Gå til innhold

2 bilder fra i år.

mclp-

Anbefalte innlegg

post-58147-1175904493_thumb.jpg

Dette bildet tok jeg i oslo for en stund siden.. Solgte bildet for 4000,- 2 dager etterpå som gummitrykk.

ca 60x34cm på trykket.

post-58147-1175904557_thumb.jpg

Dette bildet er no shit jeg slang sammen på 2 timer. Ei blondie på skolen.

Båmerket i ansiktet ser mye bedre ut på trykk, ikke så svart :\

50x70cm på trykket.

Merk at skjermen min er nogelunde fucked up, så kontrastene kan være litt shitty.

Men det er kun på webversjonen. Utskriftene er perfekte.

Endret av mclp-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litejk:

Det skal ikke forestille det, det er ekte blod. Griseblod. Så jo.. Blod renner slik i snøen :p

Navitas87:

Bilde nr 1 er ikke skeivt i forhold til kantsteinene nederst på bildet. Å det er det som er hele poenget.

Marius olsen:

Gummitrykk er enkelt nok at du har et negativ (lage selv) du maler så på et akvarellark, å legger negativet over malingen. Kjør den så i ca 20 minutter under et UV lys, Så kommer bildet frem bak malingen.

Det er utrolig flott, å utrolig enkelt.

Å 4000,- er ikke mye. Folk som driver med kunst eller "kunst" krever jo fra 6-50000,- for et bilde. (mye høyere noen ganger også.

Endret av mclp-
Lenke til kommentar

Det er jo det som ødelegger salget til de som vil tjene penger da.

Har du dårlige bilder, så er det jo ett fett.

Men om du leverer topp teknisk perfekte bilder, så ødelegger du for oss som vil leve av å selge bilder.

Grunnene til det er:

1. Om du leverer bra bilder for 500,- så tjener ikke de som har andre bra bilder penger.

2. En annen ulempe er at du ødelegger for deg selv. Du selger bilder for 500,-. greit nok det, men si om 2-5 år, når du også har blitt tha shit å vil leve av å selge bilder (som man egentlig aldri gjør uansett) så vil ikke folk kjøpe av deg om du stiger i pris. Fordi de regner med at du fortsatt leverer knall bra bilder til en rimelig penge.

Jeg bruker heller aldri JapanFoto, her er alt utstyret i boks på rommet mitt.

Det er derfor prisene skal være høye. En skriver som skriver opp til A0 er DYR i drift. Gummitrykk er også dyrt, så er det MYE jobb.

Tenk litt på oss som ofrer mye penger på det her.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg, men om man skal ta 4k for et bilde så bør det være BRA!

Noe jeg ikke syns ditt bilde var, verken idè eller teknisk. (Jeg vet du har nevnt dårlig skjerm kalibrering så den er grei)

Nå er ikke bildene mine noe bra heller så jeg tviler på at jeg ødelegger noe for noen.

Selv syns jeg det er skammelig å svare 4k om noen spør hva et bilde koster. Da er det bedre å opplyse om dette ved en prislapp eller sign med pris.

Og de som har valgt å leve av å selge bilder bør også gjøre en så god jobb at de som tar lite for et bilde blir utkonkurert. Det er veldig få som levere av dette, og det er av en grunn.

Jeg kan heller ikke se for meg at man tjener stort på løssalg, men at det er på oppdrag pengene "håves" inn.

Lenke til kommentar
Ikke misforstå meg, men om man skal ta 4k for et bilde så bør det være BRA!

Noe jeg ikke syns ditt bilde var, verken idè eller teknisk. (Jeg vet du har nevnt dårlig skjerm kalibrering så den er grei)

8328126[/snapback]

1. Om du ikke har konstruktiv kritikk å komme med, så bør du ikke skrive så mye mer. Du sier bildet mitt er dårlig. Greit nok, jeg takler da det jeg, men du sier ikke hvorfor. Hva er dårlig med det tekniske og hva er dårlig med idéen? Det som er saken er at for det første så solgte jeg det som gummitrykk, å ingen fotografi. Detaljer, skarphet og fokus har ikke så mye å si når man lager gummitrykk. Og når du sier idéen er dårlig, så er det en smule kjepphøyt å si, siden du ikke aner hva idéen eller historien bak bildet er.

Nå er ikke bildene mine noe bra heller så jeg tviler på at jeg ødelegger noe for noen.

Selv syns jeg det er skammelig å svare 4k om noen spør hva et bilde koster. Da er det bedre å opplyse om dette ved en prislapp eller sign med pris.

8328126[/snapback]

2. Du syntes nok det er skammelig å si du skal ha 4000,- for et bilde, men det har vel litt mer å si på selvtilliten. Om du møter riktige folk, som gir deg en oppgave, du sier du skal ha 4k for jobben, å det er mer eller mindre en (under) normalpris på et bilde. Pluss at du skal ha penger for jobben.

Og de som har valgt å leve av å selge bilder bør også gjøre en så god jobb at de som tar lite for et bilde blir utkonkurert. Det er veldig få som levere av dette, og det er av en grunn.

Jeg kan heller ikke se for meg at man tjener stort på løssalg, men at det er på oppdrag pengene "håves" inn.

