Barcarolle Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Jeg har tenkt å kjøpe meg windows vista ultimate. Så ser jeg at det er tre forskjellige "versjoner". Hva er så forskjellen på OEM, fullversjonen (som er dyrest) og oppgraderingen. Vil oppgradering si, oppgraderingen fra XP eller annet OS til Vista Ultimate. Eller bare en forbedring av Ultimate. Btw, kan man si noe om 64 bits versjonen er bedre enn 32, objektivt sett? Endret 6. april 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Oppgraderingen er for at du skal kunne oppgradere f.eks fra xp->vista oem er en versjon som du bare får kjøpt hvis du kjøper noe datautstyr f.eks en ram brikke fullversjonen så trenger du ikke ha noen andre windows versjoner og du trenger heller ikke kjøpe noe hw Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Dessutan så er OEM-versjonen knytta til den PCen (då nærare bestemt hovudkortet i PCen) som du installerer på, og ved flytting til ny PC/skifte av hovudkort må du kjøpe ny lisens (så sant ikkje hovudkortet ryk og vert erstatta av eit likt eller tilsvarande kort frå same produsen). Denne avgrensinga finst ikkje i fullversjonen. (Personleg så kjøpe eg OEM-versjonen av Vista Ultimate x64, av di eg uansett trong eit nytt skjermkort i same slengen. Sjølv om eg må oppgradere PCen kraftig og kjøpe ein heilt ny OEM-lisens så vil eg likevel ha brukt mindre enn om eg hadde kjøpt eitt stykk fullversjon... ) Når det gjeld 32-bit vs. 64-bit så er eg ikkje heilt sikker på kva eg skal svare. Eg veit ikkje om du vil få nokon spesielle fordelar når det gjeld ytelse med det eine eller det andre på ei stund enno. Når 64-bits programvare og spel vert meir vanleg, så vil nok saka verte ei anna. Viss du går for 64-bit, så pass på å sjekke på førehand at alt av maskinvare, programvare og spel som du har eller har tenkt å skaffe er kompatibelt med denne versjonen. Endret 7. april 2007 av Garegaupa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå