Gå til innhold

Hva menes med at Jesus døde for oss?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det at Gud er allvitende, betyr vel ikke at vi ikke kan ha fri vilje vel? Og om noen har ment at det innebærer at Han vet ALT som kommer til å skje, så javel.. det kan ikke jeg uttale meg om for det vet jeg ikke..

8473035[/snapback]

Selvfølgelig innebærer det det, hvis ikke hadde han jo ikke vært allvitende.

Lenke til kommentar
Det at Gud er allvitende, betyr vel ikke at vi ikke kan ha fri vilje vel?

8473035[/snapback]

Hvis Gud vet hvilke valg vi skal ta på forhånd, hvordan kan vi ha fri vilje da?

8473055[/snapback]

Ja, les resten av innlegget mitt :) Jeg har ikke noen anelse om han vet alt på forhånd, for jeg har ikke prata med Han.. Men det jeg "vet" i mitt hjerte er at han er roten til alt godt..

Lenke til kommentar
Det at Gud er allvitende, betyr vel ikke at vi ikke kan ha fri vilje vel? Og om noen har ment at det innebærer at Han vet ALT som kommer til å skje, så javel.. det kan ikke jeg uttale meg om for det vet jeg ikke..

8473035[/snapback]

Selvfølgelig innebærer det det, hvis ikke hadde han jo ikke vært allvitende.

8473057[/snapback]

Ok, hvis du mener det så er jo det greit :yes: jeg vet som sagt ikke om Han kan forutsi våre handlinger...

Lenke til kommentar
Ja, les resten av innlegget mitt :)  Jeg har ikke noen anelse om han vet alt på forhånd, for jeg har ikke prata med Han.. Men det jeg "vet" i mitt hjerte er at han er roten til alt godt..

8473567[/snapback]

Og alt vondt, hipp hurra.

8473573[/snapback]

Ja, der er jeg uenig,, mennesker sine handlinger er roten til alt vondt, som sagt, fri vilje...

Lenke til kommentar

Ja, men er ikke dette mennesketolket og denne skriften og bibelen er menneskeskrevet da? nei, jeg kan dessverre ikke gå etter hvordan noen mennesker har tolket bibelen, som igjen er skrevet av mennesker...

blir som å ikke gå og se på en film du har gledet deg til å se fordi filmkritikeren gir filmen terningkast 1 ....

I mitt hjerte er Gud alt som er godt, og det vonde er menneske skapt...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hvordan vet du at det er "Gud" (altså den kristne gud) du opplever hvis du ikke setter din lit til Bibelen?

Red.: Kan du være en engel og fjerne bildet fra sitatet ditt? Det tar opp så mye plass, skjønner du.

8473767[/snapback]

haha, "kan du være en engel" den likte jeg godt du :!: :thumbup:

Jo, jeg har valgt å ta det jeg vil ha ut fra bibelen og gjøre det om til min egen tro. Jeg har feks problemer med å svelge noen av historiene i bibelen der Gud blir omtalt slik som i Sodoma og Gomorra historien.. Men hva vet jeg, jeg var ikke der da det skjedde... Kall det selektiv tro eller hva du vil :)

Men det jeg vet er at Han som sagt er det gode i livet her på jorden.. Men jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv..

Mulig noe tror jeg lever på en rosa sky, men sånn føler jeg det og er ingenting som kan rokke ved den, for den har jeg brukt laaaang tid på å oppdage :)

Lenke til kommentar
Mulig noe tror jeg lever på en rosa sky, men sånn føler jeg det

8473849[/snapback]

"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact than a drunken man is happier than a sober one." - H. L. Mencken.

Forstår jeg det rett om du bruker religionen som et middel for å føle deg bra, og at sannheten ikke betyr noe? Siden du samtidig sier at "hva som er rett for meg, ikke nødvendigvis er rett for deg" osv.?

Lenke til kommentar
Jo, jeg har valgt å ta det jeg vil ha ut fra bibelen og gjøre det om til min egen tro. Jeg har feks problemer med å svelge noen av historiene i bibelen der Gud blir omtalt slik som i Sodoma og Gomorra historien.. Men hva vet jeg, jeg var ikke der da det skjedde... Kall det selektiv tro eller hva du vil :)

Men det jeg vet er at Han som sagt  er det gode i livet her på jorden.. Men jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv..

Mulig noe tror jeg lever på en rosa sky, men sånn føler jeg det og er ingenting som kan rokke ved den, for den har jeg brukt laaaang tid på å oppdage :)

8473849[/snapback]

Bare en ting. Ikke at du ikke skal få tro det du vil, jeg synes troen din virker ganske fornuftig, men du er ikke kristen (statskirkekristen). Likevel velger du å åpent kalle deg det, støtte opp under organisasjoner (som ikke fremmer din tro), og ellers drive hykleri på høyt nivå. Kanskje du liker å kalle deg det pga felleskap med andre kristne, hva vet jeg, men det er like fullt hykleri. Det er i stor grad det som driver fram den kristne maskin i dag. Så og si alle jeg kjenner som kaller seg kristne vegrer seg fra å si at de tror Jesus var Gud, eller at bibelen stemmer på noe vis. Det er ganske enkelt slik at når man en gang har vokst opp med kristendommen overalt er det det enkleste å strekke seg etter. Om flere åpnet øynene og innså at de var teister og ikke mer, så tror jeg vi hadde vært fri for mange dogmer.

Meld deg ut av statskirka, finn deg i at du ikke er kristen, og slå deg til ro med din egen tro.

Ble litt rant, og kan være jeg ikke har lest postene dine nøye nok, men var nettopp i en ganske opphetet diskusjon om akkurat dette så måtte bare slippe det ut.

Du får beklage om jeg har misforstått noe :D

Lenke til kommentar
.

Meld deg ut av statskirka, finn deg i at du ikke er kristen, og slå deg til ro med din egen tro.

Ble litt rant, og kan være jeg ikke har lest postene dine nøye nok, men var nettopp i en ganske opphetet diskusjon om akkurat dette så måtte bare slippe det ut.

Du får beklage om jeg har misforstått noe  :D

8474058[/snapback]

hehe, skal prøve å ikke misforstå deg så godt jeg kan :) jeg kan jo begynne med å si at jeg kaller meg kristen fordi jeg tror på Gud, men om jeg er kristen nok siden jeg ikke går i kirka når andre kristne går, syns jeg ingen andre kan dømme. HVerken andre kristne eller ateister etc. Ikke vår oppgave å dømme noen syns jeg da, vi lever på samme planet og har like mye verdi alle og enhver.

Jeg er medlem av statskirken og kommer aldri til å melde meg ut, men jeg bruker vel kirken mere som symbolikk på min tro enn ett sted der jeg går og ber.. jeg har med meg kirka og alt som har med Gud og gjøre i hverdagen min selvom jeg ikke er der fyskisk.

Litt ironisk siden det virkelige navnet mitt betyr "hun som dømmer" måtte bare ha med den :p

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Av og til, så møter man helt fantastiske personligheter, folk som er så snille, greie, hjelpsomme og støttende. Mange har sikkert møtt slike folk. Nå ser ikke jeg på meg selv som en slik kar som bare er snill og grei, så derfor reagerer jeg når jeg møter slike folk. Men til poenget, hvis disse folkene som er sånn ble skapt av gud, og gud er god, hvor mye godere må ikke han være da? Jeg fatter det egentlig ikke. Han må jo være jævli god da. Men likevel har jeg en følelse av at gud ikke fins i det hele tatt. Alle tingene som skjer i verden, får meg til å tvile. :nei:

En annen ting; Hvorfor er det så mange fellestrekk mellom verdensreligionene? De fleste har en gud som står over dem og de fleste har en djevel, om ikke en djevel, så en undergrunn. Noe slår meg at religionene har spredd seg og bare har vært et maktsentrum som har blitt brukt mot menneskeheten. En eller annen måte må jo denne fellesnevneren ha spredd seg til alle verdens sivilisasjoner.

Ok OnTopic: Hva menes med at jesus døde for oss? Det vet jeg ikke, men jeg vet at det ikke betyr at han ble hengt fysisk på et kors. Det er helt absurd, det har ingen hensikt i det hele tatt. Dette er noe som må tolkes, men jeg har ikke det fnugg anelse hva det kan bety.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...