8328126[/snapback]

De som velger å leve av å selge bilder må jobbe ved siden av, fordi andre amatører og proffer selger bildene sine langt under prisen enn det de burde. Jeg sier ikke man tjente fett før, for det aner jeg ikke noe om. Men min erfaring, etter flere samtaler med de "større" fotografene så sier de at vi som er amatører tar alt for lite for bildene våre å ødelegger større salg.

Når det gjelder gummitrykk, så er det lettere å selge på løssalg, oppdrag tjener man også penger på, men det kommer jo seff helt ann på hvilke du jobber for på hva lønna sier.

Jeg sier ikke jeg er proff, men når jeg virkelig får solgt et bilde for 4000,- så kan det ikke akkurat være dårlig. Det er ikke slik at alt skal være perfekt hele tiden. Historien bak bildet er jo 50% av betydningen.

Lenke til kommentar

Følger det med en tekst til bildet siden du sier bildet er bare 50% av salget?

Jeg vet ikke hva gummitrykk er, eller hva bildet ville gått for om det hadde vært et normalt fotografi, noe som spiller en viktig rolle for hva det er verdt.

Ikke ta dette personlig, for det er det ikke, men personlig så ville jeg ikke brukt penger på dette bildet. En kar som sitter med et trekkspill og en skål penger forran seg, er alene ikke noe spesielt, og jeg likte heller ikke kontrasten og bildet ble for grovt/mørkt.

Jeg har sett uttalige bilder i kategorien gatefotografi som jeg mener er bedre på alle måter.

Ikke bli sur for det er bare mitt syn på hva det er verdt.

Folk som lever av fotografi har ikke en jobb på siden, de lever av å fotografere.

Det at enkelte tar mindre betalt for bilder er det samme som Rema holder på forran Bakeren. Rema selger mange fler brød til lav pris enn det bakeren gjør.

Canon selger optikken sin billigere enn Nikon de også, er det slik at vi skal være forbannet på Canon fordi de ødelegger markedet?

Det blir for teit. Hold det for dere selv, det er fri handel i Norge.

På den andre siden likte jeg det andre bilde mye bedre, men det ble for mye tomrom.

Lenke til kommentar

Hehe - han med trekkspillet tok jeg bilde av tidligere idag (foran ved veien 'opp til' slottet, ikke sant?)

Synes bilde #2 var tøft - likte 'luften' øverst - den bidrar til å øke inntrykket av at hun har falt ned.

Når det gjelder pris for bilder så er det jo helt opp til hver enkelt å si hva de vil ha, på samme måte som det er opp til kjøper å vurdere om det er verdt prisen. Har selv solgt en håndfull bilder de siste månedene, og da til minst 1250,- og opp til 2500,- pr stk.

Personlig ville jeg aldri solgt et bilde for noen hundrelapper - delvis fordi det er litt jobb og kostnader forbundet med det (skriver ut enten selv på Epson R2400 eller betaler en del når jeg trenger større formater - så det er en del mer jobb (men også mye mer kontroll med kvaliteten og dermed resultatet) enn å bare sende vekk til noen andre hvor man ikke har 100% kontroll på prosessen), og delvis fordi jeg selv faktisk synes bildene er verdt mer.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Marius:

Det er ikke det at jeg blir sur fordi du ikke liker bildet mitt, vi ser forskjellig alle sammen på et bilde.

Eneste jeg blir irritert på er holdningen din, at du langer ut at du ikke liker bilder pga det tekniske er dårlig, idéen er dårlig. Uten å ha noe grunnlag (du nevner det hvertfall ikke) Bildet er 80% teknisk perfekt (untatt kontrastene grunnet denne satans skjermen:P) og idéen er akkurat under den sjangeren den skulle være.

Nonsens:

Det stemmer, Trekkspillduden fra åoslåo, er en stund siden jeg tok det da.

Det gikk rimelig fort også. Blir stresset av mange folk ^^

"Personlig ville jeg aldri solgt et bilde for noen hundrelapper - delvis fordi det er litt jobb og kostnader forbundet med det (skriver ut enten selv på Epson R2400 eller betaler en del når jeg trenger større formater - så det er en del mer jobb (men også mye mer kontroll med kvaliteten og dermed resultatet) enn å bare sende vekk til noen andre hvor man ikke har 100% kontroll på prosessen), og delvis fordi jeg selv faktisk synes bildene er verdt mer."

Jeg kunne ikke vært mer enig, det er mye jobb i å lage et bra bilde, å når det da skal skrives ut/trykkes, så skal jeg ha all kontrollen jeg trenger.

Prisen du har satt er mye mer realistisk. Under 1000 lappen er utrolig drøyt. (Om det ikke bare er til familie da)

Til marius igjen:

Grunnen til at vi selger bilder til mange tusen kroner er fordi vi har jobbet for å komme dit. Det er bare å _OFFRE_ seg selv, så kommer du mye lenger. Jeg fant fort ut at jeg ikke kom langt av å henge her inne. hehe.

Så da reiste jeg rundt i østfold, møtte kjendiser, intervjuet folk og ringte flere av de store i norge om å få hjelp å feedback.

Lenke til kommentar

Åi! solgte du det for 4000! Det var ganske bra! Har aldri klart å oppnådd slikt for noen av mine bilder. :blush: Men bilde nr 1 var svært bra. Lurer på hvordan det ser ut i gummitrykk? Blir det som akvarellmaleri?

Bilde nr 2 var spennende, kansje snøen ble litt for lys? Bildet får en til å tenke litt og studere det. fin vinkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...