Gå til innhold

Hva slags red. prog. bruker proffene?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at det er lagt en sticky post om videoredigeringsprogrammer (som forøvrig var strålende!). Men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva de proffeste av de proffe bruker?

Og mens vi er igang, hva er best av Adobe Premiere Pro 2.0 og Avid Xpress Pro?

Andak :)

Endret av Andak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva de proffeste av de proffe bruker?

I dei fleste tilfelle, anten eit eller anna system frå Avid eller Final Cut Pro.

Og mens vi er igang, hva er best av Adobe Premiere Pro 2.0 og Avid Xpress Pro?
For deg, det du synst er best. Dårleg svar, eg veit, men begge er gode program som kan gjere ein god jobb. PPro er kanskje litt lettare å lære seg, men Xpress Pro skal vere ekstremt effektivt når ein fyrst kan det.
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sendte mail til TV2 og hørte, her er svar jeg fikk tilbake.. de som er nysgjerrige :)

Hei igjen Anders!

Inne på TV 2-huset i Oslo og Bergen benytter vi et system som heter Quantel. Det er spesiallaget for større TV-hus med store muligheter for å dele videofiler mellom et uendelig antall brukere. Du kan se mer om det på www.quantel.com

Når vi er ute på reise, enten i Norge eller ute i verden generelt, benytter vi vanlige PC laptoper med Avid Xpress HD PRO. Dette er et verktøy som gir oss det vi trenger, og mer til når vi er ute på farten.

Adobe Premiere Pro er også et svært godt alternativ til Avid.

Tok noen dager før jeg fikk svar, men de svarte på det jeg var ute etter :thumbup:

Andak

Lenke til kommentar

sats på pinnacle eller noe du så slipper du å lære så sykt mye og laste ned en piratkopi for å redigere filmene dine ;) Resultatet blir ofte ganske likt for nybegynnere, og du sparer enormt med tid på å lære deg ett program du nesten ikke kommer til å bruke (med mindre du skal studere emdia på en skole som bruker det programmet, men da hadde du vel ikke spurt).

Lenke til kommentar
sats på pinnacle eller noe du så slipper du å lære så sykt mye og laste ned en piratkopi for å redigere filmene dine ;) Resultatet blir ofte ganske likt for nybegynnere, og du sparer enormt med tid på å lære deg ett program du nesten ikke kommer til å bruke (med mindre du skal studere emdia på en skole som bruker det programmet, men da hadde du vel ikke spurt).

8371259[/snapback]

Hvorfor det? Man kan da få billigere light-versjoner av Premiere f.eks. Det er ikke så fryktelig vanskelig å lære seg, og man kan jo like gjerne bruke tid på å sette seg inn i noe som er litt proffere enn Pinnacle Studio (jeg regner med det var dette du mente). Pinnacle Studio funker egentlig ikke til annet enn klipping, hvis man da ikke kun er ute etter å lage helt enkle hjemmevideoer.

Jo tidligere man lærer de tyngre programmene, jo enklere blir det å sette seg inn i tunge systemer seinere i jobb- og skolesammenheng.

Det er nå ihvertfall mitt tips.

Lenke til kommentar

Enig med det som står beskrevet i tråden her. Dersom du vil bruke det som dem bruker profesjonelt i arbeidslivet, lærer du deg Avid eller Final Cut Pro. Av de to vil jeg si Final Cut Pro gir mest for pengene. Avid er veldig nazi på at formatene skal være dems eget og er generelt ganske ukompatibelt med andre programmer.

Man vil gjerne høre at det programmet man selv bruker er det "beste", men klisjéen er naturligvis sann: Det spiller ingen verdens trille hva du bruker slags program. Kan du ett kan du alle. Eller du kan sette deg raskt inn (max 3 dager) inn i hvordan det andre programmet fungerer.

Lykke til.

Lenke til kommentar

På pc:

Avid Xpress, Mediacomposer samt DS nitris. I tillegg har man rene fargekorrigerings systemer, feks. Symphony.

Dette er ofte koblet opp mot Avid sine egne Lagringsløsninger så flere kan jobbe med samme prosjekter.

Quantel har jeg ikke mye kjennskap til, men er vel noe ala Avid.

Ellers lager Grassvalley/Canopus mye programvare/løsninger for redigering.

Finnes vel noen få som bruker Premiere, Vegas og Liquid av de mindre selskapene.

Mac:

Avid, men kun software for Hardwaren til avid støtter ikke mac, Xpress og MediaComposer.

Finalcut med tilhørende programmer i studiopakka. Apple har og kjøpt ett firma som heter Silicon color om jeg ikke husker feil som lager fargekorrieringsystem, blir spennende å se hva Apple gjør ut av det oppkjøpet og Finalcut på NAB.

TV2 bruker som de skriver selv Quantel og vet at Nyhets avdelingen hos NRK i oslo bruker det samme. Ellers disponerer vel Nrk det meste, Quantel, FCP og Avid. Mener jeg har sett noe Avid hos tv2 ut over de laptopene, men de skulle over på Quantel til slutt.

Av produselskapene så er det vel en god mix av Avid og FCP.

Fordelen med Avid er jo GUI, altså ett grensesnitt som er rimlig likt uansett om du sitter på en laptop og Xpress og redigerer litt skolearbeid eller du jobber med ukomprimert 4k i ds nitris som med hardware har en STYGG prislapp(type feit tysk luksusbil..). Man kan altså orientere seg med enkelhet oppover i Avid verden om man lærer seg basic ting i Xpress. Men avid er altså kjent for å være litt sære, dyrt og litt bratt læringskurve. Men er og noe av det mest stabile og effektive man kan redigere i, samt at de har ett bombesikkert mediamanagment system.

FCP derimot er det mange som havner på pga. læringskurve og pris. Kjenner ikke veldig godt til FCP da jeg bruker Avid selv.

Så skal man lære seg noe for bruk feks. til jobb senere på pc så er vel Avid verdt å lære seg, om man bruker pc vel og merke.

Det er ikke noe som heter "best", smak og behag du får gjort alt med FCP som du kan med Avid sine programmer.

Lenke til kommentar

Avid er regnet som bransjestandard ihvertfall i filmindustrien.

Går filmskole nå og kan med hånda på hjertet si at jeg savnet Final Cut usaklig mye, men gleder meg til den dagen jeg mestrer Avid (om den dagen kommer)

Helt enkelt: søker du jobb og kan avid, mens andre som søker er mestre på final cut, får du jobben.

Lenke til kommentar
Helt enkelt: søker du jobb og kan avid, mens andre som søker er mestre på final cut, får du jobben.

8397832[/snapback]

Kommer vel strengt tatt ann på hva dem bruker der du søker...hjelper "lite" å kjenne både FCP og Avid ut og inn om det er Quantel dem bruker....

Har planer om å være stødig både i FCP og Avid generellt, da er man bra dekka med tanke på jobb.

Lenke til kommentar
Ekke sikker på om Quantel er et rendyrket videoprogram program.

Tror de bruker det til deling og klipping av filer innenfor TV2 eller noe sånt.

8399580[/snapback]

Quantel er en stor levrandør hele spekteret for film og tv, ink. systemene for nyhetsprod de bruker hos nrk i oslo.

Fram til Apple kom med sin finalcut server var vel Quantel en av få store konkurrenter til Avid med tanke på at det er en hel workflow de leverer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

8397832[/snapback]

Meget drøy påstand. Økonomi vil for mange være en god grunn til å søke Final Cut-operatører. Mens en Avid Adrenalin HD fort koster opp mot 400k, kan du få et meget (dog ikke like) kraftig Final Cut-system til rundt 100k.

Når det gjelder de store offline-verktøyene, så er egentlig Avid, FCP og Quantel det eneste som gjelder i proffsammenheng. Premiere, Vegas osv mangler rett og slett en del funksjoner for å kunne brukes som hovedverktøy i en proff setting.

Lenke til kommentar

Det Avid, Quantel og FCP har som alle semiproff verktøyene mangler er biten for å håndtere media managment. Nå som Apple kom med finalcut server har dem og gitt Avid sikkelig konkurranse på det området, for det var hva Avid var konger på Media Managment som FUNKER i større arbeidsgrupper med titalls terrabyte med data.

Pr. idag er det stort sett som nevnt av flere her nå Avid, Quantel eller FCP det jobbes i, både Nrk og tv2 er brukere av alle systemene.

Tv2 bruker FCP til promo biten, Quantel til nyheter og Avid til dokumentar mener jeg at jeg leste i video4 sitt magasin.

Apple stjeler stadig markedsandeler i alle deler av markedet, mens andre sverger til Avid. Sånn vil det nok alltid være.

Du får uansett valg gjort jobben uavhengig om det er avid, apple eller quantel du jobber med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...