Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen vil ikke ha hardisken min

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en harddisk fra Multicom av typen Western Digital S-ata 400gb når den var på salg for 899 kr.

Men når jeg skulle kople den inn kom ikke windows loading lenger en til svart skjerm med en progress bar som vanlig men den kom liksom aldri lengre så begynte den å lage noen tikke lyder..

Skal jeg sende den inn igjen eller har jeg gjort noe galt?

BTW har 2 IDE hardisker fra før av hvist det har noe å si.

den ble koblet opp på rett måte med strøm osv.. men om den trenger å være master elns.. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis ikke pcen din vil ha hardisken, så ikke gi den til den.

seriøst;

er den nye disken sata eller IDE den og?

edit: har du satt jumperene riktig? i forhold til slave og master?

Eksempel: her er den på slave! http://www.hiroinc.com/Harddrive/hd2.jpg

Master, dvs det er disken du skal ha operativsystemet på, og slave er der du har filmer osv osv på..

Endret av paix
Lenke til kommentar

SATA-harddisker har ofte en jumper for å sette ned hastigheten fra 300 til 150. Hvis ditt hovedkort ikke støtter 300 kan det være nødvendig å sette ned harddiskens hastighet. Sjekk også boot-rekkefølgen satt i BIOS (forstår det slik at operativsystemet er på en av IDE-harddiskene).

Lenke til kommentar

Gjør det enkelt å greit. ta ut Jumpern. Da skal den ikke ha noen hindring noen plass. Om jeg ikke husker 100% (Gidder ikke sjekke), så har jeg bare jumper på 1 av mine 7 disker som er kobla til i maskina. Det er OS disken som har Jumper. Ellers har ingen av de andre det. Har 2 IDE Disker og 5 S-ATA disker kobla til nå. Vet ikke helt hvordan det er på den disken du har, men på Samsung diskene som jeg har, så er det slik at hvis man setter Jumpern til Slave så får den mindre kapasitet. Hvis du derimot tar ut jumpern så får den full kapasitet igjen.

Kanskje det er der den stopper?

Lenke til kommentar

okay på den nye harddisken er det ikke noen jumpere (S-ata)

men på de to gamle er det master på den ene og slave på den andre (begge to IDE)

helt til venstre på disken er Sata Power til kobling så er det en Serial Data tilkobling så er det de vanlige jumper stiftene så vanlig strøm kontankt..

Så jeg skal ikke ha jumper i noen av de?

Så bare strøm og sata kontakten skal være tilkoblet? ingen jumpere eller whatsoever?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...