Beinet1 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Selvom biltemaoljen ikke er VW godkjent, så kan den fint brukes hvis du bytter olje oftere enn anbefalt av bilfabrikante. Såvidt jeg vet så er skiftintervallene dine 15000km, da ville jeg byttet olje og filter hver 10000km istedet og hatt god samvittighet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Blir vel dårlig med garanti når man ikke følger instruksjonsboka på bilen Feil olje er brudd på denne og garantien kan man se langt etter. Er det ikke smålig at folk som bruker 6 sifrede beløp på bilen ikke har råd til skikkelig olje på bilen? Lenke til kommentar
trra Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Er det ikke smålig at folk som bruker 6 sifrede beløp på bilen ikke har råd til skikkelig 8335412[/snapback] Helt enig, skjønner ikke folk som kjøper seg bil i den prisklassen for så å spare 100-200kr i året på å kjøpe olje som man ikke vet om holder mål. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Er vel ikke verre enn å sjekke servicehefte eller be selger vise kvittering på hvilken olje som er brukt, gjelder alle biler. 8334907[/snapback] Gjør alltid det når jeg ser på bruktbil. Spesielt europeiske bilprodusenter er "flinke" til å lage egne oljespesifikasjoner (BMW, MB, VAG, Opel og SAAB (GM), Ford, etc...). Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Selvom biltemaoljen ikke er VW godkjent, så kan den fint brukes hvis du bytter olje oftere enn anbefalt av bilfabrikante. Såvidt jeg vet så er skiftintervallene dine 15000km, da ville jeg byttet olje og filter hver 10000km istedet og hatt god samvittighet. 8335091[/snapback] Hvis motoren det er snakk om er en VAG PD turbodiesel stemmer ikke dette. Pumpedysene er drevet av kamaksel og belastningen er høyere enn på en normal kam. Derfor er eneste anbefalte olje VW505.01 ved normale oljeskiftintervall. Alternativet er VAGs longlifeolje som koster det mangedobelte (spec. VW506.01). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Personlig har jeg gått motsatt vei. I følge manualen til bilen skal den ha oljeskift hver 5000km. Istedenfor benytter jeg dyr helsyntetisk olje (0-40) hver 10 000km. Dette er anbefalt av det lokale Nissan verkstedet der jeg bodde før og har foreløpig holdt i 9 år. Føler motoren har det bedre med tynn og dyr olje en tykk og billig. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Personlig har jeg gått motsatt vei.I følge manualen til bilen skal den ha oljeskift hver 5000km. Istedenfor benytter jeg dyr helsyntetisk olje (0-40) hver 10 000km. Dette er anbefalt av det lokale Nissan verkstedet der jeg bodde før og har foreløpig holdt i 9 år. Føler motoren har det bedre med tynn og dyr olje en tykk og billig. 8337670[/snapback] 0W-40 er ikke tynnere enn 10W-40 ved driftstemperatur (100C).0W betyr at oljen er pumpbar ved -40C. 10W betyr at oljen er pumpbar ved -30C. http://www.infineum.com/information/api-viscosity-2004.html Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Bodde opp i det kalde nord før hvor motoren måtte tåle regelmessig start ned mot 25 minus, nå gjør jeg det bare av gammel vane. Ser i hvertfal ikke behovet for å ødelegge motoren på grøtete olje om jeg ikke er absolutt nødt. Glem ikke at tallene du setter opp er med ny olje og ikke brukt i en sesong. Endret 8. april 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Må si at jeg ble skeptisk til biltema etter all innspill fra dere, lurer på om jeg bytter inn kanna og ser etter olje som fyller krava til bilen. men hva er det verste som kan skje fysisk med bilen når den får for dårlig olje gjennom årene. Endret 9. april 2007 av duqe77 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 LINK HER mulig dette skal tas med en klype salt da produsenten helst vil selge deg mere olje enn nødvendig, men det besvarer mange av dine spørsmål Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det er riktig nok kvalitets forskjeller på olje. Men jeg kan tenke meg at det er mer viktig å bytte olje og filter regelmessig enn å være helt gal etter å kjøpe bilprodusentenes rådyre spec olje. De aller fleste motoroljer oppfyller standarder som de aller fleste biler skal ha (med unntak seff). Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Må si at jeg ble skeptisk til biltema etter all innspill fra dere, lurer på om jeg bytter inn kanna og ser etter olje som fyller krava til bilen. men hva er det verste som kan skje fysisk med bilen når den får for dårlig olje gjennom årene. 8339298[/snapback] Gammel/dårlig olje sliter mer på de interne bevegelige delene, f. eks kammer, veivlagre, sylindervegger (stemplene "skrubber" mot disse). Registerkjede med drev og sleider kan også måtte byttes om motoren er utstyrt med slikt og slitasjen er betraktelig. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Må si at jeg ble skeptisk til biltema etter all innspill fra dere, lurer på om jeg bytter inn kanna og ser etter olje som fyller krava til bilen. men hva er det verste som kan skje fysisk med bilen når den får for dårlig olje gjennom årene. 8339298[/snapback] Har ikke peil men tipper at oljen rett å slett ikke renser bort dritten, dårlig til å smøre osv.. Slik at allt av lagere tanhjul osv blir fortere slitt, også ventilier rådebank. Lenke til kommentar
trra Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 bilprodusentenes rådyre spec olje. 8340155[/snapback] Tull, 275kr for 4l olje som har alle godkjenningen fra vw er ikke dyrt. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Da er biltema oljen bytta inn, fikk kjøpt fina oljen fra europris tl 200kr 4L, like billig det. Endret 10. april 2007 av duqe77 Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Nå husker jeg ikke hva det sto sist jeg kikket på fina, men har den både vw 502 og 505? Endret 10. april 2007 av trra Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Nå husker jeg ikke hva det sto sist jeg kikket på fina, men har den både vw 502 og 505? 8353814[/snapback] Det stemmer ja, er disse kravene godkjent til min bil? kikka også på mobil 1, den hadde visst enda en godkjenning fra vw. Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Hmm, blir litt forvirret her, men denne oljen er laget spes til tdi og den har 505 (00) og 505(01), så da er jo spørsmålet, er 505 det samme som disse to eller er 505 noe annet?Den har også 500, men det er en eldre standard, den er oppgitt til min 93mod golf. Kikket forøvrig på pennzoil 5-40w som er mye dyrere, 398kr for 5l, den har også 502/505, men står ingenting om 505 00 og 505 01. Det kan jo hende at 505 dekker begge to også. Ble mye høy tenking her nå Se i instruksjonsboka til bilen, der skal det stå hvilke krav det er til oljen. Endret 10. april 2007 av trra Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 ..så da er jo spørsmålet, er 505 det samme som disse to eller er 505 noe annet?..8354439[/snapback] 505 er ikke det samme. VW 505.00 - TDi uten PD (pumpedyse). Vanlig oljeskiftintervall VW 505.01 - TDi med PD (pumpedyse). Vanlig oljeskiftintervall VW 506.01 - TDi med PD. Longlife intervall VW 502.00 - bensinmotorer VW 504.00 - bensinmotorer. Nyere bensinmotorer.. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 skitt i serviceheftet så skal den ha: VW 505.01 - TDi med PD (pumpedyse). Vanlig oljeskiftintervall VW 506.01 - TDi med PD. Longlife intervall men er det så viktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå