Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skadligt for motoren å kjøre bare på 3 av 4 sylind


Anbefalte innlegg

Det er helt riktig at motorfusk sender bensin i olja.

 

Oljehinna i sylinderveggene utgjør ca. 70% av tettningen mellom stempel og sylinder. (les 70% reduksjon i komp for tørr sylinder)

 

Når en motor ikke går på en sylinder vaskes sylinderveggen så godt som tørr for olje. Dette gjør selvfølgelig at slitasjen på denne sylinderen øker dramatisk. I tillegg vil mangelen på tettning gjøre at mye av kompresjonstrykket (Luft/bensinblandinga) blåses forbi stempelringene og dermed rett ned i veivhuset. Noe av dampen ventileres ut, noe kondenseres til bensin i olja.

 

Jeg har selv tappa av nesten 8 LITER (!) "motorolje" av en Kent 1,3l motor i en Escort som ble småkjørt lenge med mye motorfusk.

 

Om en bilmekaniker med fagbrev mener at fusk ikke sender bensin i olja tror jeg han er i feil yrke.

 

Jeg er selv bilmekaniker / biltekniker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
vel vel.. fattern har vært bilmekaniker i 30 år og han bare lo når jeg spurte om bensina kunne havne i olja på en motor som ikke lakk noe sted...

Det er veldig trist når folk blir sedate og ikke evner å ta til seg ny kunnskap. Selv min tidligere IT-direktør som sluttet når han nesten var pensjonist evnet å lytte til innspill og vurdere holdet i påstander, uten å le av dem.

 

Hovmod står for fall som de sier :)

Lenke til kommentar

Det kan i høyeste grad skje, og det skjer en gang i mellom. Det er bare å søke på "crankcase explosion" på Google. Bensinen blir ikke antent og en liten mengde blir presset forbi stempelringene og ned i oljen. Vanligvis vil det bare fordampe på grunn av varmen, men hvis man kjører med mye gass (=mye bensin som ikke blir forbrent i den døde sylinderen) og stor belastning (mange raske akselerasjoner, tauing av en annen bil, tilhenger osv.) havner det så mye bensin i oljen at den ikke rekker å fordampe. Det ødelegger også noe av smøreevnen til oljen som igjen fører til enda mer varmeutvikling i bevegelige deler helt til temperaturen og blandingsforholdet når et kritisk punkt og det selvantenner. I enkelte tilfeller kan det sprenge hele motorblokken (alt fra et lite hull til total destruksjon).

Det er jo svært sjelden at det skjer, men jeg tror det skjedde noe sånt i norge for lenge siden (minst 10 år). Det var et relativt stort oppslag i en eller annen av de store avisene, om en bil som hadde stoppet på en bensinstasjon med motoren i gang, og mens sjåføren var inne og handlet hørte de et kraftig smell utenifra, og da de kom ut fløt det brennende olje overalt rundt bilen. Da brannen var slukket og de åpnet panseret var det bare en haug med metallbiter igjen av motoren.

 

Jeg kan dessuten nevne at jeg har vært med og fremprovosere nettop dette på en gammel gressklippermotor hvor en av stempelringene var knekt på to steder og dessuten ganske slitt. Den brukte olje, og det havnet bensin i oljen når den gikk. Vi fikk startet den og lot den gå på full gass helt til det plutselig smalt. Det ble et hull i blokka og oljen hadde tatt fyr, men motoren gikk fortsatt i nesten et minutt før den skar seg.

Lenke til kommentar
Når en motor ikke går på en sylinder vaskes sylinderveggen så godt som tørr for olje. Dette gjør selvfølgelig at slitasjen på denne sylinderen øker dramatisk. I tillegg vil mangelen på tettning gjøre at mye av kompresjonstrykket (Luft/bensinblandinga) blåses forbi stempelringene og dermed rett ned i veivhuset. Noe av dampen ventileres ut, noe kondenseres til bensin i olja.

Feil.

Hele motoren smøres uavhengig av om den går på alle sylindre eller ikke, forutsatt at oljepumpe osv. er i orden.

4-takt motorer har et smøresystem som er uavhengig av forbrenning. Hver sylinder smøres fra undersiden (veivhuset) så lenge oljepumpa går rundt.

 

Har vanskelig for å se hvordan bensin skal komme seg i oljen hvis ikke sylindertettingen er dårlig i utgangspunktet. Men det er sikkert tilfellet for mange gamle biler med slitte stempelringer, har vært varmkjørt (kokt) et par ganger osv.

En annen sak er at veiva får ujevn belastning hvis en sylinder er død.

 

Uansett, jeg ville latt bilen stå et par dager :)

Lenke til kommentar

Virker som om folk glemmer at det er nettopp det at sylinderen ikke tenner som gjør at bensinen renner forbi stempelringene. Normalt sett skal bensinen bli antent og da er det jo ikke noe bensin der som kan komme forbi stempelringene. Bensin er også MYE tynnere enn olje (helt sant!) og vil lettere komme seg forbi stempelringene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde periodiske tenningsproblemer på min Audi. Det tok noen uker med litt småkjøring før jeg fikk reservedeler eller ca. 1000 km.

Tok en oljeanalyse hos oilcheck.no

og den viste nesten 8% bensininnblanding i oljen. Alt over 2% er mye og det bør være under 0,5 %

 

Dette er på en motor som fortsatt har kompresjonstall som for en nyinnkjørt motor og ikke har lavfriksjons stempelringer.

 

De som påstår at tenningsproblemer ikke gir bensin i oljen tar veldig feil.

Jeg kan gjerne poste oljeanalyserapporten.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...