Gå til innhold

Hvem har skylden ?


thorau

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
post-126631-1175935459_thumb.jpgBle påkjørt i et kryss i går, bilen som kjørte på meg kom fra høyre - men traff meg på felgen bak. Bakhjulet mitt er flyttet ca 2 cm innover....

 

Hvem har skylden ? (vanlig høyreregel gjelder)

8324330[/snapback]

 

Tja, delt skyld kanskje? Han hadde kanskje forkjørsrett,

men ingen har forkjørsplikt. Han må jo ha sett deg.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstod det, så var du bil A, og skulle oppover.

 

Reglene er veldig klare. Du har vikeplikt, og du vil mest trolig få all skyld.

Jeg syns at reglene er ukloke her.

 

Men jeg har tidligere erfaring om dette. Der var det en bil som kom i ganske høy fart fra høyre, og sjåføren var en helt nyerfaren, og han fulgte ikke med i trafikken, og han så meg ikke før han traff meg. Det eneste han hadde trengt, var å bremse litt ned for å ungått det hele.

 

Men jeg fikk likevel all skyld, uansett om jeg hadde vitner som så episoden, og de mente at den andre bilen hadde skyld.

 

Har man vikeplikt fra bilen til høyre, som kommer man ikke unna det uansett.

Derfor lar jeg oftest være å kjøre veier med høyreregel :p

Lenke til kommentar

Jeg mener du kan håpe på delt skyld, siden han treffer deg såpass langt bak. Her er det rimilig klart at han burde ha hatt god til å stoppe. Mulig det er slik som de andre sier, at du får skylden, men det synes jeg høres rart ut. Om du måtte ha stoppet der du sto pga kø f.eks, ville han fått skylden...

 

Men jeg har heldigvis aldri havnet i en slik situasjon, selv om jeg har brutt høyreregelen :blush: Mange er veldig flinke og smidige i trafikken. Han som krasjet i deg var sikkert en regelrytter. :thumbdown:;)

Lenke til kommentar

Etter min mening burde bil A ha stoppet opp og ventet til at bil B hadde passert siden dette var i grenseland. Er man i grenseland for å bryte høyreregel = stopp for å være på den sikre siden. Men ut fra bildene virker det som om bil B har for stor fart, for han burde virkelig ha klart å stoppe i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Var borte i samme situasjon som dette for noen år tilbake (satt på med en kamerat).

Hadde vikeplikt fra høyre, plutselig så smeller det i bakskjermen. Treffpunktet var nesten identisk med hvordan det ser ut på tegningen din.

forikringsselskapet kom da med følgende uttalelse og standpunkt i saken:

Siden bilen fra høyre traff så langt bak som det den gjorde ble bilen fra høyre satt skyldig i ulykken. Bilen som kjørte forbi krysset hadde riktig nok vikeplikt, men kunne ikke lastes for ulykken da bilen allerede var "forbi" eller igjennom krysset.

Lenke til kommentar
Var borte i samme situasjon som dette for noen år tilbake (satt på med en kamerat).

Hadde vikeplikt fra høyre, plutselig så smeller det i bakskjermen. Treffpunktet var nesten identisk med hvordan det ser ut på tegningen din.

forikringsselskapet kom da med følgende uttalelse og standpunkt i saken:

Siden bilen fra høyre traff så langt bak som det den gjorde ble bilen fra høyre satt skyldig i ulykken. Bilen som kjørte forbi krysset hadde riktig nok vikeplikt, men kunne ikke lastes for ulykken da bilen allerede var "forbi" eller igjennom krysset.

8340941[/snapback]

 

Det syns jeg var en veldig rar avgjørelse.

Bil A har brudd vikeplikten. Og i regelverket har det ingen ting å si om skaden skjer på forskjerm eller bakskjerm.

 

Det var det svaret jeg fikk for noen år siden. Men selvsagt burde ikke bil B ha noen særlig god samvittighet.

Lenke til kommentar

Bil A har skylden. Fram mot slike kryss skal det ikke kjøres fortere enn 40 km/t og føreren skal være oppmerksom og klar til å stoppe dersom det skulle komme en bil fra høyre. Bil A skulle kjørt slik at bil B verken ble forstyrret eller hindret av kjøringen til bil A.

 

Dette er det som står i reglene ihvertfall.. Mulig skylden kan vris på en annen måte dersom bil B kjørt uforsvarlig, eller det var et veldig uoversiktlig kryss.

Lenke til kommentar
Hva betyr "delt" skyld i praksis. At begge må betale egenandel og mister bonus ?

I så fall er det vel den beste situasjonen for forsikringselskapet(ne) ?

8367635[/snapback]

 

Delt skyld betyr vel egentlig at begge må betal egenandel og mister bonus ja...

Hvis de to har samme forsikringsselskap så er dette gull for de...

Lenke til kommentar
post-126631-1175935459_thumb.jpgBle påkjørt i et kryss i går, bilen som kjørte på meg kom fra høyre - men traff meg på felgen bak. Bakhjulet mitt er flyttet ca 2 cm innover....

 

Hvem har skylden ? (vanlig høyreregel gjelder)

8324330[/snapback]

 

Kommer ann på om du hadde vikeplikt fra høyre. Hadde du det, er det du som får skylden. Hadde du rukket litt lengre fram, slik at han hadde truffet deg bak, så får han skylda.

Hadde du ikke vikeplikt fra høyre så er det hans skyld uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...