Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

16", 17" og 18" - forskjell på komfort og kjøreege


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det stor forskjell på komfort, støy, kjøreegenskaper og slitasje når det gjelder disse dekkdimensjonene:

205/55-16

215/45-17

225/45-18

235/40-18

 

Har for tiden 205/55-16, og skal ha nye felger, men vet ikke helt hvor store.

Samtidig litt usikker på hvilek av de 2 største som eventuelt passer best på en Mazda 6..

 

Syntes 205/55-16 er greie å kjøre på, blir ikke for stivt, men var det med utseendet da.. Men er vel ute etter en blandting her..

 

Takk for hjelp og innspill hverfall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

235/40-18 vil spore betydelig meir enn dei du har idag. du vil merke det veldig godt spesielt ved akslerering på litt dårleg vei (reknar med du har framhjulstrekk på mazdaen din)

bilen vil og bli en del hardare, spesielt i holer og slikt.

 

med andre ord, komforten blir betydelig dårlegare.

 

 

kjøreegenskapane blir bedre med lavare profil sidan bilen då vil "flyte" mindre på dekka. breiare dekk henger bedre på veien når det er tørt, men dei har dårlegare vanplaningsegenskapar. men som sagt, dei vil og spore meir.

 

slitasjen bør jo i teorien bli mindre på breiare dekk sidan du har større sliteflate, men det kan eg nok ikkje svare sikkert på, kanskje noken kan bekrefte eller avkrefte dette.... dyrare blir det nok uansett.

 

 

men 215/45-17 må bli en god mellomting vil eg påstå :)

Lenke til kommentar

På min bil sitter det nå 225/45-17" og etter min mening så sporer det minimalt på de fleste veier med rimelig god standard. På de veistrekningene hvor asfalten er synlig slitt (fordypede spor i asfalt etter traffikk) så drar det både i øst og vest..

 

Når det gjelder generell støy,så regner jeg med at dekktype spiller inn en del.

 

Hadde tidligere 205/55-16" på en annen bil,og på den så sporet det mye mer enn det det gjør med den jeg har nå. Men kan være flere grunner til det...råtten forstilling for eksempel.. :)

Lenke til kommentar
235/40-18 vil spore betydelig meir enn dei du har idag. du vil merke det veldig godt spesielt ved akslerering på litt dårleg vei (reknar med du har framhjulstrekk på mazdaen din)

bilen vil og bli en del hardare, spesielt i holer og slikt.

 

med andre ord, komforten blir betydelig dårlegare.

 

 

kjøreegenskapane blir bedre med lavare profil sidan bilen då vil "flyte" mindre på dekka. breiare dekk henger bedre på veien når det er tørt, men dei har dårlegare vanplaningsegenskapar. men som sagt, dei vil og spore meir.

 

slitasjen bør jo i teorien bli mindre på breiare dekk sidan du har større sliteflate, men det kan eg nok ikkje svare sikkert på, kanskje noken kan bekrefte eller avkrefte dette.... dyrare blir det nok uansett.

 

 

men 215/45-17 må bli en god mellomting vil eg påstå :)

8324492[/snapback]

slitasje, egenskaper på våt vei og støy er ikke bare avhengig av brede på dekk men også merke og hva slags spor dekket er lagd med. vis du kjører helt like dekk bare i en breiere og lavere profil så vil det garantert ha dårligere egenskaper på vann da det er en større flate, men støy vil ikke garantert være så mye værre. det kommer helt ann på hvor hard gummien er og hvordan sporene er bygd opp.

men som tommelfingerregel er det grei måte å si det på

Lenke til kommentar

Kjører selv 215/40-18 Toyo Proxes T1R på noen lette rays engineering felger. Vekta her er også noe man må ta i betrakning, spesielt om du har en liten bil med lite moment, du vil i så fall definitivt merke forskjell på store tunge felger og små lette felger.

 

Jeg kjører 205/50-15 Toyo Proxes R888 på bane, og forskjellen mellom disse og "cruisefelgene" er som natt og dag. Første gangen jeg snek med nedover mot ACR på gateslicksa så utbrøt jeg noe som "fy faan, det er jo som å kjøre på en svær jævla madrass!".

 

Men for all del, 18 ser jo mye bedre ut..

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor stivt, og hvor mye risting det blir med lav profil, burde ikke 215/45-17 og 225/45-18 bli omtrent likt her? Vil jo faktisk være mer gummi i høyden på 18", så disse burde jo bli mykere sånn sett? Eller tar jeg feil?

8330838[/snapback]

 

Men si hvis 215/45-17 er originalt på bilen og du setter på 225/45-18 så er disse 5,5% større og dermed ulovlige. Så når man går opp på felg må man gå ned på profil. F.eks til 225/40-18.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor stivt, og hvor mye risting det blir med lav profil, burde ikke 215/45-17 og 225/45-18 bli omtrent likt her? Vil jo faktisk være mer gummi i høyden på 18", så disse burde jo bli mykere sånn sett? Eller tar jeg feil?

8330838[/snapback]

 

Men si hvis 215/45-17 er originalt på bilen og du setter på 225/45-18 så er disse 5,5% større og dermed ulovlige. Så når man går opp på felg må man gå ned på profil. F.eks til 225/40-18.

8334536[/snapback]

er vel ikke strengt tatt ulovlige, det må vel rett og slett skrives inn i vognkortet. dvs du må ha papirer på felger og dekk er godkjente og slikt. bilen min har iallefall fått skreve inn breiere dekk med lavere profil på litt større felg. en originalt(var sånn når jeg kjøpte den så vet ikke om det er helt hvordan det gjøres)

mener det er sånn det er men kan ta feil.

Lenke til kommentar

er vel ikke strengt tatt ulovlige, det må vel rett og slett skrives inn i vognkortet. dvs du må ha papirer på felger og dekk er godkjente og slikt. bilen min har iallefall fått skreve inn breiere dekk med lavere profil på litt større felg. en originalt(var sånn når jeg kjøpte den så vet ikke om det er helt hvordan det gjøres)

mener det er sånn det er men kan ta feil.

8335337[/snapback]

 

De er ulovlige pga at rulleomkretsen avviker med mer en +- 5%

Lenke til kommentar

er vel ikke strengt tatt ulovlige, det må vel rett og slett skrives inn i vognkortet. dvs du må ha papirer på felger og dekk er godkjente og slikt. bilen min har iallefall fått skreve inn breiere dekk med lavere profil på litt større felg. en originalt(var sånn når jeg kjøpte den så vet ikke om det er helt hvordan det gjøres)

mener det er sånn det er men kan ta feil.

8335337[/snapback]

 

De er ulovlige pga at rulleomkretsen avviker med mer en +- 5%

8388000[/snapback]

når jeg ringte biltilsynet i kristiansand tidligere i vår sa de at jeg kunne få bilen godkjent med større en det den standard aviksprosenten vis jeg hadde tüv godkjenning på felger(og riktig dekk med tanke på hastighet og vekt)

 

det er ikke ulovlig er bare det at bilen må godkjennes med større en det. var det jeg fikk beskjed om.

 

tar jeg feil så er det helt greit. men hvorfor tar jeg feil? har du sjekket fakta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...