvisningen for utsprøytningsdysen på et karbondioksidbrannslukningsapparat" Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Fins det ikke flere andre tråder om dette? Dagens ungdom kan vel ikke lenger sette sammen ord? "Multiplikasjons tabellen" var jo en gang i tiden ett langt et. 8325635[/snapback] ... og det er det fortsatt. 8326154[/snapback] Ja, hadde de enda visst det, så. 8326163[/snapback] Det er ikke bare ungdommer som orddeler, skal jeg si deg. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Trådstarter skrev ikke noe om at ordet ikke skulle være sammensatt. Hvorvidt onomatopoietikon virkelig er det lengste ikke sammensatte norske ordet aner jeg ikke, men det er uvesentlig i og med at mange (sammensatte) ord er lengre. Enkelte her har moret seg med å sette sammen mer eller mindre tåpelige ord av betydelig lengde, men det kan jo hvem som helst få til, og det er vel heller ikke det trådstarter var ute etter. Så la oss være en smule seriøse og prøve å finne det eksisterende norske ordet som er lengst, sammensatt eller ikke. Og med eksisterende mener jeg at ordet må finnes i en anerkjent ordbok eller et leksikon. Den som finner aktuelle laaaaange ord, bør da helst oppgi kilde. Endret 14. april 2007 av Rocambole2 Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Og med eksisterende mener jeg at ordet må finnes i en anerkjent ordbok eller et leksikon. 8383600[/snapback] Enig! Høyesterettsjustitiarius er det beste kortet! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Det lengste ordet må da være smile. Det er en mil mellom s-en og e-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå