Gå til innhold

Norges lengste ord?


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat:

 

Det lengste registrerte norske ordet er fylkestrafikksikkerhetsutvalgssekreteriatslederfunksjonene (58 tegn).

Det er typisk titler, og navn på maskiner og kroppslige funksjoner som kommer opp på listen over lange ord. For eksempel: Minoritetsbærerdiffusjonskoeffisientsmålingsapparatur. Dette er en maskin som står på laboratoriumet til FFI som brukes til å måle avstanden mellom atomene i et krystallisk stoff.

 

Og når man er inne på det:

Angstskrik, det ordet med flest konsonanter etter hverandre, 7 stykker.

Saueøyeeier, det ordet med flest vokaler etter hverandre, 9 stykker.

 

Kilde: http://www.quarky.net/?s=asktomas

Lenke til kommentar
Altså, det lengste norske ordet er Onomatopoetikon. Alle de andre ordene er jo sammensatt av flere ord.

8342330[/snapback]

 

Høyesterettsjustitiarius er vel lenger?

8345073[/snapback]

 

Det er ikke ett ord da... Det er sammensatt av flere.

8345180[/snapback]

 

Nei det er ett ord.....

8345264[/snapback]

 

ja, det er et ord. Men det er sammensatt av flere..

Hva det er snakk om her er at "Onomatopoetikon" er det lengste single ordet... ikke byggd opp av flere

Lenke til kommentar
Lengste norske sammensatte ord:

 

karbondioksidbrannslukningsapparatutsprøytningsdysebruksanvisningvedlegginnholdsfortegnelsene

 

:)

8342073[/snapback]

Dette er ikke noe ord. Du kan ikke si verken "dysebruksanvisning", "bruksanvisningvedlegg" eller "vedlegginnhold", og jeg er sterkt i tvil om "brannslukningsapparatutsprøytningsdyse" også.

 

Nå er jeg sterk motstander av særskriving og har ikke noe imot lange ord, men likevel ville jeg ikke trukket sammen mer enn dette:

"Innholdsfortegnelsene i vedlegget til bruksanvisningen for utsprøytningsdysen på et karbondioksidbrannslukningsapparat"

Lenke til kommentar

Fins det ikke flere andre tråder om dette?

Dagens ungdom kan vel ikke lenger sette sammen ord?

"Multiplikasjons tabellen" var jo en gang i tiden ett langt et.

8325635[/snapback]

 

... og det er det fortsatt.

8326154[/snapback]

 

Ja, hadde de enda visst det, så. :roll:

8326163[/snapback]

Det er ikke bare ungdommer som orddeler, skal jeg si deg.

Lenke til kommentar

Trådstarter skrev ikke noe om at ordet ikke skulle være sammensatt. Hvorvidt onomatopoietikon virkelig er det lengste ikke sammensatte norske ordet aner jeg ikke, men det er uvesentlig i og med at mange (sammensatte) ord er lengre. Enkelte her har moret seg med å sette sammen mer eller mindre tåpelige ord av betydelig lengde, men det kan jo hvem som helst få til, og det er vel heller ikke det trådstarter var ute etter. Så la oss være en smule seriøse og prøve å finne det eksisterende norske ordet som er lengst, sammensatt eller ikke. Og med eksisterende mener jeg at ordet må finnes i en anerkjent ordbok eller et leksikon. Den som finner aktuelle laaaaange ord, bør da helst oppgi kilde.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...