Duqe Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 (endret) Har fått meg en passat 2003 diesel, lurte på om det er anbefalt å bruke olje fra biltema. Og hva skal jeg ha av hel- og syntetisk, 5W-40 eller 5W-50? Takker på forhånd for all svar. Endret 6. april 2007 av duqe77 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Olja fra biltema er fra statoil så vidt jeg vet. Ikke noe dårligere den enn mange andre overprisa oljer. Du skal nok ha helsyntestisk. En 5W-40 olje burde være det den skal ha. Ellers finnes det også oljer spesielt beregnet for diesel, men om det gir noen fordeler vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Heisann, takk for raskt svar, men akkurat nå så trenger bilen litt oljepåfyll og jeg aner ikke om det er 5W-40 eller 5W-50 fra før, vil jeg få problemer hvis oljene blandes? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Det går helt greit å blande olje. Du kan f.eks. kjøpe en rimelig olje, gjerne delsyntetisk, til å fylle på inntil du skifter. Men om du nettopp har kjøpt bilen, og kanskje ikke vet når det var byttet sist, pluss siden det akkurat har vært vinter, ville nok jeg skiftet olje nå. Med mindre den er lys og blank på peilepinnen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Om du ikke vet hva du har, så kan det være greit å ta et oljeskift. Det tar ikke mange minuttene. Da vet du hva du har på, når olja sist ble skiftet. Husk å skifte filter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Det går helt greit å blande olje. Du kan f.eks. kjøpe en rimelig olje, gjerne delsyntetisk, til å fylle på inntil du skifter. Men om du nettopp har kjøpt bilen, og kanskje ikke vet når det var byttet sist, pluss siden det akkurat har vært vinter, ville nok jeg skiftet olje nå. Med mindre den er lys og blank på peilepinnen. 8322859[/snapback] Har trådstarte kjørt bilen over 20 mil så en nok ikke oljen lys og fin, eller burde ikke være, da renser den dårlig Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Min VW Vento har gått 260' Km med Biltema 5W50 olje. Skifter ca hver 20000km eller en gang i året. Motor har aldri vert overhalt. Bruker orginalt oljefilter. Tipper din bil også går fint med denne oljen. 5W50 er tykkere enn 5W40 ved driftstemperatur. Biltemaoljen er egentlig: Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Jeg har hørt at det er Hydro Texaco olje de selger på Biltema. En pall med olje kom inn til en Biltema butikk med noen Hydro Texaco papirer/ søppel. Ca 5 år siden. Kan hende det er Statoil nå. [/sPOLILER] Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Alle VW motorene nyere enn 97 skal ha olje som er merket VW502.00. Biltemaoljen er ikke det. 5w-40 mest sannsynlig Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 (endret) Har fått meg en passat 2003 diesel, lurte på om det er anbefalt å bruke olje fra biltema. Og hva skal jeg ha av hel- og syntetisk, 5W-40 eller 5W-50? Takker på forhånd for all svar. 8322477[/snapback] Se i instruksjonsboka de, du skal bruke olje som tilfredstiller normene til vw(# VW 500 00# VW 505 00# VW 505 01), biltema tilfredstiller ingen av disse. Hvis du har europris i nærheten selger de fina 5-40W helsyntetisk til 200kr for 4l, den tilfredstiller noen av vw normene, men som nevnt sjekk om oljen har godkjenningene som din bil krever. Edit : Her er en olje som koster 275kr for 4l og tilfredstiller alle kravene til vw diesel : http://oljelageret.no/shop/osc/product_inf...products_id=210 Endret 7. april 2007 av trra Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Som folk har sagt over, oljen på biltema, hydro og flere andre har jeg hørt er samme tingen. Samme tank men blir tappet på forskjellige beholdere med forskjellig ettikett og pris. Men et spm litt off topic. Hva er forskjellen på mineral og syntetisk olje? Kan en bil som skal ha mineral gå på syntetisk og omvendt? Har hørt at biler som går på mineral kan gå på syntetisk men ikke omvendt. (men stoler ikke på det) Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Som folk har sagt over, oljen på biltema, hydro og flere andre har jeg hørt er samme tingen. Samme tank men blir tappet på forskjellige beholdere med forskjellig ettikett og pris. 8327498[/snapback] Kan ikke stole på alt man hører, selv om biltema sin olje kan være ok så er det ikke noe vits å ta sjansen bare for å spare 100-200kr 1-2 gang i året, når man kjøper seg en såpass ny bil så regner jeg med at man har råd til det. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Mineral er olje laget av det som pumpes opp i nordsjøen. Syntetisk er som navnet sier syntetisk fremstilet. Noen oljer er en blanding av disse. Syntetisk er kunstig fremstilt og har som regel bedre levetid og stabilitet enn mineral olje og er som oftest bedre. En ulempe er at den som oftest er tynnere, noe som kan gjøre at gamle biler får svetting av olje i pakninger. En regel jeg følger er dermed at en kan gå fra syntetisk og nedover, men helst ikke motsatt, En eldre bil som har brukt fullsyntetisk kan ha en fordel å gå over på delsyntetisk etter en stund. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Som folk har sagt over, oljen på biltema, hydro og flere andre har jeg hørt er samme tingen. Samme tank men blir tappet på forskjellige beholdere med forskjellig ettikett og pris. 8327498[/snapback] Kan ikke stole på alt man hører, selv om biltema sin olje kan være ok så er det ikke noe vits å ta sjansen bare for å spare 100-200kr 1-2 gang i året, når man kjøper seg en såpass ny bil så regner jeg med at man har råd til det. 8327715[/snapback] De har et visst ansvar over produktet sitt.Så om motor havarerer pga dårlig olje vil jeg tro Biltema blir erstatningsansvarlig. Kjører selv på Biltema,bytter hver 10.000 for og være litt sikkrere. Men må innrømme at magefølelsen for Biltema-oljen var svært dårlig i begynnelsen Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Som folk har sagt over, oljen på biltema, hydro og flere andre har jeg hørt er samme tingen. Samme tank men blir tappet på forskjellige beholdere med forskjellig ettikett og pris. 8327498[/snapback] Kan ikke stole på alt man hører, selv om biltema sin olje kan være ok så er det ikke noe vits å ta sjansen bare for å spare 100-200kr 1-2 gang i året, når man kjøper seg en såpass ny bil så regner jeg med at man har råd til det. 8327715[/snapback] De har et visst ansvar over produktet sitt.Så om motor havarerer pga dårlig olje vil jeg tro Biltema blir erstatningsansvarlig. Kjører selv på Biltema,bytter hver 10.000 for og være litt sikkrere. Men må innrømme at magefølelsen for Biltema-oljen var svært dårlig i begynnelsen 8328995[/snapback] VW PD dieselmotor skal ha olje iht. VW505.01 spec. Det står i instruksjonsboken/servicehefte/etc... Fyller du på Biltema olje på en slik motor har ikke Biltema noe erstatningsansvar. Det er bileier som er ansvarlig for at oljen man bruker er iht. motorprodusentens anbefalinger. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 Alle VW motorene nyere enn 97 skal ha olje som er merket VW502.00. Biltemaoljen er ikke det. 5w-40 mest sannsynlig 8325084[/snapback] Dette gjelder alle VAGs bensinmotorer. For dieselmotorer er bildet noe mer komplisert. Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 De har et visst ansvar over produktet sitt.Så om motor havarerer pga dårlig olje vil jeg tro Biltema blir erstatningsansvarlig. 8328995[/snapback] Nei, er som nevnt tidligere ditt ansvar når du fyller på en olje som ikke tilfredstiller kravene til bilen din. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 En ulempe er at den som oftest er tynnere, noe som kan gjøre at gamle biler får svetting av olje i pakninger. 8327750[/snapback] En syntetisk olje 10 - 40 er IKKE tynnere en en mineralolje med 10 - 40. Dette er en myte dere MÅ slutte å tro på. Tallene beskriver hvor tykk oljen er, uavhengig av hva den er laget av. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Kjøpte igår 10L syntetisk w5-40 hos biltema til 498, så jeg håper dette går greit med bilen inntil 3-4 år før jeg bytter til bil igjen. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Kjøpte igår 10L syntetisk w5-40 hos biltema til 498, så jeg håper dette går greit med bilen inntil 3-4 år før jeg bytter til bil igjen. 8331479[/snapback] Kan du poste regnr på bilen din? Vil ikke at jeg selv eller bekjente kjøper den brukt Lenke til kommentar
trra Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Er vel ikke verre enn å sjekke servicehefte eller be selger vise kvittering på hvilken olje som er brukt, gjelder alle biler. Endret 8. april 2007 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå