Gå til innhold

Voltmodding av et nforce 4 hovedkort

Anbefalte innlegg

Jeg har et Msi K8N Sli-F hovedkort sammen med en 3500+ og 1024mb twinx corsair ram 2.5-3-3-6

Jeg får fsb opp i 220 uten å endre noe, og om jeg setter nforce til maks så klarer jeg 245mhz. Cpu og minnevolt endringer gjør ingen forskjell. Ved 250 kan den boote noen ganger, og 250*5=1250, det er kanskje litt mye på hypertransport. Men om jeg endrer den multiplieren fra 5 til noe annet vil ikke maskinen boote io det hele tatt på under 220mhz oc. Selv om den står på 2, 3, eller 4. Så jeg llurte på om en voltmod hadde vært løsningen her. Siden ramen klarer 200mhz på 2-2-2-5 så tror jeg ikke den begrenser høyere oc. CPU klarer 2.7ghz på standard volt. Når herligheten har 245mhz fsb ligger cpu på ca 40grader med cpuburn. Og 55grader om jeg drar ut strømmen til vifta. Så det eneste jeg kan skjønne her er at noe må gjøres med hovedkortet. Noen som vet hvordan jeg kan voltmodde det, evt andre fancy løsninger. Ta gjerne med noen linker osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må stille litt på Ram/FSB divideren også, for når du setter FSB til 250mhz,

så vil både rammen din og CPU'en kjøre på 500mhz, de fleste 400mhz ram brikker klarer ikke dette.

Finn en divider som gjør at CPU kjører 500mhz, og rammen på 400mhz

(tror det var "5/4" som gir dette, men er ikke helt sikker).

Nå skal ikke rammen begrense deg iverfall, å muligens får du bootet på 250mhz også.

HTT bør da stå på 4 (4x250=1000).

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar
Du må stille litt på Ram/FSB divideren også, for når du setter FSB til 250mhz,

så vil både rammen din og CPU'en kjøre på 500mhz, de fleste 400mhz ram brikker klarer ikke dette.

Finn en divider som gjør at CPU kjører 500mhz, og rammen på 400mhz

(tror det var "5/4" som gir dette, men er ikke helt sikker).

Nå skal ikke rammen begrense deg iverfall, å muligens får du bootet på 250mhz også.

HTT bør da stå på 4 (4x250=1000).

8323417[/snapback]

Kan du ikke heller lese gjennom posten min en gang til....

Minne: 2-2-2-5 på 200mhz, 2-3-3-6 på 245mhz, uten voltøkning, voltøkning gjør ingen forskjell her. Heller ikke å endre på latency. Hovedkortet nekter å boote i noe annet enn HTT på 5x. På alle andre innstillinger må jeg ha under 220mhz fsb. På 245mhz så kjører cpu på 1.4v som er standard. Jeg når 245mhz med hovedkort på maks volt, og cpu og minne på standard volt. Og så når jeg 245 med CPU på 1.71v og minne på 2.85v med hovedkort på maks (1.8v vs 1.4 std)

Veggedyr: Hvor finner jeg de forskjellige transistorene du snakker om? Hovedkortet er jo flooda med transistorer. CPU har nok volt. Men hovedkortet

Lenke til kommentar

Har da lest hele posten din for faen, å kan ikke se at du nevner noe om

ram/fsb divider... (hvis det finnes på ditt hovedkort da)

å det høres ut på posten din som om at du prøver å nå 250mhz fsb...

Men prøvde jo bare å hjelpe deg da :hrm:

Lenke til kommentar

MSI XXX- F kort (budget kort) er alle elendige å klokke med . Bugs i BIOS samt dårlig memory kompabilitet med mange moduler.

I tillegg har korta til MSI dårlige regulatorer for spenning som ødlegger klokken din hvis du presser.

Det er nok dette som vesentlig forklarer mesteparten av dine problemer.

Samt at Corsair DDR400 XMS 2.5-3-3-6 type (C2) ram topper ut ofte rundt 220mhz i 1:1 og du MÅ bruker divider. (Hadde vart noe annet med XL eller LL type)

Samt at 3500+ (hvis den ikke er Venice/san-diego core) bremser deg .

Lenke til kommentar

Minne og CPU bremser ikke, ingen av dem har voltøkning på 245, og jeg kommer ikke lenger med mer volt.

Å endre på HTT har bare gitt meg problemer.

Da fjernes de fleste tips her....

Det eneste spenningsproblemet her er til chipsettet, det er det jeg spør etter

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Har da lest hele posten din for faen, å kan ikke se at du nevner noe om

ram/fsb divider... (hvis det finnes på ditt hovedkort da)

å det høres ut på posten din som om at du prøver å nå 250mhz fsb...

Men prøvde jo bare å hjelpe deg da :hrm:

8327494[/snapback]

Hvorfor stoppe på 250 :p

Jeg har følelsen av å få en veldig bra cpu, og et bra sett med minnebrikker i forhold til clocking, og har lyst til å gi dem en rettferdig sjanse til å vise seg, men når hovedkortet ikke klarer mer så lurte jeg på om jeg kunne sende mer volt gjennom det.

Jeg har lyst til å se hvor langt minnet kan gå på 2.5-3-3-6 på opp til 2.85volt. Siden den klarer 2-2-2-5 på 210mhz og standard volt virker det som om det er en del å hente der. Cpu'en har ingen varmeproblemer (under 60grader uten vifte på 254fsb)

Hva er det som kan skje om noe får for mye volt, om temp holder på et bra nivå?

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...