Melisma Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jeg har alltid hatt problemer med og skjønne hva folk har ment når de sier "Jesus døde for oss". Hva betyr dette? jeg forstår bare ikke hva det innebærer og vil veldig gjerne skjønne det bedre Lenke til kommentar
CSM Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 At han døde for våre synders skyld. For den som tror på sånt mambo-jambo Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 7. april 2007 Forfatter Del Skrevet 7. april 2007 Men hva betyr det? at han døde for våre synder, hvorfor måtte han dø for at vi skulle bli tilgitt da? har hørt den frasen mange ganger, men har ikke fått noen ordentlig utdypt svar på det.. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Jesus døde for dine forfedres, dine barns og dine synder, ut livet ditt. slikt jeg tolker bibelen, så er du automatisk blitt tilgitt alleredet da, men det skader ikke og be en prest om tilgivelse for dine synder på dødsleiet, eller skrive noe i testamentet om at en prest skal tilgi syndene dine. Lenke til kommentar
.sere Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 men det skader ikke og be en prest om tilgivelse for dine synder på dødsleiet, eller skrive noe i testamentet om at en prest skal tilgi syndene dine. 8324731[/snapback] Og så skal katolikker helst skrifte før høytider for å 'rense' seg. Holdt det ikke med at Jesus døde for oss? Jeg skjønner heller ikke dette. Ei heller ikke etter en prest forklarte det for meg. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 men det skader ikke og be en prest om tilgivelse for dine synder på dødsleiet, eller skrive noe i testamentet om at en prest skal tilgi syndene dine. 8324731[/snapback] Og så skal katolikker helst skrifte før høytider for å 'rense' seg. Holdt det ikke med at Jesus døde for oss? Jeg skjønner heller ikke dette. Ei heller ikke etter en prest forklarte det for meg. 8324812[/snapback] Jeg er ikke kristen, så det kan hende jeg har misforstått, men slik jeg har forstått det mener katolikkene at man må skrifte før man kan bli tilgitt mens protestanter og andre mener at det holder at en angrer oppriktig og ber om tilgivelse. Lenke til kommentar
.sere Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg er ikke kristen, så det kan hende jeg har misforstått, men slik jeg har forstått det mener katolikkene at man må skrifte før man kan bli tilgitt mens protestanter og andre mener at det holder at en angrer oppriktig og ber om tilgivelse. 8325814[/snapback] Jo, det stemmer. Katolikkene skal ikke motta nattverden hvis de har begått en alvorlig synd. Men likevel... hva er vitsen når Jesus allerede har dødd for deres synders skyld? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jesus døde for at vi skal slippe å bli straffet for våre synder ved f.eks. dødsstraff. At uansett hva vi gjør, så kommer vi til himmelen, hvis vi selv vil.. Sikkert derfor superkristne USA bruker henrettelse som straff... wait... doesn't make sense. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jesus døde for at vi skal slippe å bli straffet for våre synder ved f.eks. dødsstraff. At uansett hva vi gjør, så kommer vi til himmelen, hvis vi selv vil.. Sikkert derfor superkristne USA bruker henrettelse som straff... wait... doesn't make sense. 8333812[/snapback] Hva om jeg er homofil da ? Lenke til kommentar
radier999 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Gud tar i mot det akkurat som du er! Det eneste du trenger og gjøre er og bekjenne din tro med din munn og tro i hjerte ditt, da blir du frelst! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hvorfor stiller biografien hans homofile i et meget negativt lys da? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg mener at man ikke skal ta alt i bibelen så pokkers bokstavelig. I så fall hadde vi fortsatt steina folk. Sier bibelen egentlig at homofili er direkte galt? I så fall, vil jeg ikke påstå at Jesus er eksluderende, heller selve religionen kristendommen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jesus er visstnok Gud selv. Likevel snakker Jesus om seg selv i tredjeperson. Han bønnfaller seg selv om å slippe denne byrden. Har Gud spaltet personlighetsforstyrrelse? Og hvorfor må Gud sende seg selv til jorden? Kan han ikke bare bestemme seg for at all synd er tilgitt uten slikt tull? Er han ikke allmektig? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Jesus er visstnok Gud selv. Likevel snakker Jesus om seg selv i tredjeperson. Han bønnfaller seg selv om å slippe denne byrden. Har Gud spaltet personlighetsforstyrrelse? Og hvorfor må Gud sende seg selv til jorden? Kan han ikke bare bestemme seg for at all synd er tilgitt uten slikt tull? Er han ikke allmektig? 8347393[/snapback] Jesus er en del av treenigheten: Gud, Faderen. Gud, Sønnen. Gud, Den hellige ånd. Dette er inne nødvendigvis en og samme entitet, men enige er de i alle fall. Du må også tenke på at Gud lever i evigheten og at det ikke nødvendigvis er slik der som det er her, spesielt i og med at det ikke finnes kjødelig fysikk der. Hvorfor måtte Jesus komme til jorden? For å få folk til å forstå. Gud er allmektig, han kan selvfølgelig fjerne alt vondt og tvinge folk til å tro på han, men det ville være diktatur. Gud vil ha frivillig kjærlighet. Ekte kjærlighet. Alt som er vondt i verden er menneskeskapt. Tenk for eksempel på hvis du har en lærer som er kjempesnill og grei. Denne læreren gjør alt han kan for å hjelpe deg. Det er en lærer du får respekt for, fordi du føler det er riktig. En annen lærer hyler og skriker til deg og dine medelever om at dere snart må begynne med skolearbeid, smilemusklene til denne læreren er ikke blitt tatt i bruk siden den tyske okupasjonen. Dette er en lærer du får respekt for, fordi du ikke tør noe annet. Jeg mener at man ikke skal ta alt i bibelen så pokkers bokstavelig. I så fall hadde vi fortsatt steina folk. Sier bibelen egentlig at homofili er direkte galt? I så fall, vil jeg ikke påstå at Jesus er eksluderende, heller selve religionen kristendommen. 8335287[/snapback] Det ville åpenbart være hyklersk om Gud mente at homofile var dårlige mennesker. Det at det kan tolkes til at det står slikt i bibelen skyldes tolkninger og oversettelser over tid. Det står vel egentlig om barnemishandling. At en mann ikke skal ligge med et ungt menneske, slik han ville ligge med en kvinne. Endret 25. april 2007 av SnittLeif Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Du må også tenke på at Gud lever i evigheten og at det ikke nødvendigvis er slik der som det er her, spesielt i og med at det ikke finnes kjødelig fysikk der. Hvor er evigheten? Gud er allmektig, han kan selvfølgelig fjerne alt vondt og tvinge folk til å tro på han, men det ville være diktatur. Gud vil ha frivillig kjærlighet. Ekte kjærlighet. Alt som er vondt i verden er menneskeskapt. ...og hvem skapte mennesket? Det står vel egentlig om barnemishandling. At en mann ikke skal ligge med et ungt menneske, slik han ville ligge med en kvinne.8466824[/snapback] :!: Forklar Sodoma og Gomorra, da. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Du må også tenke på at Gud lever i evigheten og at det ikke nødvendigvis er slik der som det er her, spesielt i og med at det ikke finnes kjødelig fysikk der. Hvor er evigheten? Gud er allmektig, han kan selvfølgelig fjerne alt vondt og tvinge folk til å tro på han, men det ville være diktatur. Gud vil ha frivillig kjærlighet. Ekte kjærlighet. Alt som er vondt i verden er menneskeskapt. ...og hvem skapte mennesket? Det står vel egentlig om barnemishandling. At en mann ikke skal ligge med et ungt menneske, slik han ville ligge med en kvinne.8466824[/snapback] :!: Forklar Sodoma og Gomorra, da. 8467080[/snapback] Spør du meg som meg eller spør du meg fra et kristent synspunkt. Hvis fra meg: Jeg vet ikke, men jeg liker å tro verden er mer enn hva vi tror. Hvis fra et kristen synspunkt: Evigheten er det evige. Det vi ikke kan oppleve i de former vi er nå. Mennesket ble skapt med fri vilje av Gud. Hva er det å forklare om Sodoma og Gomorra? Det er vel som resten av de bibelske tekstene. Tolk deg fram til din egen betydning og vær fornøyd med det. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Spør du meg som meg eller spør du meg fra et kristent synspunkt. Jeg trodde du representerte et kristent synspunkt, men jeg tror jeg skjønner hvor du står nå. Hvis fra meg: Jeg vet ikke, men jeg liker å tro verden er mer enn hva vi tror. Ok. Hvis fra et kristen synspunkt: Evigheten er det evige. Det vi ikke kan oppleve i de former vi er nå. Det er det som ofte skjer med diskusjoner av denne arten: Gud eller evigheten eller himmelen eller hvasomhelst blir definert ut av den menneskelige forståelseshorisont, men likevel forventes det at vi skal ha en mening om det og leve etter tanken (som vi ikke har) om det. Mennesket ble skapt med fri vilje av Gud. Det er en evig diskusjon. Kondensert: Hvordan kan en gud være allmektig og allvitende, og samtidig avstå fra å kunne gjøre alt eller vite alt? Hva er det å forklare om Sodoma og Gomorra? Det er vel som resten av de bibelske tekstene. Tolk deg fram til din egen betydning og vær fornøyd med det.8467437[/snapback] Min tolking er at det finnes rasjonelle, enkle forklaringer på det som står i bibelen, og at dersom det finnes en gud, er han på ingen måte sånn som bibelen beskriver. Men jeg tror egentlig ikke det finnes noen gud. Sodoma og Gomorra fordømmer absolutt ikke barnemisbruk, men eksplisitt homofili og annen "skamløs" levnet. Se her, særlig vers 4-8. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hva er det å forklare om Sodoma og Gomorra? Det er vel som resten av de bibelske tekstene. Tolk deg fram til din egen betydning og vær fornøyd med det. 8467437[/snapback] Så det spiller absolutt ingen rolle hva Gud egentlig mente når han fikk boken sin skrevet? Jeg tolker det slik: Vafler er godt, særlig med nugatti på. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg har alltid hatt problemer med og skjønne hva folk har ment når de sier "Jesus døde for oss". Hva betyr dette?8324314[/snapback] Dette er egentlig et veldig godt spørsmål, og jeg stiller meg det samme hver gang noen tar det opp. La meg gå gjennom dette sammen med deg, skritt for skritt. 1. Gud er allmektig og allvitende. Det vil si at han kan få til alt, og han vet alt, fortid, nåtid og fremtid. 2. Han skaper alt. Det vil si universet, alt vi kan tenke oss og ikke kan tenke oss - en ufattlig oppgave for et menneske. Og han skaper alt, vel vitende om alt, fortid, nåtid og fremtid. 3. Derfor vet han at mennesket kommer til å spise frukten i Edens hage, og han vet at han må straffe alle mennesker for det han visste at kom til å skje. Men han gjør det likevel. 4. Etter hvert angrer (sic) gud på skaperverket (noe ironisk, siden han er allvitende), og dreper alle mennesker, bortsett fra fra nudisten og fylliken Moses m. fam. Men han er allvitende, så han vet at dette ikke hjelper. 5. Etter ca 2 000 år finner han det igjen nødvendig å ofre til seg selv, så han sender seg selv (jesus) ned på jorden for å ofre seg selv til seg selv for at han selv skal bli glad igjen. (what?) Så: Jesus (altså gud) dør på korset for at gud skal bli glad i menneskene igjen. Og videre: Syndefallet blir ofte beskrevet som skamfølelse, dødelighet og "fri vilje". 1. Betyr dette at fri vilje er en straff? 2. Betyr dette at den straffen gud egentlig innførte, nemlig at kvinnen skal føde i smerte, og at mannen skal arbeide på marken (og at slangen skal "spise støv" og krype på buken), ikke kommer til å bli avviklet? Selv om jesus tok på seg syndene våre? Jeg er enig med deg, Melisma, jeg fatter heller ikke hvordan jesus kan ha dødd "for oss". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå