gxi Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) "Daytime running lights" refererer ikke til tåkelys/nærlys i ECE-direktivet, men dersom en har egne lykter som lyser svakere og kun er ment for å gjøre kjøretøyet synlig samt koblingen av automatisk kjørelys (som da også innbefatter koblingen av nærlys som kjørelys). Loven sier ingenting om verken dagtid eller mørke, men sier klart og tydelig kun at tåkelys+park er en lovlig kombinasjon. Loven som derimot brukes mot tåkelys+park ved mørke er den som sier at en skal ha påslått nok lys som kreves for nødvendig sikt. Fortsatt ikke noe om mørke/lys, men er altså da en definisjonssak. Hva enkelte UP-sjefer sier er egentlig ikke veldig relevant, fordi de forskjellige personene i den bransjen har også egne definisjoner av den loven (ref. en annen tråd i dette forumet). 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Men om man graver litt i lovene, så er denne f.eks ment for å gjøre det forbudt å bruke tåkelys til annet enn det de er ment for: Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til annet formål enn det er bestemt for Det er likvel korrekt at lovene somoftest av myndighetene tolkes som nevnt tidligere, tåkelys er forbudt å bruke når det er mørkt. Endret 17. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hva enkelte UP-sjefer sier er egentlig ikke veldig relevant, fordi de forskjellige personene i den bransjen har også egne definisjoner av den loven (ref. en annen tråd i dette forumet). 9088271[/snapback] UP sjefen uttalte seg på vegne av sin arbeidsgiver i henhold til UP`s rettningslinjer så det er veldig relevant, dette var ikke noe "one man show", statsansatte i slike stillinger har faktisk ikke anledning å utalte seg etter eget godbefinnende. Ang varierende definisjoner tror jeg du blander vanlige polititjenestemenn med UP, min erfaring med vanlige polititjenestemenn er at mange av dem har kunnskap om regelverket ang lys og lysbruk som er veldig inkonsis, UP derimot er veldig konsis på regelverket uansett hvor jeg møter på dem. Poenget er at om det hadde vært opp til en hver og tolke lovene slik som de ser den (eller ønsker å se den) så hadde det i praksis vært umulig og håndheve dem. 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Men om man graver litt i lovene, så er denne f.eks ment for å gjøre det forbudt å bruke tåkelys til annet enn det de er ment for: Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til annet formål enn det er bestemt for Det er likvel korrekt at lovene somoftest av myndighetene tolkes som nevnt tidligere, tåkelys er forbudt å bruke når det er mørkt. 9088271[/snapback] Kjørelys+Mørket SKAL gi bot, om det ikke skjer så er det enten pga for dårlig kunnskapsnivå, gullhår eller feiltolkning av regelverket. UP hadde faktisk en sammordnet lyskontroll i hele landet for vel et år siden (vist på tv) der det var innslag fra både Tromsø og andre byer, og lappene (pengene) flagret ut av hendene på rånerene, nordlenninger som vestlendinger som kjørte med "pyntelys". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå